Anmeldelse av Dogville, engelsk (britisk) film fra 2003

Drama, Thriller Spilletid: 177 minutter Aldersgrense: 11 år

God samfunnskritisk film som er verdt å få med seg

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
Vakre Grace er på flukt fra gangstere. Vi hører skudd før vi ser henne ankomme den lille landsbyen Dogville i USA. Her tas hun hånd om av Tom, en ung filosoferende og moralsk opptatt mann.

Filmen er delt opp i 9 akter, en prolog og en epilog. Åpningsscenen overrasker oss ved å vise den lille byen ovenifra på svart bakgrunn med tjukke krittstreker som vegger på husene. Alt man har av møbler er de som spiller en rolle i selve stykket. Ja, stykket. Dette er nærmest et teaterstykke. De svarte veggene og det svarte gulvet med krittstreker på er det eneste scenarioet gjennom den tre timers lange filmen. Mangelen på et "skikkelig" sett og at alt er filmet med håndholdt kamera glemmer vi fort, ettersom Lars Von Trier satser som vanlig hardt på skuespillerprestasjoner med Nicole Kidman.

Dogville handler om makt, personers selvstendige mulighet til å bruke den som de vil og forståelse av hverandre. Danske von Triers moralske pekefinger står sterkt i handlingen. Veien til fingeren er ikke så følelsesmessig ladet som i tidligere von Trier-produksjoner. Her er det de små grå som får gjennomgå. I sluttminuttene må Grace bestemme seg i et fryktelig dilemma. Selv om hun forstår de fryktelige handlingene til innbyggerne i Dogville betyr det nødvendigvis ikke at hun rettferdiggjør dem.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Australia - Episk filmeventyr for massene

- The House That Jack Built - Huset Trier bygde?
- Nymphomaniac - Erketypisk Trier, dog uten den helt store effekten
- Melancholia - Mektig og vakker dommedag
- Antichrist - Originalt og dystert verk, men som blir litt for sykt i lengden
- Direktøren for det hele - Sært, mørkt og morsomt med en eksperimentell form
- Manderlay - Begynner litt trått, men kommer seg voldsomt underveis
- Lars von Triers fem benspænd - Du vil gå smilende ut av kinosalen etter denne godbiten
- Dancer in the Dark - Sterkt og velspilt
- Idiotene - Både svært original og sinnssyk på samme tid
- Breaking The Waves - Kjærlighet er en mektig kraft og får oss til å gjøre mye rart!
- Europa - Mesterlig snuoperasjon som viser mer av potensialet til Von Trier
- Medea - Usedvanlig vakkert foto, men resten av filmen når ikke helt ut
- Epidemic - Lars Von Trier ‘Fucker’ med oss i sin andre film!
- Forbrydelsens element - Von Triers debut er en vakker kunstnerisk murstein av en film

• Stavangerpuls
  • Filmnytdvd.dk
  • Bergenpuls
  • Trondheimpuls
  • Filmanmelderen.no

Storbritannia, USA, Frankrike, Sverige, Norge, Japan, Tyskland, Finland, Italia, Danmark, Nederland

Kuzui Enterprises, Memfis Film, Zentropa Entertainment, Film i Vast, Summit Entertainment, KC Medien, MDP Worldwide Entertainment, Q&Q Medien GmbH, Det Danske Filminstitutet, Sigma Films, Canal+, Le Studio, Alan Young Pictures, Edith Film Oy, Hachette Première, Isabella Films B.V., J&M Entertainment, Kushner-Locke Company, Liberator Productions, Pain Unlimited GmbH Filmproduktion, Slot Machine, Something Else B.V., Sveriges Television (SVT), Trollhättan Film AB, Trust Film Svenska, What Else? B.V., Zoma Ltd., Produksjon 4 1/2