Anmeldelse av Død Snø, norsk film fra 2008

Action, Komedie, Grøsser, Eventyr Spilletid: 90 minutter

Død Snø - Trailer 27.09.2008

Annerledes zombiefilm med sjarm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.12.2010]

Åtte medisinstudenter drar på hyttetur i Øksfjorden. Hytten ligger langt utenfor mobiltelefondekning. Men hva kan gå galt når de alle er medisinstudenter? De kommer seg i alle fall godt til rette i hytten. Da kommer en lokal mann på besøk og forteller dem om nazistene under krigen som terroriserte lokalbefolkningen slik at de gjorde opprør. Tyskerne klarte ikke å å stoppe dem. Oberst Herzog og noen av hans menn klarte å rømme opp i fjellene og ble aldri sett siden. Noen tror de frøs i hjel. Han forteller også at mange har forsvunnet i området siden. Det betyr at de må være veldig forsiktig. Men tror du de tar dette utsagnet seriøst?

Jeg ser for meg hva filmskaperne snakket om når de skulle skrive manuset. Vi må lage en skrekkfilm, og hva med Zombier? Hva er verre enn vanlige Zombier? Nazizombier! Og jeg skal legge til at det var en riktig genistrek å ha med nazizombier. Jeg er litt lei de tradisjonelle zombiene som går i to kilometer i timen og biter. Da er det faktisk litt friskt å få servert nazizombier som løper styggfort, benytter kniver og andre våpen for å ta folk av dage. Og i tillegg foregår dette også i fullt dagslys. Det betyr at man kan se dem ganske godt også. Effektene er meget solid gjennomført og jeg digger designet på nazizombiene.

Det er også heldigvis bakt inn en del humor i filmen. Mye av det er av den mer makabre sorten og fungerer meget godt i filmen. Jeg føler også filmens morsomste scene er gjort så bra at det er verdt å se filmen bare for den scenen. Jeg skal ikke avsløre scenen for deg som ikke har sett filmen, annet enn den handler om amputering med motorsag. Jeg får litt assosiasjoner til den britiske grøsseren Dog Soldiers når jeg ser filmen. Også her er det en del tarmer som brukes med full kreativitet, og selvsagt haugevis av liter med blod. Vi får også en del referanser til andre skrekkfilmer som eksempelvis Evil Dead. Det er i det hele tatt en god del detaljer i manuset som er med å skape interesse og underholdning til seerne.

Blant skuespillerne har filmskaperne greid å få med en skokk med kjente norske fjes som Bjørn Sundquist, Ane Dahl Torp og Jenny Skavlan. I andre roller finner vi Vegar Hoel (Mongoland, United, Monstertorsdag), Stig Frode Henriksen (Kill Buljo, Tomme tønner og Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa), Charlotte Frogner (Hvaler), Jeppe Beck Laursen (Max Manus, Hvaler, Snarveien og De gales hus), Lasse Valdal (Rovdyr og Kalde Føtter) og Evy Kasseth Røsten (Hawaii, Oslo). Alle sammen gjør en ganske grei innsats og får filmen til å gli greit. Høydepunktet reint skuespillermessig er helt klart de scenene med Bjørn Sundquist, han leverer alltid fjellstøtt, selv om hans rolle her er litt annerledes enn vi er vant til å se ham.

Tommy Wirkola har klart å ta bra grep på regien. Det er masse flotte lokasjoner i fjellet med storslått norsk snødekket natur. Musikkvalget i filmen er også ganske absurd valgt til tider. Filmen begynner da klassisk med tanke på musikk med Dovregubbens Hall av Grieg. Men når Åge Aleksandersens ‘Min dag’ troner ut av høyttaleren er det når Zombiene angriper for fullt og det ikke akkurat er ‘herregud for en herlig dag’. Manuset er også ganske greit gjennomført for filmen. Og selv om plottet er svære enkelt, så fungerer det. Særlig når man også vet at dette er en skrekkfilm der alle skal dø en etter en, er alt ganske underholdende gjennomført.

Filmskaperne har gjort veldig mye riktig i denne filmen, og om Hollywood ønsker å lage en ny versjon av filmen, er det ikke sikkert de får den noe særlig bedre. Jeg liker som regel ikke grøssere og enda mindre Zombiefilmer, men dette var jo faktisk litt moro. Når man først skal ha zombier med i en film så synes jeg det funket ganske bra. Særlig når de er av den litt mer bevegelige sorten. Det skaper også litt mer spenning, når de kan løpe. Jeg digger jo også linken til andre verdenskrig og nazister som de onde skapningene. Det skaper for min del en større fascinasjon til det som skjer, og jeg kan ikke tenke meg noe som er ondere enn nazizombier.

Denne filmen har i mine øyne mye å fare med. Alt er veldig godt gjennomført. Det er nok ikke uten grunn at den hadde relativt høy interesse fra det brede utland og kom til og med på programmet til den prestisjetunge Sundance-festivalen. Jeg ender på en sterk firer. Anbefaler dette til alle som har den minste form av fascinasjon for skrekkfilm, og om du elsker sjangeren, kommer du til og å kose deg enda mer enn det jeg gjorde.

- What Happened to Monday - Wirkolas familiesaga om de syv søstre
- Død snø 2 - Villere og sykere oppfølger som overøser seg selv til det verre
- Hansel and Gretel: Witch Hunters - Leken og rotete grøt fra Wirkola
- Kurt Josef Wagle og Legenden om Fjordheksa - Skivebom!
- Kill Buljo - The Movie - Kill Buljo får deg til å le stort innimellom

18.06.2009 sier Pål Frostad: Død Snø er ikke helt min sjanger, men siden denne filmen har gjordt det så bra står den på skal se listen min.
18.06.2009 sier RoyaZ: Ganske så bra film! Syntes effektene og noen scener var litt overdrevent og uekte , men eller var den god. 5 stjerner.
09.04.2009 sier Aylar Von Kuklinski: NORGES BESTE FILM EVER! Terning kast 6! Ingen tvil, dette er en film alle MÅ se før mann dør!
19.12.2008 sier Jesper: Fikk en privat screening av denne for noen måneder siden. Helt fantastisk splatter-film!

• Gamereactor.no
  • Trønder-Avisa