Anmeldelse av Identity, amerikansk film fra 2003

Thriller, Grøsser Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Overraskende, men ikke spennende nok

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Hva om alle valg vi treffer allerede var truffet for oss? Hva om det virkelig ikke fantes noen tilfeldigheter i livet og vår skjebne var forutbestemt?
Ti forskjellige mennesker, fremmede for hverandre, men alle med sine egne hemmeligheter, føres sammen under en intens storm...
En gruppe mennesker blir av forskjellige grunner "strandet" på et lite motell i et forferdelig uvær. Snart blir de drept en etter en. Hvem er morderen?

John Cusacks rollefigur, Ed, har bakgrunn fra politiet, og forsøker febrilsk å løse mysteriet før morderen slår til nok en gang. Sammen med politimannen Rhodes (Liotta) leter han etter sammenhenger og spor, men hver gang de tror de har løsningen blir en ny gjest tatt av dage på en slik måte at den mistenkte må være uskyldig. Av en eller annen grunn blir dette opplegget verken spennende eller engasjerende.

Denne filmen blander gamle ideer ('Ti små negerbarn' møter 'Psycho') med nye og originale. De nye og originale vriene er ganske godt funnet på. En god del hint underveis gjør at man kan tenke seg frem til hvem som er morderen ganske tidlig, men avsløringen om hva som virkelig foregår tror jeg kommer overraskende på de fleste. Men alt i alt er ikke et par spennende elementer nok til å redde filmopplevelsen.

- Logan: The Wolverine - Den beste Wolverine-filmen ever!
- The Wolverine - Wolverine er kul nok til å få sin helt egen film!
- Knight & Day - Tradisjonelt actioneventyr
- 3:10 to Yuma - Storartet psykologisk westernspenning
- Walk the Line - Står distansen!
- Kate & Leopold - Kjærlighet på tross av århundrer
- Girl, Interrupted - Glimrende film!

• Horrorfanzine.com
  • nationen.dagenstv.com