Anmeldelse av Gremlins, amerikansk film fra 1984

Monster-film, Komedie, Grøsser Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 15 år

Gremlins har stor sjarm og underholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.12.2010]

Herr Peltzer er ute på reise og kikker etter en julepresang til sin sønn i samme slengen. Han kommer over noe helt spesielt i en gammel antikvitetsbutikk i Chinatown. Nemlig en Mogwai, som er en liten søt spesiell skapning. Den gamle ekspeditøren vil ikke selge ham skapningen fordi han mener at det krever stort ansvar å skulle ta vare på den lille krabaten. Ekspeditørens sønn øyner muligheten til å tjene store penger, og selger Mogwaien til Herr Peltzer bak ekspeditørens rygg, for en stor sum penger.

Han får fortalt hvordan han skal ta vare på dyret som omhandler tre strenge regler. Dyret må unngå sterkt lys, må ikke komme i kontakt med vann og sist men ikke minst må man for guds skyld ikke mate den etter midnatt. Med disse reglene innprentet drar Peltzer glad og fornøyd hjem til sin sønn med den helt spesielle gaven. Litt etter litt får man avdekket de mørke kreftene som ligger i denne søte skapningen når reglene blir brutt ved små uhell. Den vesle byen står overfor en stor fare når noen små onde skapninger terroriserer alt og alle de kommer over på sin vei som følge av Mogwais skjulte krefter...

Konseptet er jo mildt sagt litt rart og det er nok meningen at man skal synes også. Dette er jo et forsøk på å lage en grøsserkomedie, men man klarer nesten ikke ta noenting her seriøst. Kanskje det var grunnen til at man i oppfølgeren lagde den mer rendyrket i komediesegmentet. Men jeg må si at dette hadde absolutt sin sjarm og man blir faktisk litt fascinert av filmen selv om den egentlig er ganske tåpelig skrudd sammen.

Da jeg var mindre digget jeg jo denne filmen og jeg har sett den ørten ganger. Du lurer kanskje på hvordan mitt gjensyn med denne filmen som jeg ikke har sett på aldri så lenge? Joda, den har noe litt ubeskrivelig ved seg og det er faktisk litt kult å se hva som skjer med denne søte skapningen når reglene brytes. Den har også en god del halvteite scener. Som eksempelvis når man putter en appelsin inn en juicepresse og det bare spruter appelsin rundt i hele rommet, som om en skulle få litervis av juice ut fra en enkel appelsin. Men når man bare godtar disse scenene som forsøk på komikk, så går det ganske greit å se filmen.

Spesialeffektene er faktisk ganske gode og disse gremlinsene ser faktisk overraskende ‘ekte’ ut. Filmen er rett og slett ganske godt laget og har sjarm i bøtter og spann. Joe Dante er regissøren bak filmen. Han fikk jobben fordi han hadde god erfaring med grøssere og hadde nettopp laget filmen The Howling. Han klarer å få dette til å bli ganske minneverdig, og filmen inneholder en god del parodier på eldre klassiske skrekkfilmer. Mannen bak manuset heter Chris Columbus og er samme mann som er kjent for å regissere Hjemme Alene-filmene. Det skal også nevenes at selveste Steven Spielberg er produsent for denne filmen og har trukket litt i trådene for å få dette til å bli den underholdningsmaskinen av en film som den er blitt.

Filmmusikken er et kapittel for seg selv. Den er veldig catchy, av den sort man lett får på hjernen. Det er Jerry Goldsmith som stå bak den geniale og lett gjenkjennelige musikken til Gremlins. Han er ingen hvem som helst i filmmusikkbransjen og har laget geniale spor til filmer som Planet Of The Apes, Patton, The Omen, Star Trek, Alien, Rambo, Wall Street og Basic Instinct bare for å nevne noe. Man blir rett og slett i veldig godt humør nå man hører themesangen som er veldig kul enten man er ung eller gammel. Det er nok en melodi man enten elsker eller hater. Den hadde passet ypperlig som eksempelvis ringetone til mobilen.

Dette må ha vært en utrolig kul film tilbake i 1984 og det er ikke rart at man styrtet til kinoene for å se dette. Filmen ble den fjerde mest sette filmen på kino det året den kom ut, bare slått av monstersuksesser som Beverly Hills Cop, Ghostbusters og Indiana Jones and the Temple of Doom. Jeg kan skjønne at noen folk ikke synes filmen er det helt store, men jeg synes dette var såpass artig at det veier opp for alt det dårlige i filmen. En annen ting som er litt kult er at den forgår om julen og jeg kom i fin julestemning av å se filmen. Jeg velger å se på dette som en litt sjarmerende komedie med absurd innblanding av litt skrekk. Dette tar aldri hånd av seg for å være noe annet enn enkel underholdning og til det fungerer filmen ypperlig. Jeg føler ikke at jeg kan gi noe toppkarakter for dette, men en god firer fortjener Gremlins. Jeg sender også med en anbefaling om man liker litt eventyrlige komedier.

- Gremlins 2: The New Batch - Mer tegneserieaktig enn sin forgjenger

- Gremlins 2: The New Batch - Mer tegneserieaktig enn sin forgjenger
- Innerspace - Imponerende effekter for sin tid i en greit underholdende film
- The Howling - Delvis effektiv Varulv-klassiker

05.12.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Haha, husker jeg blei livredd da jeg så denne første gang. Aner ikke hvor gammal jeg var da, men kan gjette i fem - seks-årsalderen? Så den igjen da jeg var rundt elleve - tolv, og trur jeg likte den tålelig greit da, i væffal. Men så har jeg jo ikke sett den siden den gang heller, da...

• Martin Seth Filmblogg
  • Chicago Tribune
  • Julefilmfestival.blogspot.no
  • 80sreborn.com
  • Daily Telegraph
  • Horrorfanzine.com
  • BBC

Warner Bros. Pictures, Amblin Entertainment

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»