Anmeldelse av Hereafter, amerikansk film fra 2010

Thriller Spilletid: 129 minutter Aldersgrense: 11 år

Eastwood gjør det igjen

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 13.01.2011]
George er en amerikaner fra arbeiderklassen som har en spesiell forbindelse til det hinsidige. På den andre siden av jorden har journalisten Marie en nær døden-opplevelse som ryster hennes syn på livet. Skolegutten Marcus i London mister sin aller nærmeste og trenger desperat svar på viktige spørsmål i livet. Livene deres vil etter hvert krysses og alle søker svar på hva de tror, kan og må finnes i livet etter dette.

Handlingen i ’Hereafter’ synes kanskje litt forvirrende og merkelig. Med Matt Damon som klarsynt, at selveste Clint Eastwood står for regien, og med Steven Spielberg som medprodusent, hjelper sikkert heller ikke på forvirringen. Når dette er sagt, skal man vite at Eastwood har en fantastisk evne til å gå inn og skildre nettopp litt spesielle mennesker, hendelser og videre skape noe helt egent og minneverdig. Slik han de senere år har gjort med filmer som ’Million Dollar Baby’, ’Gran Torino’ og ’Invictus’, så gjør han det sannelig også i tilfellet med ’Hereafter’.

Det er nemlig snakk om en dyp, respektfull og svært grundig behandling av tema også denne gang. At Eastwood tar for seg ting som livet etter døden og klarsynthet, spørsmål og tema knyttet til dette, er kanskje derfor ikke så merkelig likevel da man aldri kan vite hva denne gamle ringreven kommer med rundt neste sving.

I ’Hereafter’ brukes lang tid på det meste. Både presentasjonen og tiden som brukes på de tre hovedkarakterene, satt til tre forskjellige byer, er svært grundig, tydelig og tidvis dvelende. Dette gjør at filmen oppleves som langsom og utgreiende, noe sikkert ikke alle synes er like behagelig. Tidvis skjer det likevel sterke enkelthendelser, og scenen med tzunami-bølgen er verdt billetten i seg selv! Den behagelige og nødvendige slutten er ganske enkel og grei, men føles også samtidig godt i kropp og sjel.

Det er vanskelig å ikke røpe for mye i forhold til handling, men mye av denne, særlig midtpartiet, føles ikke så alt for interessant. Det er liksom bare helt greit. Når det tidvis likevel altså skjer store saker, ja så blir det aldri kjedelig i lengre perioder.

Handlingen, med temaet rundt liv og død og behandlingen av disse sakene, vil sikkert kunne dele folk som ser filmen. Clint Eastwood pirker like fullt borti spennende saker og skal ha ros for ikke å være redd for å skildre ting som millioner av mennesker, religiøse eller ikke-religiøse, funderer på hver eneste dag. Hvem vet egentlig hva som venter oss etter døden, og kan noen virkelig være påståelige bedrevitere stilt overfor slike spørsmål?

Kanskje har vi fått svar på hvordan Snåsamannen og prinsesse Märtha Louise må ha det etter å ha sett ’Hereafter’, kanskje ikke. Sannheten er at Eastwood nok en gang gjør et sterkt inntrykk, om enn litt flatt enkelte steder. Til syvende og sist tør han ta tak i vanskelige tema og omdiskuterte sider ved livet, uten å bli belærende eller servere oss et svar på sølvfat. Ikke alle vil finne filmen like severdig, men alle vil likevel ha godt av å se den! Enkeltscener står til en svak firer, andre til en sterk femmer!

- The 15:17 to Paris - Tre amerikanske venner mot en farlig mann
- Sully - Eastwood imponerer, igjen!
- American Sniper - Realistisk og sterkt om amerikansk krigshelt
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Invictus - de uovervinnelige - Meget folkelig om folkets president
- Changeling - Sterkt drama med mystisk vri
- Gran Torino - Gretten gammel gubbe rir igjen!
- Flags of Our Fathers - Skyting er ikke alt
- Brev fra Iwo Jima - Krigen sett fra en annen side
- Mystic River - Veldig bra med god flyt fra begynnelse til slutt
- Blodspor - Eastwood leverer greit
- Space Cowboys - Lang transportetappe til den store underholdningen starter
- Forbrytelsen - En mann sitter på dødscelle, men er han uskyldig dømt?
- Broene i Madison County - Kjærlighetsdrama fra Clint Eastwood
- Nådeløse Menn - Tidløs western, av og med mester'n
- Sudden Impact - Dirty Harry-action med tilhørende tøffe one-linere
- The Outlaw Josey Wales - Engasjerende western om hevn for familiedrap

13.06.2011 sier Tore Andre Øyås: Må si jeg har får meget stor respekt for Eastwood de seneste årene. Hadde ikke så mye erfaring med ham før utpå 2000-tallet, men samtlige filmer siden da har jeg sett og er alle severdige. En helt egen måte å lage filmer på! :) 'Herafter' overrasket sådan også, håper han lager film til/om han blir 100!
12.06.2011 sier dreamrocker: Veldig enig med deg her Andre, en viktig film som få, om noen andre en Clint Eastwood kunne ha klart på en så respektfull og fin måte.
En nydelig dvelende måte å takle det hele på, og heldigvis sitter man like undrende til slutt.

• Tønsberg Blad
  • Gamereactor.no