Anmeldelse av Keeper'n til Liverpool, norsk film fra 2010

Komedie Spilletid: 90 minutter

Treffer blink!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 21.10.2010]
Jo Idstad er 13 år, skoleflink og smart, og ikke minst overbevist om at livet er livsfarlig. Om man skal overleve ungdomsskolen gjelder det å unngå dødsfeller som bøllete medelever, helsefarlig sport som fotball og søte jenter. Harmløse aktiviteter som ligninger og fotballkort er heller tingen for Jo. Alt går etter planen, helt til ei ny jente begynner i klassen.
’Keeper’n til Liverpool’ er fra første stund et morsomt blikk på ungdomstiden. Vi møter Jo, strålende spilt av Ask van der Hagen. Den hjulbeinte, usikre og pysete fremtoningen hans er i seg selv morsom og stakkarslig, og når han i tillegg spiller sine replikker og skaper en sterk troverdighet, er det bare å ta av seg hatten!

Filmatisk skiller filmen seg ikke særlig ut. Den virker både billig, enkel og helt grei. Når det gjelder filmens bruk av slow-motion-scenarioer og drømmesekvenser derimot, scener av hva stakkars Jo ser for seg hva som kan skje i diverse situasjoner, er dog ypperlig laget og krydrer det ellers så flate uttrykket med både humor og varme. Vi kan alle kjenne oss igjen i Jos frykt og tankegang, noe som binder både voksne som barn til filmen på en flott måte!

Filmens behandling av den ofte tunge, brutale og vanskelige ungdomstiden blir i ’Keeper’n til Liverpool’ i det hele tatt behandlet med både ironi, humor og varme, uten at alvoret forsvinner eller blir forenklet behandlet. Vi som har levd noen år vil gjenkjennende humre og le av mange situasjoner, mens barn og unge vil le av andre ting. Dens moral, historie og karakterer kommer uansett alltid bra og sterkt fram.

’Keeper’n til Liverpool’ er rett og slett en knakende god og morsom film! Den behandler sider ved oss som alle kan relatere seg til, med et skrått og humoristisk blikk. Med en knallsterk hovedrolleinnehaver i spissen, drives filmen fremover uten at det ofte tunge sløret av alvor dysser det hele ned, slik vi har sett så alt for ofte med norske dramafilmer. Igjen står en film som treffer alle som ser, uten at den insisterer på ting, den bare viser hvor utrolig forskjellige og rare vi mennesker er på dette stadiet i livet. Som en slags hyllest og flott portrett på ungdom, blir man både glad, tankefull og underholdt på én og samme gang. Ikke dårlig!

- Hjertestart - Sterkt om adopsjon og relasjoner
- Kompani Orheim - Solid avrunding på Jarle Klepp-trilogien