Anmeldelse av Ripley's Game, engelsk (britisk) film fra 2002

Drama, Thriller Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 15 år

Solid oppfølger

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Historien om Tom Ripley fortsetter. Hovedpersonen fra "Den talentfulle Mr. Ripley" er tilbake - eldre, visere og mer talentfull.

Ripley rekrutterer en bekjent, Jonathan Trevanny, til et leiemord for Reeves i Berlin. Selv med Ripleys hjelp går ikke alt etter planen.

John Malkovich er perfekt som Ripley. En kultivert morder uten samvittighet som fikser biffen i de vanskeligste situasjoner. Til tross for hans iskalde mangel på sympati hjelper han av en eller annen grunn Trevanny, som spilles av Dougray Scott. Har Ripley fått litt moral på sine eldre dager? Scott gjør en grei innsats. Han har den syke looken inne, men til tider var rollefiguren lite overbevisende. Bifigurene (kvinnene) ser vi lite til. Ray Winstone er typecastet til rollen som den småkriminelle cockneyen Reeves.

Filmen har en gammeldags stil. Dette gjelder hvordan scenene er bygd opp, og også kameraføringen. Utenom actionscenene har filmen et lavt tempo, noe som gir oss god tid til å observere personene. Ripleys skamløse manipulering av menneskene rundt seg er fascinerende nok til at filmen aldri blir kjedelig. Portretteringen av han fungerer nok bedre i boken, siden vi der kan lese hva som foregår i hodet hans. Likevel føler jeg de har klart denne overgangen meget bra. Action/thriller-scenene er godt laget, og miksen av planlegging og improvisering gjør at slaktingen av slemminger inneholder ett par komiske elementer.

- Ripley Under Ground - Ripley er skruppelløs og tar over rollen som hip kunstner
- The Talented Mr. Ripley - En svindler tar over en rik manns person

Engelsk, Italiensk, Tysk

FineLine Features, Baby Films, Cattleya, Dogstar Films, Mr. Mudd

«Pokémon: Detective Pikachu»

«Luftens siste mester»

«Min store fete greske ferie»

«Bohemian Rhapsody»

«Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser»