Anmeldelse av Harry Potter Og De Vises Stein (Harry Potter And The Sorcerer's Stone), amerikansk film fra 2001

Familie, Eventyr, Fantasi Spilletid: 152 minutter Aldersgrense: 11 år

Tidvis magisk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.12.2010]

Harry Potter vokser opp i en helt 'vanlig' familie hos sin tante. Han blir behandlet svært dårlig av sin tante og onkel og må bo i et lite kott under trappen. Men en dag skjer det noe spesielt. Når Harry Potter er 11 år gammel får han et brev i posten fra et sted som kalles Galtvort. Onkelen hans forsøker å gjemme unna brevet, men da kommer det bare nye. Onkel anstrenger seg maksimalt for at ikke Harry Skal få sitt brev, men når Galtvort skriver brev forsikrer de seg om at de kommer fram til riktig person. Harry får til slutt lese brev og der står det at han skal begynne på trolldomskolen Galtvort. Og selv om Harry ikke får lov av sin familie å dra, sørger kjempen Hagrid for å snakke skremme dem til fornuft. Dette blir det meste spennende året i Harry Potters liv. Det er spennende på trolldomskolen sammen med sine likesinnede....

Filmen er basert på en bok av forfatteren J.K. Rowling. Filmen begynner ganske bra med god eventyrstemning. Klisjeen om at boken er best stemmer også i dette tilfellet, men heldigvis er alle høydepunktene fra boken med i filmen. Derfor synes jeg dette er en godkjent filmatisering av den første Harry Potter-boken. Det er en sann fornøyelse å se filmen etter å ha lest boken. Da gjenopplever jeg mye av den følelsen jeg hadde når en leste boken. Om du enda ikke har sett filmen, eller det er lenge siden du har sett den, vil jeg virkelig anbefale deg å lese boken først for å få den beste opplevelsen av filmen, fordi du blir ganske godt tilfredsstilt når man opplever igjen alt det det du så for deg imens du leste boken.

Denne filmen kom ut omtrent samtidig som den utrolige første Ringenes Herre filmen. I forhold til den blekner Harry Potter-filmen sterkt. Men det å sammenligne dette med noe av det ypperste som er laget av underholdning noensinne er kanskje litt urettferdig. Men Harry Potter og de vises stein føles som en god eventyrfilm. Den underholder deg ganske godt, uansett om du er liten, stor eller har hunger for eventyr.

Første gang jeg så filmen var en natt da jeg ikke fikk sove fordi det var så varmt. Jeg satt meg ned i sofaen og slang DVD-en i spilleren og satt med hodetelefoner på for å ikke vekke de andre i huset. Den gang likte jeg filmen ganske godt og synes den delvis er meget godt gjennomført. Jeg var derfor litt spent om jeg ville like filmen like godt i dag. Jeg er jo en som digger eventyrfilmer og dette falt framdeles i god jord hos en fan som meg, men jeg hadde moderert meg noe.

Vi får en god del kjente fjes i denne filmatiseringen. Men i de største rollene finner vi barna. I rollen som Harry Potter møter vi Daniel Radcliffe som gjør en dugenes innsats i hovedrollen. Han får selskap av Rupert Grint og Emma Watson som henholdsvis Potters venner i Ron og Hermine. Som Dumbledore finner vi Richard Harris (Gladiatoren, Helter i Telemark og Kanonene På Navarone) og han gjør som vanlig en stødig rolletolkning. Alan Rickman (Die Hard, Robin Hood - Prince of Thieve og Love Actually) er perfekt i rollen som Professor Snape. I mindre roller finner vi kjente fjes som Verne Troyer (Mini Me i Austin Powers), Warwick Davis (Willow), John Cleese (Monty Python), John Hurt (Alien, Elefantmannen og Dead Man), Robbie Coltrane (James Bond og From Hell).

Regissøren heter Chris Columbus og står bak andre suksesser som Hjemme Alene 1 og 2 og Mrs. Doubtfire. Denne filmen får han det ganske godt til. Han får så absolutt godkjent i min bok. Dette gjelder også for Steven Kloves som har skrevet manuset, som har oppsummert boken temmelig bra. Musikken er også svært stemningsfull fra den beste filmmusikkskaperen av dem alle, nemlig John Williams. I tillegg er den svært lett gjenkjennelig og veldig 'catchy' som mye annet Williams skaper. Med andre ord er dette bare herlig musikk som jeg blir virkelig glad i.

Dette er langt på vei det jeg ser etter i en god eventyrfilm, men det mangler den siste lille piffen for å få dette til å bli virkelig magisk. Historien er jo satt ut i fra boken og produksjonen er tilfredsstillende produsert, men jeg skulle kanskje ønsket meg enda litt bedre effekter. Jeg er ikke helt fornøyd med alle udyrene som trollet og den trehodede hunden som kunne vært jobbet mer med. De er litt lite livlige og burde vært enda tøffere designet. På den annen side er dette lang på vei veldig lovende. Derfor synes jeg filmen fortjener virkelig en veldig sterk firer. Filmen er også veldig stemningsskapende og jeg lever meg litt inn i filmes handling etterhvert. For noen i den voksne garde kan man kanskje synes dette blir litt for barnslig, men om du har litt barn i deg faller dette i veldig god jord. For den som har lest boken, føles nok dette enda bedre.

- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 2 - Mesterlig punktum
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1 - Grei overgang og oppladning
- Harry Potter og Halvblodsprinsen - Morsomt, mørkt og litt skuffende
- Harry Potter og Føniksordenen - Spennende magioppvisning
- Harry Potter og ildbegeret - Potter leverer igjen
- Harry Potter og fangen fra Azkaban - Overraskende og detaljrikt eventyr
- Harry Potter Og Mysteriekammeret - Spenning og magi

- Pixels - Please, ikke gi Sandler og James mer i inntekt!
- Percy Jackson: Lyntyven - Nok et erkeamerikansk superidol er født
- Harry Potter Og Mysteriekammeret - Spenning og magi
- 200-årsmannen - Svært interessant sci-fi-tankegods pakket inn i sukkerspinn
- Mrs. Doubtfire - Ganske morsomt og en fin og lun familiefilm
- Alene Hjemme 2 - Alene i New York/Forlatt i New York - Julestemning i en tegneserieaktig familieinnpakning
- Alene Hjemme - Herlig familieklassiker med stor sjarm

• Filmguiden