Anmeldelse av Tomme Tønner 2 - Det Brune Gullet, norsk film fra 2011

Komedie, Kriminal Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Nå må det da være helt tomt?!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 06.01.2011]
Ali er igjen fri, etter å ha sittet flere år i fengsel, men denne gang har han en ny plan. Han vil bli lovlydig, ikke mer brekk nå. Han går inn for å starte sin egen kebabsjappe, godt hjulpet av sine nærmeste kamerater. Dette skal selvsagt ikke gå helt etter planen, for også en dansk narkobaron og en gjeng nordnorske hjemmebrennere skal sette kjepper i hjulene, også denne gang.

Oppfølgeren til fjorårets store norske komediesuksess er her. Ordet ’suksess’ må dog taes med ei svær tresleiv med salt, for dette er ikke nødvendigvis ensbetydende med kvalitet må vite! ’Tomme Tønner 2’ fortsetter i samme gate og stil som sin forgjenger, og følgende skulle det ikke være de store forventningene til dette sølet. Det hele starter nemlig fortvilt grusomt, med flere flaut dårlige, umorsomme og uforståelige karakteren og replikker. De første 20 minuttene brukes i det hele tatt bare til å etablere en svært enkel og uengasjerende historie, med platte, vulgære punchlines som virkelig ingen andre enn manusforfatterne kan synes er morsomme, eller?!

Også denne gang får vi servert en stor mengde kjente fjes i rollebesetningen, uten at dette gjør filmen mindre trist for den saks skyld. Det er nesten uforståelig at enkelte skuespillere orker å gjenta sine roller i denne oppfølgeren. Den eneste som kommer ut av det hele med æren litt i behold må være Jenny Skavlan, både i forhold til handlingen, men også fordi hun ikke fremstilles som dum og blond slik man gjerne skulle trodd med en slik film.

Men, når dette er sagt og utskjellingen har lagt seg litt, ja så tar det hele seg faktisk litt opp etter hvert. Nei, jeg tuller ikke. Enten det skyldes et litt mindre flaut dårlig manus, enkelte gode skuespillerprestasjoner, eller det bare er at den stakkars hjernen vår har en unik evne til å senke seg ned og tilpasse seg denne filmens lavmål og søppelhumor, så blir man faktisk litt mer med på det hele, omsider. En annen mulig forklaring på at man gradvis dras litt mer med kan være at det er så mange idiotiske karakterer innblandet, at man til slutt faktisk finner noen som er morsomme, eventuelt spiller rollen sin bra og overbevisende.

’Tomme Tønner’ er en av de få norske filmene som kommer på kino dette året som ikke har fått statsstøtte. Dette er ikke rart i det hele tatt. Den norske stat har tydeligvis i det minste litt skam og ære i behold. Det samme kan ikke sies om denne blandingen av fis og promp-humor, hvor enkelte scener er direkte kvalmende og tar kaka fra selv Jackass-gjengen i USA. Om regissør Dalén og Bashir har disse som forbilde vites ikke, men å sikte mot det dårligste av det dårligste innen amerikansk lavpannehumor, ja det har de i hvert fall klart. Om man liker slikt, ja så hversågod gå og se ’Tomme Tønner 2’. Dessverre så åpner dette kinoåret med (forhåpentligvis) årets dårligste norske film. Men du, forresten, da kan det jo bare gå oppover! :-)

- Tomme tønner - Nesten helt tomme tønner.

- Gjengangere - Medrivende menneskelig om fengselsmiljø
- Tomme tønner - Nesten helt tomme tønner.

• Romerikets Blad
  • Film&Kino