Anmeldelse av Aladdin, amerikansk film fra 1992

Familie, Komedie, Tegnefilm, Animasjon Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 7 år

Morsomt, fornøyelig og magisk Disneyeventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.12.2010]

Aladdin er en fattig gategutt som må stjele mat for å overleve. En dag møter han prinsesse Jasmin på markedet i byen Agrabah. Hun har aldri vært utenfor slottet før og vet ikke hvordan hun skal oppføre seg på et marked. Hun tar et eple og gir det til en unge som er sulten. For det blir hun nesten en hånd fattigere, og Aladdin redder hånden fra å bli kuttet av i siste øyeblikk. Den onde trollmannen Jafar utnytter situasjonen og tar Aladdin til fange for å skulle ha bortført prinsessen. Jafar trenger nemlig Aladdin til å gå inn i en magisk grotte for å hente en magisk lampe. Det har seg nemlig slik at det er bare Aladdin som er uskyldsren nok til å entre den magiske grotten...

Dette er et nærmest perfekt eventyr med prinser og prinsesser, en slu maktgal trollmann, et flygende teppe og en ånd i en lampe. Alt foregår i en persisk by for lenge siden. I eventyrene er heltene ofte langt nede på rangstigen og fra stakkarslige kår, og det gjør at vi får ekstra sympati for dem. I denne filmen møter vi Aladdin som stjeler mat bare fordi han må, til seg og sin kompanjong i apen Abu.

Men dette er ikke bare et veldig underholdende eventyr. Filmen har også andre strenger å spille på. Blant annet er humoren i filmen veldig fornøyelig og ganske gal til tider. For min del er dette den morsomste Disneyfilmen som er laget til nå. Den er skapt som en fornøyelig komedie. Mye av grunnen til all humoren er at karakteren Genie, som er en ånd i en lampe, er såpass smågal og morsom i alle sine påfunn. Det gjør at jeg ikke kan annet enn å le i de fleste scener som inkluderer den festlige ånden. Musikken er også viktig i Disneyfilmer og i filmen er den bare helt fantastisk gjort av komponisten Alan Menken. Han klarte faktisk det mesterstykket å få to Oscars for musikken i filmen.

Animasjonen er veldig god og helt upåklagelig utført. Dette er selvsagt det vi forventer av Disney, men det er ikke bare, bare å levere i film etter film. Karakterdesignet er også helt utrolig kult. Man kunne ikke tenkt seg noe bedre. Dette er med andre ord virkelig en film som er verdig å kalle seg en Disney-klassiker. Filmen er laget i god gammeldags Disney-ånd, slik vi husker fra tiden da Walt trakk i trådene. Her får vi utsøkte tegninger, et fantastisk eventyr, gode spøker og engasjerende sanger som underholder oss til et maks. På regi finner vi Ron Clements og John Musker og de gjør et utsøkt arbeid. De står også bak andre suksesser som Den lille havfruen og Prinsessen og frosken. Duoen står også bak manuset til filmen og har klart å få skrapt sammen et solid utgangspunkt for en film.

Jeg har alltid elsket denne filmen fra første gang jeg så den. Den er så morsom, så eventyrlig og også spennende at jeg kan se den mange ganger uten å gå lei. Jeg så filmen første gang på midten av 1990-tallet, og kjøpte den selv da den den ble sluppet på DVD på midten av 2000-tallet. Jeg har bare rukket å se filmen fem ganger og synes den er like fornøyelig hver gang. Den ble jo også veldig godt tatt imot av kritikerne og jeg gir denne selvsagt full pott. Det fordi dette er en virkelig fornøyelig animasjonsfilm for liten og for stor som underholder hele veien. Dette er absolutt en film jeg ble og er glad i.

- Aladdin - Mest for de minste, for å si det forsiktig...

- Vaiana - Smellvakkert og delvis oppdatert Disney-film
- Prinsessen og frosken - Vellykket nytt Disney-eventyr.
- Sjørøverplaneten - Sci-fi og sjørøveraction
- Herkules - Disney forsøker seg på en mytologisk smak av Hellas