Anmeldelse av Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1 (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I), amerikansk film fra 2010

Mysterie, Drama, Eventyr, Fantasi Spilletid: 146 minutter Aldersgrense: 12 år

Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1 - Trailer 28.04.2010

Grei overgang og oppladning

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 18.11.2010]
Harry, Ronny og Hermine legger ut på et farlig oppdrag for å finne og ødelegge syv forskjellige malacruxer, alle inneholdende en bit av Lord Voldemorts sjel. Klarer de dette vil de ødelegge hans udødelighet og kunne tilintetgjøre ham for alltid. Uten hjelp fra lærere eller beskyttelse fra rektor Humlesnurr må de tre vennene stole på hverandre mer enn noen gang. Mørke krefter i blant dem truer imidlertid med å splitte dem og rive samholdet i stykker. Den lenge fryktede krigen er i gang hvor Voldemort og hans dødsetere arresterer og dreper enhver som måtte komme i deres vei.

Med ’Dødstalismanene’ er den siste boka av Harry Potter sagaen i gang. Den første filmen av det avsluttende kapittelet bærer da også preg av dette. Det mørke, truende og gravalvorlige er mer tilstede enn noen gang. Det skygger faktisk ofte totalt over den gode gamle sjarmerende og lekne magien fra de første filmene, men det er jo for så vidt god grunn til nettopp dette. Lord Voldemort har nå en gang satt inn sitt angrep og intensivert jakten på Potter og co, noe som jo gjør at det blir liten tid til fjollete trylleformularer eller annen fuglesang.

’Dødstalismanene’ er tidvis såpass mørk og skummel at dette ikke lenger er filmer for de minste. Fra å ha åpnet som barnefilmer fra himmelen for snart ti år siden, har Harry Potters univers nærmest blitt mer og mer voksent for hver film. Skuepsillerne er mer drevet og stødigere enn noen gang, og vi har jo også blitt glade i dem. Derfor er de mange følelsesmessige scenene i denne filmen også blant dens sterkeste kort.

Her er nemlig også mer drama og stillestående handling en noen gang. Den første timen inneholder mye action og vi får stifte bedre bekjentskap med enkelte karakterer og steder. Galtvort vises ikke med et eneste bilde denne gang, for handlingen foregår ikke lenger her. Den etterfølgende timen er dog litt rar. Trekløveret vårt oppholder seg i skog og mark, overnatter i telt både her og der, og det magiske trollmannlandskapet er dermed nærmest helt borte i store deler av filmen. Likevel føles det en magi, særlig mellom hovedpersonene som i disse scenene får spille på andre strenger enn hva vi er vandt med.

Rent filmatisk er det dermed mindre både av spesialeffekter og trollmannsunivers, noe sikkert noen vil bli litt skuffet over. Om filmen følger boken er det da ingen grunn til å stusse over dette, det er jo slik historien er skrevet. Likevel kunne man kanskje kuttet inn litt mer trollbindende scener inni alle de ”kjedelige” skogsscenene som mest av alt egentlig bare minner om en tradisjonell dramafilm, mer enn et Potter-eventyr.

’Harry Potter pg Dødstalismanene – del 1’ er ellers en meget klar mellomfilm, en film som bygger opp mot den store og utvilsomt harde avslutningen. Det er ingen vei tilbake nå, og dette føles da også godt på oss som ser på. Harry Potter-universet er kanskje ikke magisk og fortryllende på samme måte som før, men desto mer skummelt og skremmende, noe mange av oss vel også kan like. Filmen kan derfor ikke klare å stå alene, men er altså den klareste oppbyggende filmen i rekken. La oss håpe på en forrykende avslutning, noe man vel egentlig kan føle seg ganske sikker på at det blir etter å ha sett denne første delen!

- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 2 - Mesterlig punktum
- Harry Potter og Halvblodsprinsen - Morsom, men skumlere og mørkere enn noen gang!
- Harry Potter og Føniksordenen - Spennende magioppvisning
- Harry Potter og ildbegeret - Potter leverer igjen
- Harry Potter og fangen fra Azkaban - Overraskende og detaljrikt eventyr
- Harry Potter Og Mysteriekammeret - Spenning og magi
- Harry Potter Og De Vises Stein - Tidvis magisk

- Fabeldyr og hvor de er å finne - Frydefullt og magisk. Tilbake i Potter-universet!
- The Legend of Tarzan - Litt for enkelt...
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 2 - Mesterlig punktum
- Harry Potter og Halvblodsprinsen - Morsomt, mørkt og litt skuffende
- Harry Potter og Føniksordenen - Spennende magioppvisning

05.12.2010 sier Pål Frostad: God anmeldelse! Jeg tror faktisk jeg kommer til å vente med å se denne filmen til den siste filmen kommer på kino. Holder på å lese bøkene nå og planen er å bli ferdig med siste bok til siste film kommer på kino :)
22.11.2010 sier Pål Frostad: God omtale. Jeg tenkte jeg skulle pløye igjennom bøkene før den siste filmen kommer på kino for så å se alle filmene på nytt rett før jeg ser den siste på. Jeg har alltid likt Harry Potter, men hadde tilgode å lese bøkene, så det blir artig.
22.11.2010 sier Tore Andre Øyås: Så enig, så enig! Gleder meg som et barn til avslutningen, blir nesten litt nervøs, hehe....! Slik sett oppfattes denne første delen bare som enda bedre, den er virkelig en oppladning til avslutningen og videre en helt spesiell film i sagaen.
19.11.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Skulle egentlig på premieren, men skjebnen ville det annerledes. Sånn som du skriver om den, virker det egentlig veldig som jeg hadde forestilt meg. Harry Potter-filmene var helt fantastiske helt i begynnelsen, men har liksom bare blitt mer og mer middelmådige etter hvert.
18.11.2010 sier NURV: Fikk ikke raspa til meg noen førpremierebilletter denne gangen, slik som jeg gjorde med den forrige, men skal se den allerede i morgen da! Gleder meg villt! Og håper den lever opp til forventningene mine om at denne filmen er kommet ut for å bygge opp spenningen mot den aller siste filmen. Jeg vil ikke ha noen form for avslutning i denne filmen, men en god lang oppbygning, noe sikkert bare finner kjedelig, men som jeg syns er viktig, spesielt når det er snakk om den nest siste filmen som skal bygge opp mot den endelige avslutningen!
18.11.2010 sier Tore Andre Øyås: Ok, blir spennende å se hva du synes... ;)
18.11.2010 sier Jacob: God anmeldelse! Holder på å skrive min egen :)
29.10.2010 sier Helldude:

View PostPål, on 29 October 2010 - 05:41 PM, said:

Del 2 har premiere 15.07.2011
Ah, okei! Takk for svar. :)
29.10.2010 sier Pål Frostad: Del 2 har premiere 15.07.2011
29.10.2010 sier Helldude: Er det noen som vet når del 2 kommer? :)

Gleder meg masse til del 1! Håper de har fått med det viktigste og mer. :D
25.10.2010 sier matsvg:

View PostPål, on 24 October 2010 - 11:13 PM, said:

Tror det bare er bra at det blir utgitt i to deler, slik at vi får med oss hele handlingen. Det vil gjøre at den (Forhåpentligvis)er bedre en de foregående HP filmene. :)
25.10.2010 sier Pål Frostad: Synes det er litt dumt at man har delt den siste boken i to. Nesten som jeg fikk lyst til å vente å se begge rett etter hverandre med selvsagt å ha lest boken først også. Men jeg er veldig spent på denne filmen og ser fram til den. Harry Potter har klart det mesterstykket å bare bli bedre og bedre for hver film og dette blir sikkert ingen unntak.
24.10.2010 sier stianwerme: Gleder meg sykt til denne filmen!

• Romerikets Blad
  • Time
  • Wall Street Journal

USA, England

Warner Bros. Pictures, Heyday Films

«Johnny English Strikes Again»

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

«For vi er gutta»

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

«Mary Shelley»

«Nothing Like A Dame»