Anmeldelse av Elias og jakten på havets gull, norsk film fra 2010

Barn, Familie, Animasjon Spilletid: 78 minutter

Norsk animasjonsgodbit

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 09.12.2010]
Den lille redningsskøyta Elias er tilbake i en ny fengende historie. Sammen med fiskebåtene i Lunvik gleder de seg til det årlige vinterfisket skal i gang. Men et nytt og moderne fiskevær med store trålere tar fisken fra dem og truer Lunvik med å bli nedlagt. Sammen med både gamle og nye allierte må de ta opp kampen for å overleve.

Med ’Elias og jakten på havets gull’ viser norsk animasjon seg fra sin best tenkelige side. Med relativt få filmer på baken er det imponerende å se en slik helstøpt og velfungerende norsk animasjonsfilm! Med en sjarm, fortellerglede og drivende historie som vil engasjere alle barn så vel som voksne, har dette blitt et meget vellykket stykke film.

Den engasjerende politisk korrekte historien er uskyldig og viktig nok, men flere sjarmerende og sterke karakterer mykner opp det hele og tilfører både sjarm, humor og spenning. Her finnes bruk av norske dialekter i fleng og skjønn forening, godt blir satt opp i mot ondt, og jammen meg har ikke norsk animasjon fått sin egen onde dronning i den stygge Polardronninga.

’Elias og jakten på havets gull’ er i det hele tatt solid og gjennomført i alle ledd. Om man skal pirke på noe så kan man jo se at det er klare amerikanske forbilder og maler som brukes, uten at dette likevel irriterer nevneverdig. Et barnlig sinn er vel nokså likt verden over? Litt mer jobb med å flette inn mer for oss voksne hadde kunnet heve filmen ytterligere høyt opp, slik blant annet ’Shrek’-filmene er gode på. Når dette er sagt så har også ’Elias…’ likevel noen replikker ment også for oss eldre, og man trekker absolutt på smilebåndene flere ganger.

Det er ikke vanskelig å forstå at ’Elias’-franchisen er solgt til over hundre land i verden. Med sin kjernesunne moral og handling, som ikke blir kvalmende belærende eller noe slikt, er det fullt forståelig at flere enn Norge vil se mer av dette. Man snakker ikke detaljkvalitet helt ned/opp i Pixar-nivå her, men desto enklere, fargerik og visuelt lekkert er denne norske versjonen, ja riktig vakkert er enkelte bilder av det nordnorske vinterlandskapet. Dette er derfor en knallsikker og sterk familiefilm som anbefales til alle!

- Elias og Storegaps hemmelighet - Velbalansert om kjernesunn båtsjarmør
- Elias og kongeskipet - Sjarmerende animert båteventyr