Anmeldelse av X-Men - The Last Stand, amerikansk film fra 2006

Action, Fantasi, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 11 år

X-Men - The Last Stand - Trailer 27.04.2007

Grei underholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.10.2010]

Mutantene har fantastiske evner, men det er det ikke alle som setter like stor pris på. Det siste nye er at det er funnet opp en kur mot mutasjon, noe som kan gjøre mutanter om til vanlige mennesker. Mange mutanter tenker ikke bare positivt om dette. De som liker sine evner, vil ikke gi opp sin identitet. De to erkerivalene Charles Xavier og Magneto danner to leirer som står mot hverandre i det som utvikler seg til en krig om toleranse, der Magneto tror på den sterkestes rett, mens Xavier er diplomaten som forsvarer menneskeheten, selv om de ikke elsker ham tilbake. Men det er ikke bare Magneto som utgjør en fare for menneskeheten. Jean er kommet tilbake og er nå besatt av makten til ‘Dark Phoenix’. Noe som resulterer i at hun er kraftigere og mer ukontrollerbar enn noensinne som gjør henne til en fare for henne selv og hele menneskeheten. Et voldsomt oppgjør er på gang og menneskeheten står i stor fare...

Vi får møte nye mutanter som Juggernaut, som er ikke kan stoppes av noe så sant han er i bevegelse og han har en styrke som kan flytte fjell. Vi stifter også bekjentskap med Beast som har intellektuelle superkrefter i tillegg til en enorm styrke. Man vi treffer også folk som kan fly, en mann som kan få pigger ut av kroppen om han ønsker og en som kan kopiere seg selv utallige ganger. I tillegg får man de tradisjonelle heltene som Xavier, Wolverine, Storm, Rogue og Iceman og på det andre laget treffer man Magneto, Pyro og Mystique.

Brett Ratner (Rush Hour, Money Talks og Den Røde Drage) blir satt på prøven som regissør og arvtaker fra Bryan Singer. Han klarer oppgaven ganske greit, selv om dette er en litt annen film enn de to første. Dette føltes litt 'over the top' til tider, men er grei underholdning. Det er nok av action og masse av det er faktisk forsøk på noe litt storslått. Vi se biler som knuses i luften, trailere som knuses og kjempebroer som flyttes på. Det er også imponerende dataeffekter som eksempelvis hvordan man gjør Magneto og Xavier 20 år yngre i filmen. Men alt blir kanskje litt for tradisjonelt til tider.

Skuespillet er ganske overbevisende for å være en sci-fi og superhelt-film. I rollene treffer vi store navn som Patrick Stewart, Hugh Jackman, Halle Berry, Ian McKellen, Vinnie Jones og Ellen Page. Det er også flere kjente som Kelsey Grammer som vi kjenner som doktoren fra Cheers og Frasier. I andre roller treffer man navn som Famke Janssen, James Marsden, Anna Paquin, Rebecca Romijn, Ben Foster og mange flere.

Filmen føles helt klart som den dårligste X-men filmen så langt i serien. Selv om den byr på noen overraskelser, føles dette et hakk ned fra første og andre film. Jeg likte ikke alle valg i denne andre oppfølgeren satt til X-Men-universet. Det blir til tider for blasert og litt for standard. Jeg savner litt av det finurlige som jeg elsket det de to første filmene. Men selv om det er enkelte feilsteg i denne oppfølgeren og mye som kunne vært gjort bedre, føler jeg at filmen ikke er så alt for verst.

Det lå også litt potensiale i plottelementet med kuren mot mutantgenet, men jeg skulle jeg ønsket at filmskaperne hadde greid å bygge opp en bedre konflikt mellom partene. Jeg ville hatt litt mer historie eller handling og gjerne på bekostning av litt mindre action. Enkelte saker var jo litt kule som eksempelvis at vi fikk Juggernaut i Vinnie Jones' skikkelse. Dette er sebar underholdning og jeg gir derfor en svak firer på terningen.

- X-Men: Apocalypse - Et tilbakeskritt for mutantene
- X-Men: Days of Future Past - Heidundrende mutantfest!
- X-Men: First Class - Stilfull X-Men full av energi

- Den Røde Drage - Greit gjennomført med litt småplukk her og der
- Rush Hour 2 - Grei skuring i oppfølgeren
- The Family Man - Får deg til å filosofere over valg i livet
- Rush Hour - Kul action og kjappe replikker

13.10.2010 sier Pål Frostad: Enig, det kan bli kult.
13.10.2010 sier Snippxx: Ser fram til neste film om når Xavier og Magneto er "ungdomer".

• ereviews.dk
  • Filmguiden

20th Century Fox, The Donners' Company, Marvel Enterprises, Twentieth Century Fox Film Corporation, Ingenious Film Partners