Anmeldelse av Schindlers Liste (Schindler's List), amerikansk film fra 1993

Drama, Krig, Biografi, Historie Spilletid: 195 minutter Aldersgrense: 15 år

Særdeles sterk film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.02.2011]

Vi entrer filmen i 1939 rett etter at den polske hæren har blitt beseiret av de tyske styrkene på to bare uker. Jødene måtte da registrere alle sine familiemedlemmer og flytte til større byer. Over 10 000 jøder ankommer Krakow fra landsbygda hver dag. Samtidig kommer en tysk entreprenør ved navn Oskar Schindler til Krakow i Polen for å tjene penger. Han er en litt gåtefull person som til tross for at han er medlem av nazistpartiet ansetter jøder på alle sine fabrikker. Vi følger historien til noen av jødene som ble reddet unna fra de store masseutryddelsene i de fryktelige konsentrasjonsleirene...

Dette er basert på romanen "Schindler's Ark" av Thomas Keneally. Det er en svært engasjerende historie. Jeg liker at vi gradvis får fortalt hvem Oskar Schindler var og hvorfor han reddet jøder fra den sikre død. Schindler er en interessant karakter som klarer å gjøre stor forretningsmessig karriere på kort tid. Han er en gåtefull karakter som man i begynnelsen ikke får helt tak på. Dette gjør Schindler til en komplisert rollefigur som gjør seg bra på film. Vi følger ham fra omtrent når krigen starter og helt fram til frigjøringen av Polen. Det er en karakter med mye utvikling, og det er noe jeg setter stor pris på.

Det er laget mange gode filmer som skildrer andre verdenskrig. Dette er kanskje den sterkeste av dem alle. Det er skjedd mye grusomt opp igjennom historien, og folkemordet på jødene er noe av det alle tenker tilbake på med stor grøss. Tenk at mennesker kan være så grusom og behandle folk så dårlig, for så å skulle drepe dem bare på grunn av sin etnisitet. Jeg får virkelig en dårlig følelse når jeg ser filmen, men heldigvis er alt laget med så stor respekt og med en så stor autentisitet at jeg nesten føler at jeg ser på noe som virkelig har skjedd. Jeg mener også det er viktig at man forteller slike historier. Selv om dette er grusomt, minner filmen oss på hvordan det var for jødene under andre verdenskrig.

Det er mange veldig sterke scener underveis i filmen, som da vi får se alle personlige eiendeler som er samlet inn fra jøder. Vi ser briller, fotografier og tenner. Dette danner et svært kynisk bilde på at nazistene tar fra dem alt de har av verdi. Hadde handlingen vært lagt til i dag, ville de plukket med seg organene også. Det er rart å se at et menneskeliv kunne gå tapt så raskt og så tilfeldig. Her får vi blant annet se en jødisk kvinne som er byggeleder og gjør jobben sin svært tilfredsstillende, og det resulterer i at hun blir skutt fordi en nazist ikke liker at hun har utdannelse. Jeg husker også veldig godt scenen der en tysk kaptein skyter arbeidene jøder fra sin veranda som underholdning. Men etterhvert som filmen skrider framover er det mer og mer og tettere og tettere mellom slike scener. Det er helt utenkelig å skulle sette seg inn i hvordan jødene må ha hatt det under denne perioden. Selv om filmen redgjør greit for hvordan det må ha vært, virker ting bare for utrolig, nesten som et uvirkelig eventyr selv om jeg vet at dette virkelig har skjedd.

Dette er svært vakkert fortalt til tross for at det skildrer veldig grusomme handlinger. Filmen er i sin helhet nesten utelukkende skutt i sort og hvitt, med unntak av en jente med rød jakke på seg som er en flott kontrast i filmen. Dette føltes som en utrolig kunstnerisk detalj. Det skal også legges til at det er litt farger i begynnelsen og slutten når man beskriver andre tider. Det at dette er gjort i sort hvitt føles veldig riktig. Når jeg vokste opp var sort hvitt noe som var fra gamle dager og dette beskriver jo virkelig gamle dager i et filmperspektiv. Vi har ikke hatt video så lenge, og fargefilm hadde man jo også under andre verdenskrig, selv om det hørte til sjeldenhetene. Det vil si at stort sett alle inntrykk jeg har fra andre verdenskrig er igjennom bøker og det man lærte på skolen var bilder i sort og hvitt. I tillegg gjør denne genistreken at vi blir litt distansert fra alt blodet som flyter, selv om jeg ikke synes filmen blir noe mindre sterk av å være uten farger.

Filmen ble nominert til hele tolv Oscars. Og den vant hele syv av dem, blant annet for beste film. Regien i filmen er ved Steven Spielberg. Han har laget utrolig mye minneverdig opp igjennom sitt virke som filmmaker og dette er absolutt noe av det ypperste han har skapt. Det er ikke bare fordi det er en så sterk film som omhandler jøder, men også fordi denne filmen har så mange kvaliteter ved seg. Regien til Spielberg er helt i særklasse. Sjelden har jeg sett en film som engasjerer deg så mye. Den føles som en tre timer lang berg- og dalbanetur. Vi opplever grusomheter som er mye verre enn dem man opplever i skrekkfilmer, og siden at alt virker så autentisk, blir jeg også veldig alvorstynget.

Filmen har også menge gode øyeblikk. Vi følger noen som blir reddet fra den sikre død og får et videre liv i gave. 'Schindlers Liste' innehar også et svært godt manus og historien som fortelles føles svært filmverdig. Fotoet i filmen er særdeles stødig utført og sammen med klippingen er dette så suverent at jeg bare må ta av seg hatten av rein beundring. Musikken er ved mesterkomponisten John Williams, som i mine øyne er den aller største filmkomponisten i historien. Hans verk i denne filmen er så vakkert og rørende gjort og passer som hånd i hanske sammen med de flotte bildene. Alt er veldig forseggjort i filmen. Selv kostymene, sminken og scenografien er noe som også er helt i toppklasse. Lyden utmerker seg også og det gjør denne filmen til en minneverdig superproduksjon.

Skuespillet er overbevisende til tusen. Barna gjør en super innsats og overrasker veldig med sine prestasjoner som framstår som veldig troverdig. Men hovedrollen er det Liam Neeson som innehar og den gjør han på bemerkelsesverdig dyktig vis. Han er en person jeg klarer å identifisere meg litt med, selv om jeg kanskje ikke er enig i alt han foretar seg. Neeson gjør med denne filmen sin kanskje beste rolle noensinne og ble med denne filmen virkelig oppdaget som en stor filmstjerne. Som en motvekt til Neesons rolle får vi servert Ralph Fiennes som er en litt glatt og fryktelig mann som dreper jøder over en lav sko. Han leverer også en ufordragelig velspilt rolle som får fram det menneskelige ved ham selv om han er en fryktelig person. Også Ben Kingsley gjør en flott innsats i filmen som han også pleier å gjøre med sin beriking i flere filmer.

Selv om dette til tider er fryktelig å se, er det nettopp det at filmen virker så autentisk og godt gjennomført som gjør at vi ikke kan ignorere dette som noe annet enn et stort mesterverk. I filmen opplever vi mennesket fra sitt mest fryktelige. Soldatene er fritatt fra å tenke selv, siden de har ordre og loven å følge i et sykt regime i krig. Vi ser også folk som utnytter sin stilling på det groveste, men det gjør ikke så mye forskjell siden de blir fortalt at jødene ikke er så mye verdt og skal dø likevel. Jeg kjenner at jeg blir veldig provosert når jeg ser filmen. Det gjør at jeg ikke klarer å holde seg likegyldig til det jeg ser på. Dette føltes som en viktig film for å informere nye generasjoner om Europas grusomme fortid. En sterkere sekser på terningen enn dette skal du leite lenge etter. Spielberg gir oss perfekt underholdning som viser den grusomme baksiden av krig og undertrykking, og hvordan en mann kan gjøre en stor forskjell.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Taken 3 - Velkjent action
- Run All Night - Rekordkald Neeson i brutal og visuell thriller
- Taken 2 - Makkverk av en oppfølger
- Ukjent ID - Liam Neeson i en thriller som lover mer enn den kan holde
- The Grey - Liam Neeson mot ulveflokken
- Taken - Spennende actionbombe!
- Darkman - Mørk og dyster superheltfilm

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Etterspillet etter terrorangrepet i München i 1972
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft

24.12.2008 sier dreamrocker: Søstera di er smart, men klart du må ha din egen mening, selv om den ikke henger på greip. Klart dette er gjort med fullt og gjennomtenkt mening og for 99% av norges befolkning er det lett å fatte hvorfor. At du hater Spielberg er en ok sak, men vanskelig å fatte at du lager så masse fuss av det. Det er nok i denne saken du som står temmelig allene tror jeg.
To stjerner mindre på grunn av en meget viktig effekt, vanskelig å fatte. Får håpe du kommer over dette i løpet av en to tre år.

• nationen.dagenstv.com
  • Filmhjerte.blogg.no