Anmeldelse av Willow, amerikansk film fra 1988

Eventyr, Fantasi Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 11 år

Ambisiøst effekteventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.01.2011]

I en tid preget av frykt, har profeter spådd at et barn skal bli født som vil utslette den mektige dronning Bavmorda. Det fører til at alle gravide arresteres, slik at den onde dronningen kan drepe barnet etter fødselen. Endelig blir det utvalgte barnet født på slottet til dronning Bavmorda. Rett før det skal drepes, stikker en eldre dame av med barnet. Det blir sendt ut soldater og hunder for å finne igjen barnet. Den gamle damen lar barnet flyte nedover elven i en kurv, akkurat i siste sekund før hun blir funnet. Barnet blir funnet av en dverg ved navn Willow. På kort tid blir han veldig glad i den lille pikebabyen, men snart er soldatene også kommet til byen hans. Willow bestemmer seg derfor for å gi barnet tilbake. Det blir et litt av et eventyr for lille Willow. Han spiller også en viktigere brikke i kampen mot den onde mektige dronningen...

Filmen starter i en middelaldersk eventyrverden. Vi treffer der på en rekke forskjellige skapninger i tillegg til mektige både mektige hekser og noen trollmenn. Dog føler jeg at filmen byr på standard eventyrsaker, om helten som ikke vet at han har store evner. Han begir seg også ut på en reise for å redde verden fra den onde dronningen. På den annen side synes jeg også filmen fungerer godt. Resultatet er nok også blitt tett opp til det filmskaperne så for seg da de lagde dette. George Lucas har vist fra før at han er flink til å skrive gode historier for film, men dette er ikke like vellykket som Indiana Jones eller Star Wars. Heldigvis har Lucas brukt filmstudioet sitt for alt det er verdt for å gjøre denne filmen så god som mulig. Det gjør at filmen har mange svært gode spesialeffekter for sin tid å by på. Det kan også nevnes at filmen ble nominert til hele to Oscars for sine visuelle spesialeffekter og sin lydeffekter.

Ron Howard er mannen som har regien på filmen. Han har regissert gode filmer som Coocon, Cinderella Man, Et vakkert sinn og Apollo 13. Her gjør han en ganske grei innsats for å få dette til å framstå som et realt filmeventyr. Budskapet er enkelt det gode kjemper mot det onde, de små kjemper mot de store og med en liten smak av kjærlighet. Det er imponerende lokasjoner og mye effekter som filmen er helt avhengig av for å fungere. Warwick Davis er veldig overbevisende i rollen som Willow. Han er en god skuespiller som gir mye av seg selv i denne rollen. I tillegg finner man stjerneskuddet Val Kilmer som også gjør en god rolle som den litt ukontrollerbare Madmartigan som etter hvert klarer å følge sitt hjerte.

Jeg var ikke helt overbegeistret for dette, men synes det var en grei film å se. Filmskaperne har forsøkt å gjøre filmen så storslått som mulig. Langt på vei er også dette vellykket, men føler dette mangler litt for å bli noe jeg virkelig skal bry meg om, og vil se igjen og igjen. Men for sin tid er nok dette en skikkelig storfilm. Og særlig innenfor eventyrfilmer som den gang dette kom ut var en mangelvare av dette kaliber i bransjen. Selvsagt er filmer som de gamle Star Wars-filmene og Indiana Jones som er kremen av sjangeren, og i nyere tid kommer man ikke utenom de legendariske Ringenes Herre-filmene. I forhold til disse produksjonene, har ikke Willow mye å stille opp med, men Willow føles også som en egen greie. Filmen viser i alle fall at du ikke trenger å være stor av størrelse for å bety noe i verden. Det er nok også den filmen med flest kortvokste personer med i. Jeg ruller en svak firer for dette eventyret som framdeles fascinerer litt, men også skuffer litt. Willow har med andre ord falmet litt igjennom årenes løp siden den ble laget.

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Inferno - Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama
- In the Heart of the Sea - A ship of fools
- Rush - Skambra actiondrama!
- Engler & Demoner - Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!
- Frost/Nixon - Duellantene Nixon mot Frost
- Cinderella Man - Bokselegenden som vant folkets hjerter
- Et vakkert sinn - Menneskelig inspirerende, spennende og fascinerende film
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- EdTv - Komedie som får deg til å smile litt, men ikke så mye mer enn det
- Ransom - Grei underholdning i denne kidnappingsthrilleren
- Cocoon - Søt sci-fi med følelser
- Grand Theft Auto - Ron Howards første film er ikke stort å skryte av

• 80sreborn.com
  • Fast-rewind.com
  • Filmforumet

Metro Goldwyn Mayer (MGM), Imagine Entertainment, United Artists, Lucasfilm Ltd.