Anmeldelse av Firmaets Mann (The Firm), amerikansk film fra 1993

Thriller, Drama Spilletid: 154 minutter Aldersgrense: 15 år

Grei underholdning, men klarer ikke å følge opp boken

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.10.2010]

Mitch McDeere er en jusstudent med toppkarakterer. Han kan velge og vrake i jobbtilbud og de store selskapene gir ham bedre og bedre tilbud. Han har i utgangspunktet siktet seg inn på firmaene på Wall Street, men takker likevel ja til en forespørsel om et møte fra et mindre firma i Memphis. Når han kommer på det møtet blir han godt tatt vare på og de tilbyr han bedre lønn enn de andre selskapene. I tillegg får han slettet studentgjelden, ny bil og hus med lån med lukrativ rente. Det er som en drøm som går i oppfyllelse for McDeere som ikke kan annet enn å takke ja på dette tilbudet, som nesten er for godt til å være sant. Han tar da med seg pikk og pakk og flytter til Memphis med sin kone Abby. Alt ser ut til å være helt på stell i det nye advokatfirmaet som han nå jobber i. Men det skal vise seg at det vesle firmaet har sine svinn på skogen og han finner ut etterhvert at han plutselig er blitt del i et farlig spill...

Dette baserer seg på John Grishams bestselgerbok med samme navn fra 1991. Boken er meget spennende lesning og har en god historie og et kult konsept som boken klarer å skape god thrillerstemning av. Filmen følger boken ganske bra i begynnelsen, men vi får ikke alle detaljene som vi fikk i boken. Spesielt ikke de som forteller oss hva hemmeligheten til firmaet går ut på. Til tross for at jeg kjenner igjen en god del i begynnelsen av filmen, føles filmen langt i fra like spennende som boken. Det er akkurat som man mangler noe. Filmen klarer ikke ha det samme drivet som i boken.

Mot slutten har også filmskaperne endret ganske mye på historien. Jeg kjenner meg ikke helt igjen lenger i bokens solide avslutning. Nå er det som sagt litt vanskeligere å skulle lage en film enn bok, men jeg liker ikke helt de valgene filmen tar og har forsøkt å endre på. Endringene blir bare litt for billige snarveier å regne. Jeg liker dog at man ikke gjør filmer helt til plagiat av bøkene de skal filmatisere, men i filmen føler jeg filmskaperne har prioritert en del feil. Det er ikke så lett å sette fingeren på hva som kunne vært annerledes, men det ble for lite spenning underveis. Filmen klarer ikke å innfri forventningene jeg fikk etter å ha lest boken. Føler dette hadde potensiale til å bli en skikkelig storstilt thriller.

Konseptet i filmen er ganske kult og helt klart det som gjør at dette blir verdt å se. Det går ut på at en stjernestudent får tilbud fra de beste og største firmaene og valget faller på et litt mindre firma, fordi de betaler best og har sykt gode betingelser. Men det er bare det at ingen advokater har greid å slutte i jobben sin der. Dette advokatfirmaet har en mørk side som advokatene ikke oppdager med det første og når de først oppdager den, er det blitt for sent. Men til tross for et veldig kult konsept føles filmen faktisk er litt treg og den dveler for lenge med å slippe ut luften av ballongen. Det er jo greit at filmen skal bygge opp en spenningskurve, men det får være grenser. Filmskaperne burde heller forsøkt å skape litt mer spenning underveis som boken klarer fortreffelig.

Musikken er ikke alltid så passende i filmen heller. Den er til tider litt for lystig og det tar bort noe av spenningen i filmen. Den fungerer riktignok veldig godt i begynnelsen, men følger ikke helt stemningen utover i filmen. Det gjør at jeg detter litt ut. Musikken skal ha for at den er ganske original og det var kanskje derfor komponisten Dave Grusin ble nominert til Oscar, men som sagt så synes jeg musikken delvis er et feilskjær i denne thrilleren som hadde trengt mer intensitet.

På skuespillerfronten har produksjonen greid å få med en god del profilerte folk. Tom Cruise spiller rimelig godt som supermannen Mitch McDeere, faktisk så godt passer han inn i rollen, at jeg sjelden kunne tenkt seg en som hadde passet bedre. Det samme kan sies om rutinerte Gene Hackman som også leverer en stødig rolle. Han spiller Avery Tolar, som fungerer som mentor for McDeere i sin nye jobb i firmaet. Jeanne Tripplehorn (Basic Instinct, Waterworld og Sliding Doors) passer frikkfritt inn som McDeeres kone, og er akkurat slik man forestiller seg henne når man leser boken. Ed Harris er også et meget kjent fjes og spiller en FBI-agent som kommer i tale med McDeere. Det første som slo meg når jeg så han i filmen var at han så litt for snodig ut, med andre ord ikke slik man forestilte ham i boken.

I andre roller treffer vi Gary Busey (Dødelig Våpen, Predator 2 og Point Break), Holly Hunter (The Piano og Copycat), David Strathairn (L.A. Confidential, The Bourne Ultimatum og Fracture), Joe Viterelli (Analyze This, Eraser og Shallow Hal) og Paul Sorvino (The Cooler, Money Talks, Dick Tracy og Mafiabrødrene), Tobin Bell (Jigsaw fra Saw), Hal Holbrook (The Sopranos, All The President's Men og Wall Street) og Wilford Brimley (Cocoon og Tingen Fra En Annen Verden).

Filmen er regissert av Sydney Pollack som står bak stjernefilmer som 'Tootsie' og 'Mitt Afrika'. Her synes jeg han gjør en grei innsats, men jeg føler ikke at han klarer å få dette til å bli skikkelig interessant. Dette tok meg med andre ord ikke med storm. Det er kanskje manuset sin feil også, men jeg følte at filmen hadde mye igjen på å rendyrke de solide spenningskurvene som boken gav meg. Med en så profilert bok med et kult konsept i bunn, burde dette blitt en skikkelig storfilm. Med de profilerte skuespillerne og så mange flinke folk, er det rart at filmen ikke ble bedre.

Dessverre faller filmen litt igjennom når man sammenligner den med boken. Det er jo en klisjé som sier at boken alltid er best, jeg får bare si med også dessverre enig med den i dette tilfellet også. Men jeg skal ikke slakte filmen helt, fordi den tross alt klarer å skape en historie som er mer på det jevne. Som film er dette akkurat godkjent. De som ikke har lest boken vil nok synes at dette er en grei film. Den har jo sin spenning og sitt kule konsept med konspirasjon med på kjøpet. Det er altså en film som jeg godt kan se som en grei underholdning på en mørk høstkveld. Jeg ender på en svak firer og en stor anbefaling for de som ikke har lest boken. Forøvrig er det en super anbefaling om å lese boken også som nok er et par hakk foran filmen i underholdningsverdi hele veien.

- O, jul med din glede - Familien som forsøkte å rømme fra julen...
- Runaway Jury - Spennende rettssak
- Regnmakeren - Davids kamp mot Goliat i rettssystemet
- Tid for hevn - Er det rett å drepe som hevn mot voldtektsmenn?
- Klienten - En dyktig advokat med en usedvanlig kilent
- Pelikanrapporten - Filmen føles faktisk litt bedre enn boken