Anmeldelse av Gremlins 2: The New Batch (Gremlins 2), amerikansk film fra 1990

Komedie, Fantasi Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 11 år

Mer tegneserieaktig enn sin forgjenger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.01.2011]

Som vi husker fra forrige film ble mogwaien, Gizmo, brakt trygt tilbake til sin eier, Mr. Wing. Og alt ser veldig lyst ut så lenge han lever, men en dag dør den gamle mannen. Gizmo befinner seg da uten en eier. Han kravler ut av buret sitt i antikvitetsbutikken og ut på gaten. Men han kommer ikke langt før han blir plukket opp og tatt med til et forskningslaboratorium som man driver med biologisk forskning på dyr.

I den samme skyskraperen som denne forskningslaben, jobber også Billy Peltzer og hans forlovede Kate. Når Billy får nyss på litt tilfeldig vis om at Gizmo er i samme bygning, redder han sin gamle venn ut av det fæle forskningslaboratoriet og tar han med tilbake til sin arbeidsplass. Han plasserer ham i skuffen sin på kontoret sitt med streng beskjed til Gizmo at han må holde seg i skuffen, men tror du at den søte men tøffe mogwaien hører på det.

Gizmo vil ut å utforske sin nye tumleplass. Det fører til flere ulykker. Han formerer seg når han blir våt og når de spiser etter midnatt blir de om til ville og skumle hensynsløse skapninger som terroriserer den høye og svære skyskraperen til stor bekymring for alt og alle som befinner seg i bygningen...

Jeg husker jeg digget denne filmen da jeg var mindre. Derfor gledet jeg meg faktisk vilt til å se filmen om igjen. Siden sist gang jeg så filmen, har jeg sett veldig mye film. jeg har nok sikkert også blitt mer kvalitetsbevisst enn jeg var i mine yngre dager. Dette ble derfor litt av en skuffelse å se igjen, men den hadde helt klart sin nostalgiske verdi, selv om jeg ikke kommer til å legge noe vekt på den i denne anmeldelsen.

Den første filmen klarte å skape noe litt nytt. Gremlins ble en gedigen suksess på kino, og med store suksesser følger gjerne oppfølgere som denne. Gremlins 2 er blitt en helt grei oppfølger. Den beveger seg litt mer over i komediesegmentet enn sin forgjenger. Det gjør at de to filmene føles som natt og dag og omtrent ikke er å sammenligne. Her utvikler gremlinsene seg og vi får servert en rekke rare nye skapninger som følge at de drikker reagensrør med biologisk forskningsrelatert innhold.

Alt er selvsagt satt veldig på spissen, men hva aksepterer jeg ikke for å kunne forsøke å bli underholdt? Det er bare det at mye blir litt vel tullete til tider. Den kule atmosfæren og mystikken fra første film er totalt forsvunnet. Det eneste filmen tar med seg fra omgang er konseptet, men selv om også det har utviklet seg litt så er det ikke alt som jeg ser på som har gått i riktig retning.

Aldersgrensen har gjort et hopp fra 15 til 11 år. Det merkes veldig godt i filmen. Nesten alle grøsserelementer fra denne filmen er borte. Dette er nå blitt en enkel og rar komisk underholdning. Når sant skal sies, synes jeg ikke at dette er så veldig morsomt heller. Gremlins 2 er en film som mest vil appellere for barn. Det kan forklare hvorfor jeg elsket dette da jeg var mindre. Den grafiske volden og ødeleggelsen er den sammen som i tegnefilmer og annet barn er vant til.

Joe Dante er tilbake som regissør. Han klarer å dra filmen videre fra den første, men jeg liker ikke alltid helt det jeg får presentert. Det blir for banalt. Det er veldig mange flere gremlins i denne oppfølgeren, men til tross for dette, virker ikke de bedre skapt enn i den første filmen som gjorde spesialeffektene sine meget stødig. Dante drar dette over i en vill komedie og det ødelegger mye av den kule stemningen som han skapte med den første filmen. Selv om ikke den første filmen var så skummel, så tok jeg den mer seriøst enn jeg gjør med dette. En ting filmskaperne beholdt fra den første filmen, og det er filmreferansene. Her får du referanser til filmer som Rambo, Casablanca, King Kong og Godzilla. Manuset er skrevet av den noe ukjente Charles S. Haas, som ikke har gjort noe særlig stort hverken før eller senere. Om det er han alene som har ødelagt filmen vites ikke.

Denne filmen er i alle fall mye mer tegnefilmaktig. Det får man jo klare referanser allerede i starten av filmen som blir introdusert av tegnefilmkarakterene Snurre Sprett og Daffy Duck. Noe som nok gjør at den appellerer til et litt mer yngre publikum enn den første filmen. Selv om dette aldri karakteriserer som stødig filmskapning, er filmen greit underholdende. Du får noe av det du forventer, men heller ikke så mye mer. Det er litt gøy å se hvilke nye veier filmen beveger seg i, selv om de fleste nyvinninger var til det verre. Men alt i alt er dette ingen direkte dårlig film. Jeg synes den står til en veldig sterk treer, som er et stort hakk ned fra den mer solide første filmen.

- Gremlins - Gremlins har stor sjarm og underholdning

- Innerspace - Imponerende effekter for sin tid i en greit underholdende film
- Gremlins - Gremlins har stor sjarm og underholdning
- The Howling - Delvis effektiv Varulv-klassiker

• Julefilmfestival.blogspot.no

Warner Bros. Pictures, Amblin Entertainment

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»