Anmeldelse av Rush Hour 3, amerikansk film fra 2007

Action, Komedie, Kriminal, Thriller Spilletid: 90 minutter

Rush Hour 3 - Trailer 06.05.2007

Mindre moro enn forventet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.12.2010]

Lee er i splid med Carter etter at Carter skal ha skutt Lees kjæreste. Men når ambassadør Han blir skutt bringes de to tilfeldigvis sammen igjen. De etterforsker da det bakenforliggende for drapsforsøket. Sporene leder dem til Frankrike. Der kommer de overfor en gangstergjeng kalt Triaden, som ikke er til å spøke med...

Dette er Hollywood på sitt mest middelmådige. Actionen er også hakket dårligere enn den andre filmen. Denne andre oppfølgeren forsøker noen ganger for hardt og feiler dessverre totalt. Mye blir bare for usannsynlig og teit. Manusarbeidet er også veldig slett. Skaperne skulle tatt seg mer tid for å sikre kvaliteten. Selv humoren er til tider for banal og oppbrukt. Hvor morsomt er det med kinesiske menn som heter Yu og Me for så å få en teit missforståelse ut i fra navnene. Og det fortsetter med litt tolkemorro som også er litt for opplagt til at jeg trekker på smilebåndet. Og som ikke det var nok så får du også kloakkhumor med på kjøpet.

Filmen har samlet sammen et bra cast. Selvsagt får vi også denne gangen Jackie Chan og Chris Tucker, men de virker litt mer puslete i denne filmen. De er langt fra like opplagt og frisk som vi opplevde dem som filmpar i den første filmen. Vi merker at Rush Hour kanskje har melket konseptet for lenge, og det virker som om franchisen har mistet mye av piffen. I andre roller treffer vi store profiler som Max von Sydow (Robin Hood, Shutter Island, Minority Report og Exorsisten) og Roman Polanski (Prestigeregissøren som her er skuespiller i en liten rolle). Filmen forsøker seg også med innslag av den kinesiske kjempen Sun Ming Ming som ekstra krydder.

Vi får mer spektakulært mot slutten med Eiffeltårnet som lekeplass. Jeg skal ærlig innrømme at det var litt nervepirrende, spesielt om du har litt høydeskrekk slik som meg, men det var dessverre ikke nok substans til å redde denne filmen. Det blir også til tider for opplagt hva som kommer til å skje, men jeg vil ikke straffe dette for mye heller. Det hører liksom hjemme på en svak treer og er til tider en helt grei film å se. Men dette er den helt klart svakeste Rush Hour filmen. Om filmskaperne ikke har mer krutt å komme med enn dette, så håper jeg ikke at filmserien fortsetter å skjemme seg ut.

- Rush Hour - Kul action og kjappe replikker

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Spy Next Door - Naboen er ikke så kjedelig som han ser ut som
- Smokingen - Jackie Chan gjør denne filmen
- The Accidental Spy - Spiondrømmer blir virkelighet
- Who Am I? - Tidvis spektakulær action
- First Strike - Ikke bare bra, men du verden så gøy
- Rumble In The Bronx - Frisk actionkomedie med Jackie Chan
- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!
- Drunken Master - Kampsportkomedie av de sjeldne

- Hercules - Fet action, men ingen stor Hercules