Anmeldelse av Mørke sjeler, norsk film fra 2010

Grøsser, Thriller Spilletid: 95 minutter

Grøss og gru!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 13.01.2011]
Johanna blir overfalt og tilsynelatende drept på en joggetur i skogen. Samtidig som hennes far blir oppringt av politiet som forteller ham dødsbudskapet, kommer Johanna gående inn døren, lys levende. Det vil si, den en gang så livlige jenta er nå derimot forandret til en desorientert, blek og apatisk syk person. Lignende tilfeller skjer etter hvert også andre steder i byen, og den mistenkte gjerningsmannen får kallenavnet ”hjernesugeren”. Når politiet synes å stå hjelpeløse i jakten på den skyldige, tar Johannas far likeså godt opp jakten selv, en jakt som etter hvert skal bli både farlig og dramatisk.

Å hjelpe meg, hvor skal man begynne…?! En i utgangspunktet annerledes idé og historie har med ’Mørke sjeler’ blitt forsøkt skapt til noe litt nytt og ”grensesprengende” innen grøssergenren. Filmen fremstår som en blanding av både drama, skrekk og zombiefilm, med filmer som ’The Grudge’, ’The Ring’, ’Driller Killer’ og David Lynch som klare forbilder. Dette er en lavbudsjettsfilm, og i norsk sammenheng så betyr dette virkelig lavbudsjettsfilm. Dette synes dessverre veldig godt, både i forhold til gjennomførelse av enkeltscener, effekter og ikke minst helhetlig.

Skal man forsøke å si noe positivt om ’Mørke sjeler’ så må det bli at filmen har et uttrykk som kan likne en 80-talls kultaktig C-film, med underliggende sci-fi toner. Enkelte nerder vil sikkert finne dette, og filmens ”oljekonspirasjon” fengende og spennende. Om man liker film vil man derimot ikke finne mye å klappe for.

Det kanskje mest skuffende og tristeste med ’Mørke Sjeler’ er likevel mangelen på både et brukbart manus, strengere og bedre klipping, og ikke minst, evnen til å i det minste forsøke å være troverdig, noe som videre kunne hevet både spenning, realisme og helhet. Sluttresultatet oser av det grusomme manuset, treigt, kjedelig tempo, og uengasjerende rytme som ikke gjør den dessuten alt for lange filmen noe godt.

Når man har en gjeng med oransje dresskledde menn som springer etter folk med boredriller og fremdeles prøver å fremstå som seriøs og alvorlig, ja da fortjener man ikke bedre! En litt annerledes idé og noe ufrivillig humor, holder ikke til særlig mye gitt. Med 'Mørke sjeler' snakker vi helt klart årets klare kalkun, i hvert fall så langt. Å grøss og gru, denne må nesten bare oppleves!

19.01.2011 sier Louise28: Hei Andre, så kult! det er louise.jo28@gmail.com
19.01.2011 sier Tore Andre Øyås: Hei Louise, har du en email adresse? Har et (litt) langt svar til deg, hehe...
19.01.2011 sier Louise28: Jeg hadde slettet kontoen min, men siden du svarte meg så opprettet jeg en ny. Det er helt riktig at jeg burde ha argumentert for hvorfor jeg synes artikkelen din er dårlig. Det beklager jeg og jeg skal derfor gjøre det nå.

Først vil jeg presisere at jeg så filmen sammen med to venner. Den ene likte ikke filmen så veldig godt, og den andre gjorde det. Jeg er derfor ikke alene om å mene dette om filmen. Vi diskuterte filmen lenge etter at vi hadde sett den, og da vi kom over artikkelen din ble vi ganske sjokkerte. Ikke fordi du ikke likte filmen, men på grunn av den åpnelyse mangelen av utdypning og refleksjon.

Å begynne med "Å hjelpe meg, hvor skal jeg begynne...?!" er ganske barnslig, men, la gå. Det største problemet er at, i likhet med Jon Selås' elendig artikkel (hvor han skriver at alle som har gitt denne filmen priser er noen idioter!), så begrenser du deg til utsagn som "bra" og "ikke bra" (i dette tilfellet "ikke bra") uten engang å nevne hva og hvorfor. Og du tar det som en selvfølge at du har rett, og at alle tenker det samme som deg ("Om man liker film vil man derimot ikke finne mye å klappe for"... så jeg liker altså ikke film?)

Det er for eksempel ikke et eneste ord om historiens grunnlag. Man kan jo snakke i timesvis om det sosialpolitiske budskapet: Menneskene forvandles til zombier og de er dekket av olje. Helten er en feit riking som uten å tenke over det, bruker olje for å nå sitt mål (f.eks. kjører han rundt i en bil som bruker drivstoff, dekker hele leiligheten sin med plastikk). Heller ikke et eneste ord om skuespillet. Skuespillerne er jo ganske viktig i en film!

Den humoristiske siden, som du mener er ufrivillig, virker for meg helt overlagt og kan av og til minne om Sam Raimi og Peter Jackson (scenen i parken er utrolig festlig, og skrekkscenene er klisjeeaktige på en morsom måte). Du sier også at filmen ikke er realistisk nok, når det faktisk dreier seg om en surrealistisk film. Jeg, for min del, synes at det at man ikke vet helt om man skal le eller bli rørt, ikke er en en svakhet, men en god egenskap. Og det fine med denne filmen er at den gir en slike blandede følelser, uten å ta seg selv så veldig seriøst.

Og så sist, men ikke minst, kritiserer du at den ser ut som en lavbudsjettsfilm. Vi synes at filmen hadde et vakkert preg, også han som ikke likte filmen. Fotografien var noe statisk men likevel veldig bra, musikken akkompagnerte handlingen godt (selv om den kanskje til tider ble litt for merkbar). Vi ble svært overrasket da vi hørte at den bare hadde kostet en million kroner. Jeg hadde vel kanskje heller trodd at den hadde circa det samme budsjettet som Rovdyr, ihvertfall ikke ti ganger mindre.

Det jeg vil frem til er at det er denne mangelen på evne til å lese mellom linjene som gjør at denne type film har vanskeligheter med å oveleve i Norge. Jeg tror nok at Mørke Sjeler kommer til å forsvinne raskt, og det synes jeg er veldig synd. Jeg har bodd noen år i Tyskland og erfarte at tyske anmeldere går langt mer i dybden i sine artikler, og på den måten er med på å opprettholde en alternativ kultur som er helt avgjørende for et lands kunstneriske utvikling. Vi kan selvfølgelig ha ulike meninger (selv om det i utgangspunktet ser ut til at vi har ganske lik smak når det gjelder film), men forskjellen på deg og meg er at du får betalt for å skrive din mening, og da bør den inneholde noe mer enn "dette er dritt" eller "dette er fantastisk", "dette er årets kalkun", eller "dette er årets mesterverk". Enhver publikummer kan gjøre dette bedre på Youtube eller andre netttsteder, og det gratis!

Louise
18.01.2011 sier Tore Andre Øyås: Humm, vel....om en film oppfattes som god av deg trenger vel egentlig ikke nødvendigvis gjøre at jeg synes det samme? Gjør dette anmeldelsen dårlig fordet? Legger forresten merke til at "louise27" ikke finnes her på Filmfront....
17.01.2011 sier louise27: Herregud. veldig, veldig dårlig anmeldelse. jeg så filmen igår og den var mye bedre enn det som står her. Det er egentlig takket være Per Haddal at jeg gikk og så denne filmen. Han her har ikke skjønt noen ting. Det var nettopp det at filmen hadde en sær humor, langsom rytme og absurde situasjoner, som gjorde at jeg likte den. Jeg synes ihvertfall det er mer interressant enn å se teite ungdommer bli drept i skogen eller i fjellet. Dette er rett og slett den beste og mest innovative norske skrekkfilmen jeg har sett.

• iTromso
  • Tønsberg Blad