Anmeldelse av Indiana Jones og De Fordømtes Tempel (Indiana Jones And The Temple Of Doom), amerikansk film fra 1984

Fantasi, Action, Eventyr Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 15 år

Gøy til tusen og får fram barnet i deg

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.09.2010]

Etter mye om og men befinner Indiana Jones seg i et fly uten pilot og uten fallskjerm. Med et under klarer han, hans damevenninne Willie og hans gode venn Short Round å kaste seg ut i en oppblåsbar gummibåt. Det blir en vill ferd nedover snøen der de aker før de havner i elven som tar dem til en landsby med store problemer. De lokale har nemlig mistet alle sine barn. De er blitt tatt med opp til et palass der en ond hersker styrer. Byens menn og damer er dypt religiøse og mangler også en hellig stein som bringer ulykke til landsbyen når den er borte. Indiana Jones og hans venner blir sett på som den utvalgte og blir sendt til palasset for å forsøke å finne ut av hva som skjer...

I min barndom var dette en av mine ynglingsfilmer. Det var derfor med friskt mot jeg satt meg ned for å oppleve filmen på nytt. Jeg forventet meg mye action, litt nostalgi og jeg må si at dette aldri skuffet meg. Dette er foredlet underholdning til fingerspissene.

Det er selvsagt sykt usannsynlig, men det må du finne deg i når jeg blir så til de grader underholdt med non-stop action fra begynnelse til slutt. Det er ikke et dødpunkt i denne filmen. Jeg digger også humoren som er svært enkel, men velfungerende. Det er noe jeg tror faller i smak hos de fleste. Indiana Jones har alltid vært veldig kul i min bok og er det faktisk den dag i dag.

Indiana Jones blir spilt av Harrison Ford og han oser av sin sjarm i hovedrollen. Han er noe gutta synes er tøff og sikkert jenter synes er kjekk. Den perfekte eventyrer altså, og et perfekt blikkfang. Andre større roller blir spilt av Kate Capshaw og Jonathan Ke Quan. Steven Spielberg sitter i regissørstolen i filmen og får dette til å bli svært så vellykket. Han kan det med å skape god underholdning, og dette er veldig gøy også.

Actionscenene er utrolig spennende og svært spektakulære på samme tid. Eventyret er også veldig moro. Bak manuset står storheten George Lucas med sine medskribenter Willard Huyck og Gloria Katz. De har laget et veldig kult univers inne i dette palasset. Atmosfæren og det overnaturlige er noe som gjør at jeg elsker dette. Hvem lar seg ikke rive med av ondingen som river ut hjertet på folk i den onde guden Kalimas navn?

Det er vanskelig å beskrive filmen kort, men jeg skal forsøke. Det er utrolig mange kule scener i filmen. Underveis får vi variert underholdning fra skrekkelementer, 'discusting' tings, store høyder, dype daler og mye spektakulær slåssing for å beholde livet. Når jeg har sett filmen ferdig er det nesten som man bruser i blodet.

Det er så mye som skjer i filmen at jeg nesten ikke får tid til å trekke pusten. For de som ikke liker dette så er det nok fordi mye er veldig usannsynlig, men jeg blåser litt i. Jeg lar meg rive med på dette halsbrekkende eventyret. Jeg hadde ikke forventet at gammel action av fra begynnelsen av 1980-tallet skulle greie å underholde meg så mye som dette faktisk gjorde.

Spielberg har virkelig overgodt seg selv når han lagde filmen. Hvis jeg sammenligner eksempelvis med James Bond-filmer fra samme periode blir dette som gull i kontrast til gråstein. Man må sikkert ha hatt et stort budsjett når filmskaperne lagde dette. Det virker heller ikke som om filmskaperne har tatt noen lettvinte løsninger. Alle spesialeffekter er vanvittig bra laget og ser faktisk veldig god ut den dag i dag. Om du liker eventyrfilmer eller bare mye action er dette noe du ikke bør gå glipp av.

- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Etterspillet etter terrorangrepet i München i 1972
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft

• Slasherstudios.com
  • 80sreborn.com

Engelsk, Mandarin (Kinesisk), Sinhala

Paramount Pictures, Lucasfilm Ltd.