Anmeldelse av Monsterbedriften (Monsters INC), amerikansk film fra 2001

Komedie, Animasjon, Familie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 7 år

Livlig monsteranimasjon

[Skrevet av: Stefan, Dato: 20.02.2002]
Morsomme monstre er ikke helt hva vi er vant til, for ikke å snakke om at de er hardtarbeidende profesjonelle. Det hele viser seg å være ganske underholdende med gode karakterer i en mildt sagt original historie...

At denne filmen er laget utelukkende i 3D løfter filmen noen hakk, det har vært nok vanlige monsterfilmer til at denne bare ville føyet seg inn i rekken. Det er blitt lagt ned mye arbeid i animasjonen av figurene. Monsters INC har fått til den beste mimikken jeg noengang har sett i en 3D film til nå.

Filmen egner seg perfekt for barn, og voksne som liker å bli kilt på lattermuskelen. Dette er en Disneyfilm der det blir lagt vekt på humor og personlighet i stedet for synging og dansing med en del action. En god ting spør du meg.

Filmen blir drevet fram av monsterhumor og monstre i alle fasonger, men med menneskelige kvaliteter. Det hele foregår i en verden som befinner seg parallelt og er ikke så ulik vår egen. Bortsett fra at alle som bor der er monstre og at energikilden deres er skrik. Vi møter mesterskremmer James P. Sullivan (stor blå fuzzy wuzzy) og Mike Wazowski (grønn enøyet tingest) hans skremmeassistent. De havner oppi et komplott der noen vil ty til grusomme metoder for å komme ut av energikrisen som har rammet monsterverdenen etter at barna er blitt vanskeligere å skremme. En liten jente, "Boo", forviller seg inn i monsterverdenen og Sully og Mike får sitt fulle hyre med å holde henne trygg og sende henne hjem.

- Monsteruniversitetet - Helt grei forhistorie om Mike og Sully

20.01.2010 sier Paladila: når kommer den monster inc 2?

• Oslopuls
  • Filmanmelderen.no