Anmeldelse av Assault On Precinct 13, amerikansk film fra 1976

Action, Thriller Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 18 år

Spennende og fascinererende beleiring

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.09.2010]

Vi befinner oss i Los Angeles. En familiefar opplever marerittet når hans datter blir drept, han sverger hevn og følger etter drapsmennene. Han klarer å drepe drapsmannen, men får resten av bølingen etter seg som viser seg å være del av en større kriminell gjeng. Han klarer akkurat å rømme inn på en liten politistasjon og tror han da er helt trygg, men gjengen har helt andre planer. De beleirer politistajonen. Det blir en lang og farefull natt for politisjefen og hans folk når de etter beste evne forsøker å holde seg i livet lengst mulig. Den angripende gjengen på sin side forsøker seg på mange forskjellige snedige taktikker for å storme politistasjonen og er ikke redd for sitt eget liv, de skal på død og liv vinne denne krigen som de selv har startet og har selvsagt kuttet alle kommunikasjonslinjer ut fra stasjonen...

Filmen er basert på basert cowboy-filmen 'Rio Bravo' fra 1959. Mannen bak denne filmen heter John Carpenter og er en multikunstner som både regisserte filmen, skrev manuset og til og med laget filmmusikken. Han er mest kjent for filmer som 'Tingen Fra En Annen Verden' og Halloween, men denne filmen er også verdt å få med seg. Carpenter har uttalt at han var inspirert av filmene Rio Bravo og grøsseren Night of the living dead når han lagde filmen. Han har med denne filmen klart å få fram et kult konsept selv om jeg skulle ønske at det var litt bedre begrunnet som jeg skal komme tilbake til senere. Regien er god og man har fått utrolig mye ut av det sikkert beskjedne budsjettet man brukte til å lage filmen. Den er smart skrudd sammen og gjør leksen sin godt som en fungerende og spennende thriller. Det er også god karakteroppbygning og man føler med politisjefen og hans folk i deres desperate kamp.

Det som slo meg når jeg så filmen for første gang var at jeg ikke skjønte helt hvorfor politistasjonen skulle absolutt taes. Jeg satt hele veien og ventet på et overordnet mål eller noe annet som skulle rettferdiggjøre alt dette slitet og det store mannefallet som den fæle gjengen led. Det er greit nok at dette kanskje var ment til å bare være noe en gjeng fant på for gøy, men de virket liskom så gjennomtenkt og det virket litt kunstig liksom. Nå er jo konseptet i seg selv godt nok til å basere en film på, men det hadde vært bedre om det var en solid grunn til at gjengen på død og liv skulle ta denne politistasjonen. En safe med gull eller et større narkobeslag hadde vært en grei nok forklaring for meg, men bare for hevn, tja, jo, kanskje. Men nå skal jeg slutte å kritisere filmens plot, men jeg har dette med for å forklare min karakter på det hele. Man har jo sett en hel del tynnere plot opp igjennom filmhistorien og jeg flisespikker litt her for filmen var veldig god på det den forsøkte å gi oss, som var en liten politistasjon som etter beste evne forsvarte seg mot en stor bande som skulle slakte dem koste hva det koste ville.

Filmen begynner veldig rolig og bygger seg sakte men sikkert opp, og når beleiringen er i gang blir dette riktig så spennende å se på. Nå har jeg kanskje vært litt hard med denne filmen på enkelte punkt og det er fordi jeg ikke klarte å kjøpe alt så godt som jeg hadde ønsket. Men for å være laget på midten av søttitallet må jeg si at dette er meget bra gjort. Det er sjelden man ser filmer som er så spennende som dette og selv om den begynner ganske rolig er det mye action og spenning mot slutten av filmen. Manuset føles ganske smart til tider, men jeg skulle ønsket meg litt mer realisme opp i det hele og som før sagt en litt bedre grunn for beleiringen. Om man bare ser på spenningen i filmen så er den svært god mot slutten, begynnelsen der man bygger opp er kanskje litt kjedelig og kunne vært kuttet ned en del, men da hadde nok ikke filmen blitt så lang. Man satt liksom å lurte på når det skulle begynne å bli action i filmen. Det er mulig man hadde litt for lite penger til å gjøre beleiringsscenene til en større del av filmen siden det er de man føler er selve filmen. Jeg føler likevel at dette holder til en svak femmer på terningen. Det fordi det er en film med mye entusiasme rundt seg. Den har åpenbare kvaliteter ved seg og er svært underholdende.

- Beleiringen - Assault on precinct 13 - En vellykket nyinnspilling

- John Carpenter's Vampires - Moderne vampyrfilm
- Big Trouble in Little China - Ellevill action der kampsport og eventyr går hånd i hånd
- Tingen Fra En Annen Verden - Kultklassikeren som stadig imponerer
- Escape From New York - Actionthriller i en alternativ fremtid der kriminalitet har skutt i været
- The Fog - Svekket skrekktåke
- Halloween - Natten morderen kom!

• Creative Loafing
  • Sørensen Exploitation Cinema