Anmeldelse av Alene Hjemme 2 - Alene i New York/Forlatt i New York (Home Alone 2 - Lost In New York), amerikansk film fra 1992

Komedie, Familie Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 11 år

Julestemning i en tegneserieaktig familieinnpakning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.12.2010]

Det er jul igjen for familien McCallister og de skal nok en gang på juleferie. Som vanlig forsover familien seg når de skal ut å reise. Denne gangen forsikrer mamma McCallister om at Kevin ikke blir igjen hjemme alene og hele familien drar sammen i all hast til flyplassen. De løper det de kan for å rekke flyet til Florida. Men det er bare det at Kevin løper etter en mann med samme jakke som faren hans, og drar derfor med et fly som skal til New York...

Når Kevin er kommet til New York finner han ut at han er kommet bort fra familien sin. Han tar det ikke så tungt da han nettopp har kranglet med dem, og synes derfor at dette er faktisk litt kult. Han har tilfeldigvis farens lommebok siden han bærte bagen hans på flyplassen. Og med farens kredittkort sjekker han inn på et fasjonabelt hotell. Han bruker nå hele New York som sin lekegrind og møter også igjen de skumle tyvene som skulle rane huset i Kevins forrige jul. Denne gangen overhører han deres planer og legger ut feller for å hindre deres store ran av en stor lekebutikk.

Det er bare jul en gang i året og da er det ingenting som man kommer i bedre julestemning av enn å se Hjemme Alene-filmene. Men det skal også legges til at en ikke trenger å se denne filmen i julen for å få utbytte av den. I Alene Hjemme 2 har man har smidd en film over samme lest som den første filmen, med mange av de samme komponentene. Men heldigvis er det også en ny vri på dette, som gjør at dette også blir føles som en litt artig film å se. Dette er en film som er veldig kul for barn som har lært seg å lese og oppover, men også voksne blir sjarmert og underholdt ganske godt av denne filmen.

Når det gjelder plottet i filmen så er jo det mildt sagt veldig søkt og tynt, men ting er forklart på sitt vis. Man har brukt mye kreativitet for å komme opp med en ny måte å få Kevin til å være alene med disse tyvene igjen. Også denne gangen legger han ut feller for dem. Til tross for at dette er søkt så fungerer det på en merkelig måte likevel. Man får litt enkel moro ut av dette. Humoren er av det enkle slaget som barnet i deg koser seg over og ler høyt av innimellom.

Macaulay Culkin er ingen god skuespiller siden han overspiller hele veien. Det er mulig han har blitt instruert slik, men det gjør nesten ingenting når han er så forbaska sjarmerende. Han oser ut av sin barnslige sjarm og passer perfekt inn i både filmen og rollen som stjernen alle vil ha en bit av. Men det kanskje mest kjente navnet på blokken er det Joe Pesci som har. Han spiller selvsagt den ekle tyven Harry. Det passer han godt, selv om dette ikke er noen Oscarfrieri. Han er er heller mer komisk enn troverdig i denne filmen. I andre roller treffer vi Daniel Stern (Hjemme Alene / Very Bad Things), Catherine O'Hara (Hjemme Alene / Beetlejuice / Lemony Snicket) og John Heard (Hjemme Alene / Prison Break).

Regissøren bak dette heter Chris Columbus og han står bak en del filmer for familiefilmer som 'Hjemme Alene' og 'Mrs. Doubtfire' i tillegg til eventyrfilmene 'Harry Potter Og De Vises Stein', 'Harry Potter Og Mysteriekammeret' og 'Percy Jackson: Lyntyven'. Med denne filmen gjør han en veldig god innsats for å få dette til å bli artig og underholdende, ut i fra et ganske så søkt manus. Det er kanskje derfor han har fått lov å fortsette å regissere filmer etter at denne filmen. Han fortsatte å sope inn penger med Alene Hjemme 2, selv om den ikke klarte å overgå den første filmen.

Filmen er kanskje overkant tegneserieaktig. Både når det gjelder humor og rollefigurer. Det er nok derfor dette faller så godt i smak hos barn, som nok godter seg uhemmet av den sadistiske tegneseriehumoren. Jeg husker jo at jeg digget dette når jeg var mindre og den er jo framdeles litt morsom, men det blir til tider kanskje litt for mye av det gode. Jeg liker helt klart best begynnelsen av denne filmen når man ikke bare får den ultrabillige slapstick-humoren.

Man ser jo det når en har blitt voksen at ingen tåler så mye bank som det disse ranerne får uten å dø av det. Jeg gir denne filmen en svak firer fordi den fungerer såpass godt etter intensjonen. Den underholder godt som en familiefilm og barna vil nok garantert elske den. Om du bare ønsker å se en 'Hjemme Alene'-film så er nok den første filmen en del bedre enn denne som film, men man skal ikke undervurdere den komikken og de fine øyeblikkene som denne andre filmen også har klart å komme opp med. Det er blant annet ubetalelig når Kevin lurer hotellpersonalet på ulike kreative måter. Han skal jo forsøke å overbevise betjeningen om at hans far er med ham på hotellet.

- Home Alone: The Holiday Heist - Ny gutt som også legger feller for tyver
- Alene Hjemme 4 - Kevin legger feller for fjerde gang...
- Alene Hjemme 3 - En ny gutt forsøker å legge feller for kriminelle
- Alene Hjemme - Herlig familieklassiker med stor sjarm

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- My Girl - Alle husker den første kjærligheten...
- Alene Hjemme - Herlig familieklassiker med stor sjarm

- Pixels - Please, ikke gi Sandler og James mer i inntekt!
- Percy Jackson: Lyntyven - Nok et erkeamerikansk superidol er født
- Harry Potter Og Mysteriekammeret - Spenning og magi
- Harry Potter Og De Vises Stein - Tidvis magisk
- 200-årsmannen - Svært interessant sci-fi-tankegods pakket inn i sukkerspinn
- Mrs. Doubtfire - Ganske morsomt og en fin og lun familiefilm
- Alene Hjemme - Herlig familieklassiker med stor sjarm

04.12.2010 sier Snippxx: Min favoritt av "Alene Hjemme" filmene. Veldig morsom scene når dem er på hotelet. Der han skrur på tv`en og lurer hotelstaben. :P

• Filmhjerte.blogg.no
  • Julefilmfestival.blogspot.no