Anmeldelse av Sunset Blvd. (Sunset Boulevard), amerikansk film fra 1950

Drama, Film-Noir Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 11 år

Sjelden vare i en fascinerende innpakning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.10.2010]

Et mord har blitt meldt i Sunset Boulevard i et av de store husene i 10 000-kvartalet. En gammel stjerne ved navn Norma Desmond, som er var en av de største, er involvert i saken. En ung mann ble funnet flytende i bassenget ved huset hennes med to kuler i ryggen og en i magen. Han var ikke så stor, bare en forfatter som har skrevet et manus for et par B-filmer. Vi går tilbake seks måneder i tid til dagen da det hele begynte, og får her presentert hele sannheten før avisene vrir og vrenger på den...

Jeg husker første gang jeg hvilte øynene mine på denne filmen. Da begynte jeg å se på den og synes den var svært kul og noe jeg nødig ville la gå fra meg, men en skoleoppgave gjorde at jeg ikke fikk sett hele. Det gjorde at jeg måtte levere inn igjen filmen til Biblioteket, uten å få med meg slutten. Jeg har forsøkt å få tak i filmen i lang tid etter, men ingen norske butikker hadde filmen i sitt sortiment. Det var derfor jeg ble veldig glad da jeg kom over filmen på play.com som nå er blitt min ynglingsbutikk på grunn av sine lave priser og enorme utvalg. Jeg fikk filmen i hus for noen uker siden og har spart litt på den før jeg endelig satt den i spilleren her hjemme. Og filmen skuffet ikke. Dette er en perle av en film som jeg føler veldig få vet om, og som bare venter på å bli oppdaget.

Elsker utgangspunktet for filmen. Vi får presentert et mord og så skal vi se hva som førte til mordet og hvordan det skjedde. I tillegg blir det litt metafilm om folk som lager film. Kan det bli mer interessant enn det for en som elsker filmen? Jeg følte det som om jeg var en utforsker av en veldig kul verden. Vi skal til et stort hus bygget på 1920-tallet av en stor filmdiva. Huset er blitt litt shabby og er over sine glansdager. Det er noe med stemningen som er veldig mystisk, intenst og altoppslukende. Musikken er også svært god og er med på å underbygge den unike stemningen i filmen. Det er også ganske kult å følge den store divaen som er så selvopptatt at hun skaper mye underholdning. Hun er så full av galskap og divafakter at det kanskje er en av de mest bergtakende rollene jeg har sett på film.

Filmen ble nominert til hele 11 Oscars. Blant annet for beste film, og stakk av med tre av de gyldne statuettene for beste manus, scenografi og filmmusikk. Fotoarbeidet i filmen er ofte veldig tøft. Spesielt stilig synes jeg scenen der vi får se den flytende mannen i bassenget, o i refleksjonen i vannet ser man politifolkene som ser ned på ham. Og det er flere scener som er like fiffige. Klippingen er også svært effektfylt gjort og gir mye snacks til den som ser på. Scenografien er svært gjennomarbeidet. Det føltes så gjennomført at jeg helt glemmer at dette faktisk 'bare' er skutt i sort og hvitt. Manuset som er gjort av Billy Wilder, Charles Brackett og D.M. Marshman Jr, er svært velskrevet. Dette er med andre ord en film man virkelig legger merke til. Det er mange gode detaljer som jeg bare elsker. Dette er en film selv Alfred Hitchcock ville drept for å få regissere, men Billy Wilder gjør det helt gnistrende i regissørstolen.

Skuespillet i filmen er utsøkt og resulterte i hele fire Oscarnominasjoner for rollene. Gloria Swanson er bare helt perfekt i rollen som den litt aldrende filmdivaen som hadde sin storhetstid når stumfilmen herjet verden. Hun har jo selv vært med på denne tiden, selv om hun nok ikke har vært like stor stjerne som den hun spiller i filmen. Men uansett øser hun ut av sin erfaring på lerretet. Jeg digger hennes tolkning av Charles Chaplin i filmen. William Holden (Sabrina, Broen over Kwai, The Wild Bunch og Network) spiller den andre hovedrollen som den en del yngre manusforfatteren som plutselig føler seg totalt overkjørt av den gamle filmdivaen. Man får også gode rolleprestasjoner av Erich von Stroheim (La Grande illusion) og Nancy Olson.

Jeg har nesten ikke nok lovord å si om denne supre filmen. Dette var med andre ord en film som tok meg med storm. Den er rett og slett fascinerende å se. Alt er så stødig gjennomført at jeg får gåsehud. Dette skrev seg rett inn i rekken over mine ynglingsfilmer. Stilen er mørk og dette er den mest bergtakende filmen som er avlet i sjangeren film-noir. Et must for alle filmelskere, for en fantastisk film. Den føles svært original. Det er sjelden vare at en film har så mye å fare med som dette. Jeg ruller sekseren med den største selvfølgelighet for dette mesterverket.

- The Apartment - Skjørtejegere versus den edle mannen
- Noen har det hett - Monroe er heit i komediens svar på Rolls-Royce
- Sabrina - Fortryllende Sabrina
- Stalag 17 - Filmen tar ‘tempen’ på den tyske krigsfangeleiren
- Dobbelt erstatning - Definisjonen på film-noir!

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker