Anmeldelse av Verdens Sprøeste Bilrace (The Cannonball Run), amerikansk film fra 1981

Action, Komedie, Romantikk, Eventyr Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 11 år

Banal underholdning med masse fete biler

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.01.2011]

Cannonball Run er navnet på et ulovlig bilkappløp. Løpet går fra kyst til kyst gjennom hele USA. Det finnes ingen regler annet enn man skal være første mann over målstreken. Men det er mange som forsøker å stikke kjepper i hjulene for hverandre. Politiet er heller ikke nådig med slike råkjørere. Dette er verdens sprøeste bilrace. Vi følger to bilreparatører som kjører en ambulanse med fult personell for å ikke bli stoppet. Kan de greie å vinne løpet i konkurranse med alle de tøffe sportsbilene og syke rikingene som er med?

Filmen er full av scriptfeil. Mye blir nesten for åpenbart. Jeg merker meg at mange uforklarlige ting skjer, men bryr du deg om det i slik film som dette? Dette er bare ment å være morsomt og lett underholdende fra ende til annen. Det er derfor bra at filmen aldri forsøker å skulle virke troverdig på noen som helst punkter. Her får vi bare raske og kule biler som kjører i høy fart, heite damer og en hel del spesielle og innbitte bilførere. Filmen tar ingenting seriøst og er svært løs i snippen. Det er kanskje derfor så mange digger denne filmen. Filmen er både ganske dårlig men så lar jeg meg rive med likevel, fordi jeg slutter å bry meg, når sjarmen blir skrudd på for fult.

Castet inkluderer en hel del rekke kjente store stjerner. I hovedrollen finner vi Burt Reynolds (Boogie Nights og Smokey and the Bandit). Han oser ut av manndom når han legger på sjarmen og virker som et trygt og solid midtpunkt i filmen. En annen mann som er i samme gaten er Roger Moore (James Bond) som her spiller en sjarmerende gentlemann, med samme navn som seg selv. Han spiller en aldri så liten ironisk rolle som billøpsjåfør. Han gir både kulhet og humor tilbake til filmen. I en annen rolle treffer vi en yngre utgave av Jackie Chan (Karate Kid, Rush Hour, Rumble In The Bronx). Vi får også med to av Rat Pack-firkløveret i Dean Martin (Ocean's Eleven) og Sammy Davis Jr (Ocean's Eleven). De gjør begge mange gøyale opptrinn i filmen. Og til slutt trenger selvsagt filmen en pen dame. Den rollen er det Farrah Fawcett som spiller til det fulle som menns 'sikleobjekt'.

Denne filmen har fått nærmest kultklassikerstatus hos mange. Filmen ble ganske populær da den gikk på kino og ble i Norge den niende mest sette filmen på kino i 1982. I senere tid har filmen blitt vist en god del ganger på TV. Den er framdeles veldig populær hos fansen. Dette er en film som sikkert appellerer til alle som liker tøffe biler i alle aldersgrupper, også barn som ikke har lov å kjøre bil selv. Dette er med andre ord en folkekomedie som sikkert filmkritikere hater og mannen i gata elsker. Humoren er også svært så billig og består mest i krasjing med biler, politiet som stopper folk og andre gags. Det hjelper også på når regissøren heter Hal Needham, som er samme mann som gav oss Smokey and the Bandit-filmene.

Det er litt vanskelig å skulle sette karakter på filmen, fordi den er veldig underholdende på en litt befriende og crazy måte. Den har også så mange feil og mangler. Og med en utrolig dårlig historie som ramme. Jeg vil tro at filmen også holder seg best hos de som har sett den fra før, fordi dette er ikke like morsomt lenger som det var på begynnelsen av 1980-tallet, men så er jo bilene like kule og sjarmen like så. Dette gir oss en blanding mellom underholdning, kulhet og nostalgi. Det gjør at jeg flesker til med en svak firer. Dette er med andre ord noe du trygt kan se om du liker raske og kule biler i tillegg til medfølgende bilstunts. Du får også en mann med splittet personlighet med på kjøpet. Det er alltid like kult når skuespiller Dom DeLuise spiller både rollefiguren og hans alterego 'Captain Caos'.

- Cannonball Run 3 - Tredje runde med det elleville billøpet
- Verdens Aller Sprøeste Bilrace - Ny omgang vilt billøp