Anmeldelse av There Will Be Blood, amerikansk film fra 2007

Drama Spilletid: 158 minutter

There Will Be Blood - Trailer 11.02.2008

Dramatisk mesterverk om makt og penger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.01.2011]

Filmen starter når nittenhundretallet akkurat er i gang. Daniel Plainview er en karismatisk og tøff gruvearbeider som slår seg opp på leting etter olje. Han er en mann med store visjoner om å drive stort innen olje. En dag får han et tips om en liten by der det skal finnes en underjordisk hav av olje. Han drar straks dit, begynner å kjøpe opp land, og begynner å bore etter det sorte gullet. Men med oljen og all rikdommen gjør det noe med den lille byen, men Daniel møter ikke bare medvind i sin grådige tørst etter mer og mer oljerikdom. I byen finnes en kirke med en prest med stor personlighet. Han bryr seg om byens innbyggere og liker ikke den skruppelløse oljemagnaten. Oljen har sin pris og det får alle oppleve også Herr Plainview, for det er ikke helt ufarlig å bore etter olje. Byens prest blir etterhvert oljemagnatens største motstander i kampen om den store rikdommen, og ja de vil bli blod...

Dette er en veldig underholdende dramafilm. Den innehar sterke karakterer som oljemagnaten Daniel Plainview og presten Eli Sunday. Daniel Plainview-karakteren gjør seg svært godt på film. Jeg blir aldri helt klok på ham, annet enn at han alltid vil ha mer. Han er hovmodig som få og skyr ingen midler for å få det slik som han vil. Han er flink til å forhandle, men hater mennesker og unner ingen andre noen suksess og samtidig hater folk som gjør det bra. Daniel liker å gni det inn når han har gjort suksess på bekostning av andre. Det er noe med denne karakteren som gjør at filmen blir så interessant å følge. Man vet aldri hvor dette vil ende. Jeg liker Kampen mellom presten og oljemagnaten som er veldig intens til tider. Høydepunktet i filmen er slutten som innehar den legendariske filmreplikken: ‘I drink your milkskake’.

Skuespillerprestasjonene er særdeles overbevisende. Jeg tenker spesielt på Daniel Day-Lewis som har gitt oss så mange utrolige rolletolkninger. Her er han særdeles overbevisende som den oljemagnaten Daniel Plainview. Han spiller rollen med en slik glød og karisma at jeg ikke kan tenke meg rom for noen forbedringer. Day-Lewis gjør for min del sin aller største rolleprestasjon og det sier ikke rent lite for denne karakterskuespilleren har gjort utrolig mye minneverdig. Men også Paul Dano gjør sakene sine bra i denne filmen. Det er kult å se ham i en annen rolle enn sær tenåring i en rar familie (Ja, jeg tenker på 'Little Miss Sunshine').

Da jeg først hørte om There Will Be Blood, synes jeg filmen hørtes ganske kjedelig ut. Jeg hørte jo også at noen synes den var litt lang langdryg, og det er nok derfor jeg har ventet med å se den. Man jeg hadde aldri trodde at oljemagnater kunne være så interessant og spennende på film. Jeg vil strekke meg så langt å si at denne filmen nesten er et mesterverk. Stemningen og musikken er helt elektrisk til tider. Jeg har nesten ikke sett lignende siden Apocalypse Now. Du finner ikke mange filmer av dette kaliber og som flyter så overbevisende som denne gjør hele veien. Fotoet er både stødig og nydelig skutt. Det gjær at man bare kan lene seg tilbake å applaudere. Filmen er spennende fra begynnelse til slutt, og filmen er ikke lengre enn den bør være.

For meg var dette full klaff. Hadde aldri forestilt meg at jeg ville like en film om en tvers igjennom usympatisk mann som bare meler sin egen kake. Selv om rolleprestasjonen til Daniel Day-Lewis er helt unik og driver filmen flott framover, har ‘There will be blood’ en mye mer å fare med også. Det er en god historie som er støttet opp av meget solid filmhåndverk og derfor ble filmen også nominert til Oscar for beste film. Filmen føles veldig spesiell som jeg ikke glemmer med det første. Den gjør inntrykk på meg og får meg til å tenke. Noen drømmer sikkert om suksess, mens andre tar lærdom av at alt ikke bare er penger og rikdom. Filmen skildrer også glimrende hvordan tiden og oljeindustrien var på begynnelsen av 1900-tallet i en svært tøff bransje. Og for alle oss nordmenn har jo historien om oljen en spesiell plass, siden det er den vår velferdssamfunn er bygget på. Fra meg blir dette full pott for en film som engasjerer en på så mange plan.

- Phantom Thread - Den usynlige tråden som tiltrekker oss
- Inherent Vice - Some heavy shit
- The Master - Phoenix og Hoffman i storform!
- Magnolia - Fengslende menneskeportretter i en fantastisk film

24.05.2013 sier Jacob: God lesning og helt enig! Digget denne filmen. Karakteren man aldri blir klok på, kampen mellom ham og presten, stemningen (!), musikken (som skaper mye av stemningen), bildene og historien er smeltet sammen til noe helt unikt. For en film! Noe av det beste jeg har sett.
27.06.2010 sier Pål Frostad: God anmeldelse. Jeg gleder meg til jeg skal se denne filmen og så kjekt at du likte den også. Må bare finne en passende anledning, har hatt filmen lenge i hyllen her hjemme, men sliter med at de litt kortere filmene alltid blir valgt før den. Har ikke alltid så god tid når jeg ser film, men gode filmer er ofte lange, og jeg bør få satt av tid til å prioritere denne filmen snart. Må bare bli ferdig med de filmseriene jeg holder på med først.
17.03.2008 sier AndreasR: Jeg er faktisk veldig enig! Day-Lewis gjør en fabelaktig prestasjon. Filmen starter med ganske mørke undertoner som sakte men sikkert gjør seg mer og mer gjeldene. Humoren i filmen er også stort sett mørk, men den frisker godt opp i noe som ellers ville blitt en tung film.

Filmen minner om noe som kunne vært laget for 30-40 år siden. Klipperytmen er senktet betraktelig fra det vi vanligvis opplever på kino og TV. Den er mer på linje med Gudfaren en Snikende tiger, skjult drage. Skuespiller prestasjonene er satt mer i fokus en det vi vanligvis er vant med. Samtidig så har filmen et fantastisk og morsomt lydbilde. Et lydbilde av det slaget som du legger merke til og gleder deg over. I en scene blir feks lyden av et tog som nærmer seg brukt som et element i musikken.

Denne filmen for deg også til å tenke på symbiosen mellom det ødeleggende og det skapende i konkurransen. Det blir ikke omelett uten noen knuste egg, og det er heller ikke sikkert omeletten gjør deg noe lykkeligere.

Filmens beste parti er nok den aller siste scenen, men jeg skal ikke røpe annet en at den er gnistrende.

For dere som ikke har sett den enda, løp nå! Dette er en film det er verd å få med seg på kino.

• nationen.dagenstv.com
  • StudVest