Anmeldelse av Scott Pilgrim vs. the World, amerikansk film fra 2010

Action, Eventyr, Komedie, Romantikk, Fantasi Spilletid: 112 minutter

En 112 minutters lang musikkvideo med Michael Cera i hovedrollen

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 06.10.2010]

23 år gamle Scott Pilgrim bassisten i garasjebandet Sex Bob-omb, fra Toronto, møter en dag drømmejenta Ramona Flowers på det lokale biblioteket. Dessverre for den puslete 23-åringen Scott, må han bekjempe syv onde ekskjærester for å få lov til å date Ramona. Før den unge mannen vet ordet av det dukker den første av de onde ekskjærestene, Matthew Patel opp med noen mystiske krefter klar for å tilintetgjøre bassisten. Scott skjønner fort nok ut at for at han skal ha noen sjanse med hans store kjærlighet må han bekjempe alle Ramonas syv karakteristiske ekskjærester, enten han må banke dem fysisk eller knuse dem i en duell, band mot band.

Scott Pilgrim vs the World er basert på tegneserien Scott Pilgrim og filmen er laget av Edgar Wright, regissøren til blant annet Hot Fuzz og Shaun of the Dead. Filmen ser faktisk ut som en blanding av en tegneserie, et gammelt nintendo-slåssespill og en masete musikkvideo, med en overdreven effektbruk. Hot Fuzz er den dag i dag fortsatt en av de ti morsomste filmene jeg har sett, men denne gangen traff ikke regissør Wright, meg med humoren. Dette skal være aciton-komedie, men gangene jeg humret kan jeg telle på en hånd.

Michael Cera spiller hovedrollen som antihelten Scott. Cera kjenner du igjen fra filmer som Juno, Superbad, Year One og Youth in Revolt. Personlig lo jeg godt av skuespilleren i de to førstnevnte filmene, men når jeg nå så han spille for tredje gang og han spilte en nokså lik karakterer som i de to siste så visste du at ikke det ville gi deg noe nytt. Chris Evans (Fantastic Four), Brandon Routh (Superman Returns) og Jason Schwartzman (blant annet Rushmore og The Darjeeling Limited) dukker alle opp som tre av Ramonas (spilt av Mary Elisabeth Winstad) ekskjærester. De gjør som hovedrolleinnehaver Cera det for så vidt det helt greit, men når filmen ikke engasjerer er det vanskelig å briljere.

Hvis jeg skulle beskrevet hele denne filmen med et ord hadde jeg valgt ordet kjedelig. Historien er tynn og ikke minst uengasjerende, den overdrevne effektbruken treffer ikke og manuset i filmen lo i hvert fall ikke jeg ofte av, men jeg må nevne at dette er en typisk elsk/hat film. Enten så digger du den nerdete Scott og hans kamper mot de onde ekskjærestene eller så blir du lei av den før halve filmen er gått. Musikken, som spiller en sentral del av filmen går du (kun med noen svært få unntak) fort mett av. Noe av det viktigste for en film samme hvilken sjanger den hører hjemme i er at den underholder på et eller annet vis eller med andre ord at den ikke blir kjedelig og uengasjerende. Scott Pilgrim vs The World klarte ingen av delene. Det er sjelden undertegnede av denne omtalen har brydd seg så lite om hvordan det ville gå med en films karakterer. Alt i alt var dette en både slitsom, uengasjerende og alt for lang film. Styr unna!

- Baby Driver - Høyt gir og høy puls
- The World's End - Særegent britisk tullball
- Hot Fuzz - Tiårets actionkomedie
- Shaun of the Dead - Veldig underholdende og til tider legendarisk film

22.01.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Det har helt ærlig ikke jeg skjønt heller. Ser på den lista over hva slags karakter den har fått ymse steder, og det er jo innmari blanda. Trur dette er en erketypisk elsk/hat-film.
22.01.2011 sier Pål Frostad: En god omtale og takk for advarselen. Jeg tror nok ikke dette er en film jeg kommer til å prioritere å se. Men jeg begynner jo litt å lure når mange norske aviser gir den en femmer, hva er det de ser i filmen? Er det skallebanken ser ut til å like?
06.10.2010 sier Snippxx: Michael Cera har slått igjennom som skuespiller kan man si. Han har spillt i en av verdens morsomte tv serier, Arrested Development.

Ang. filmen har jeg hørt mye forskjelligt. Alt fra dårligt til bra.

• Øslandsposten
  • Altaposten