Anmeldelse av Rush Hour 2, amerikansk film fra 2001

Action, Komedie Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 15 år

Grei skuring i oppfølgeren

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.12.2010]

Carter er på ferie i Hong Kong og Lee er hans guide. Men Lee klarer ikke å legge fra seg jobben og snart befinner både han og Carter seg på en ny sak. Denne gangen er det en gangsterliga som skal stoppes. Saken fører dem etter hvert tilbake til Los Angeles og litt etter litt finner de ut av hva som er på ferde...

Brett Ratner er tilbake med en oppfølger til suksessfilmen Rush Hour. Denne filmen er hakket mer tam en sin forgjenger. Den er imidlertid smidd over samme lest som den første, med andre ord litt mer av det samme, men bare litt dårligere gjennomført. Her får vi også litt kul slåssing med Jackie Chan og ellers en del action med på kjøpet. Morsomhetene sitter ikke like godt som i den første filmen, og det gjør at filmen flyter dårligere en den første. Regissør Ratner har greid å lage en oppskriftsmessig oppfølger, men dette er dessverre ikke helt det store.

Jackie Chan og Chris Tucker er nok en gang samlet som action og komiteam. De fungerer greit sammen, der Tucker er den morsomme og Chan er kampsportfyren som tar seg av den kule actionen. Men denne gangen er ikke manuset helt på topp. Det får oppvisningen til å bli litt tammere enn første forsøk. Manuset er gjort av samme mann som i den første filmen, nemlig Ross LaManna. Han har også fått hjelp av Jeff Nathanson som har stått bak manus for filmer som 'Catch Me If You Can', 'Terminalen' og 'Indiana Jones og Krystallskallens rike'. Plottet er greit nok, men morsomhetene sitter ikke like bra og i tillegg er ikke actionscenene heller ikke like stødige som i første film.

Jeg husket denne filmen som litt artig og hadde håpet at den skulle være omtrent som den første filmen, men dette var nok et hakk ned. Men fortvil ikke, dette er på ingen måte kjedelig å se. Jeg ble underholdt greit av det jeg fikk presentert. Som forventet fikk jeg litt kul kampsport og annen action sammen med noen scener og spøker man ler litt av. Dette er med andre ord grei underholdning for en tanketom kveld. Jeg ruller en veldig sterk treer for dette som innfrir på noen punkter og gir deg litt forventet valuta for pengene.

- Rush Hour - Kul action og kjappe replikker

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Spy Next Door - Naboen er ikke så kjedelig som han ser ut som
- Smokingen - Jackie Chan gjør denne filmen
- The Accidental Spy - Spiondrømmer blir virkelighet
- Who Am I? - Tidvis spektakulær action
- First Strike - Ikke bare bra, men du verden så gøy
- Rumble In The Bronx - Frisk actionkomedie med Jackie Chan
- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!
- Drunken Master - Kampsportkomedie av de sjeldne

- After the Sunset - Halvveis
- Den Røde Drage - Greit gjennomført med litt småplukk her og der
- The Family Man - Får deg til å filosofere over valg i livet
- Rush Hour - Kul action og kjappe replikker

Engelsk, Kantonesisk (Kinesisk), Mandarin (Kinesisk)

New Line Cinema