Anmeldelse av Rush Hour, amerikansk film fra 1998

Action, Komedie, Martial Arts Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 15 år

Kul action og kjappe replikker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.12.2010]

I det vi entrer historien er Hong Kong i sin siste dag med britisk styre. Konsul Han blir forflyttet til Los Angeles i USA der hans nye jobb venter ham. Like etter blir hans datter kidnappet. FBI blir satt på saken, men Han ønsker og også involvere sin beste mann, Etterforsker Lee, fra Hong Kong. FBI ønsker derimot å etterforske saken alene. Derfor blir James Carter blir satt på oppdraget om å holde Lee unna etterforskningen, som en slags avledningsmanøver. Men litt etter litt viser Carter og Lee seg å være et superteam som foretar sin egen etterforskning av kidnappingssaken...

Jeg husker godt da dette kom på kino. Digget denne filmen, som kom bare et par år etter at jeg hadde oppdaget Jackie Chan som actionhelt. Dette er en film som gav oss god underholdning i form av litt komiske situasjoner ispedd veldig kul action. Rush Hour viser gjennom dette igjensynet at den framdeles holder mål. Filmen er kanskje ikke så kul som første gang jeg så den, men den er en stødig underholdningsfilm.

Jackie Chan viser med denne filmen at han kan være morsom også i Hollywood. Han er en ener i kampsportscener og han viser også fine takter i actionen i Rush Hour. Sammen med Chris Tucker viser de seg som et veldig godt komisk actionteam. Chris Tucker er den morsomme rappkjeftede typen og Jackie Chan tar seg av all actionen og de syke stuntene. Sammen er de uslåelige. Chan og Tucker gjør denne filmen særs severdig. I andre roller treffer i vi også andre kjente fjes som Tom Wilkinson (I Blanke Messingen, Evig solskinn i et plettfritt sinn og Batman Begins), Chris Penn (Footloose, De Hensynsløse og True Romance) og Philip Baker Hall (Zodiac, Dogville, Magnolia og The Truman Show).

På regi finner vi Brett Ratner. Han hadde året før denne filmen kom ut laget komedien Money Talks med Chris Tucker og Charlie Sheen. Han fikk Money Talks billetten til å regissere Rush Hours og jeg kan melde at han faktisk gjør en relativt god innsats i så måte. Det var kanskje det som gjorde at han fikk slippe til på filmer senere som Den Røde Drage og X-Men 3.

Dette er en grei hverdagsflukt som jeg blir i godt humør av å se. Det er mye god action, morsomme replikker og kule scener. Om vi skal sammenligne dette med noe, så må det bli Beverly Hills Cop. Det fordi dette også er en kul actionkomedie som klarer bragden å underholde godt. Det er flott å se samspillet mellom Jackie Chan og Chris Tucker. Begge fikk med denne filmen sitt store gjennombrudd i Hollywood. Den føltes som en Jackie Chan-film. Det er nok fordi han er med å koreografere slåssescenene og gjør alle stuntene selv, men så kommer Tucker og gjør den mer morsom. Hva mer kan man ønske? Jeg gir dette en real firer fordi det er en film som fungerer og er gøy å se.

- Rush Hour 2 - Grei skuring i oppfølgeren

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Spy Next Door - Naboen er ikke så kjedelig som han ser ut som
- Smokingen - Jackie Chan gjør denne filmen
- The Accidental Spy - Spiondrømmer blir virkelighet
- Who Am I? - Tidvis spektakulær action
- First Strike - Ikke bare bra, men du verden så gøy
- Rumble In The Bronx - Frisk actionkomedie med Jackie Chan
- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!
- Drunken Master - Kampsportkomedie av de sjeldne

- Hercules - Fet action, men ingen stor Hercules