Anmeldelse av Fritt Vilt 3 (Fritt Vilt III), norsk film fra 2010

Grøsser Spilletid: 97 minutter

Kraften er borte

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.10.2010]
Vi er i Jotunheimen og i Otta-området, året er 1976. Stehøe Fjellhotell er på konkursens rand etter at flere og mistenkelige hendelser har funnet sted. Vertsparet tror det er deres sønn som står bak mye av dette og holder ham derfor innesperret i kjelleren. Men så en dag skjer det noe rystende. Den offisielle historien blir videre at familien ble tatt og forsvant av et snøras. Var dette imidlertid den egentlige sannheten?!

Det tredje og avsluttende kapittelet i ’Fritt Vilt’-trilogien er endelig her. Denne gang får vi fortalt forhistorien til den store og skremmende fjellmannen, morderen som terroriserte fjellhotellet og Otta Sykehus i de to første filmene. Vi får skildret noe av morderens barndom, mens hovedhandlingen foregår 12 år etterpå, på 80-tallet. Små og morsomme rekvisitter fra dette uforglemmelige årtiet, samt noe lek med skrekk-konvensjoner er med på å gi historien et litt nostalgisk og lekent preg, dog bare for en stakket stund.

Nok en gang er det en ungdomsgjeng som legger ut på tur, slik tilfellet også var i den første filmen. Sett det før.

Det spøkes så lett, om kjærlighet, sex og om det som skal ha skjedd her tidligere, Sett det før.

Karakterene er verken særlig interessante, sjarmerende eller sterke, dessverre. Sett det før!

’Fritt Vilt 3’ starter i det hele tatt latterlig dårlig, særlig med tanke på manus, karakterene og tidenes verste klisjé av en forelskelse mellom to av karakterene. Vi puster nærmest ironisk nok lettet ut når det endelig skjer noe skummelt, for det er det vi vil se!

Heldigvis er morderen og flere scener gjort såpass skittent, brutalt og rått at filmen slik hever seg et hakk. Tydelig inspirert av skrekk-klassikere som både ’The Texas Chainsaw Massacre’, de norske ’Villmark’, ’Rovdyr’ og ikke minst nevnte ’Fritt Vilt 1’, blir det hele summasummarum ’sett det før’! Det tredje kapittelet klarer dessuten ikke å tilføre publikum noe særlig sympati eller følelser overfor hovedrollene, noe som gjør at vi, litt frekt sagt, ikke bryr oss like sterkt om at de blir drept. Her er nemlig ingen sterk hovedrolle alá Ingrid Bolsø Berdal som bærebjelken som spiller tøft og overbevisende rørende.

Filmmatisk sett er filmen dog tidvis pen i farger og stil, stemningssatt med heftig spenningsmusikk. Filmens utnyttelse av skogen, hyttene og naturen er dens sterkeste side. Dette skaper nemlig en del creepy stemning og tankene tilbake til vemmelige ’Texas…’ kommer farende ved flere anledninger.

’Fritt Vilt 3’ er som helhet en liten skuffelse. Det var kanskje ikke ventet at den skulle overgå sine forgjengere, men med ny regissør, karakterer og historie burde man da kunne ha en viss forventning. Enkelte sider, som locations, rekvisitter og stemninger er tidvis bra og ekkelt. Skuffende få scener er imidlertid så spennende og skummel de burde være. Dette skyldes blant annet at karakterene ikke er like fascinerende som tidligere og den kommer ikke med noe nytt utover det som er passe spennende. ’Fritt Vilt 3’ har rett og slett ikke den samme slagkraften som sine forgjengere/etterfølgere.

- Fritt vilt 2 - Stødig, men mer forglemmelig oppfølger
- Fritt vilt - En stiloppvisning i effektiv genreskrekk

- Askeladden - I Dovregubbens hall - Slaskeladden og prinsessa som skulle tvangsgiftes
- Gåten Ragnarok - Solid actioneventyr for hele familien

25.11.2010 sier Uzura: Første filmen var ok. Den andre var dårlig. Har ikke brydd meg med å se den siste.

• Filmguiden
  • Øslandsposten