Anmeldelse av Hjerte av glass (Herz aus Glas), tysk film fra 1976

Drama Spilletid: 94 minutter

Hva i helv...?!

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 20.09.2010]
Dette blei nok for artsy fartsy for meg, asså.

Vi befinner oss i fordums dager. En landsby med tyskspråklige innbyggere soler seg i den økonomiske glansen kunsten å blåse rubinglass gir dem, en hemmelighet som er unik for akkurat denne landsbyen. Men så dør den gamle mesteren som kan dette ut og inn, og dermed bryter krisen løs. De får fatt i en vis og synsk einstøing som har isolert seg uti skauen, og idet han kommer ned til landsbyen med sine sjokkerende profetier, begynner skumle ting å skje...

Problemet er bare at tinga som skjer ikke virker så veldig skumle. Altså, det involverer blant annet død og drap og brann, men det framstilles på en så overmåte distansert måte at jeg aldri har sett makan, jeg. I det hele tatt er Hjerte av glass, som filmen heter på norsk, så übersær at jeg liksom føler meg litt hjelpesløs med tanke på åssen jeg egentlig skal gripe dette herrane an. Den har et ganske klart handlingsforløp, som bare innimellom brytes av litt tilsynelatende tilfeldige sekvenser, men det er liksom sjølve framstillingsmåten nok en gang som bare... glipper litt. Man får alt på en sånn voldsom avstand, og man får liksom aldri noe forhold til karakterene eller det som skjer. Personene man presenteres for flyter på en måte bare rundt i sin egen boble av underspilling, og i noen tilfeller overspilling.

Til filmens forsvar, kan jeg nevne at det har blitt gjort umåtelig flid med foto og lys, og med bare et større nærvær av skuespillerne, kunne dette blitt gjort riktig så uhyggelig, og det på en god måte. Filmen har nok av surrealistiske elementer, og det er slettes ikke på jordet å sammenligne dette med en del av de absurde mareritta til David Lynch. Likevel plages jeg av det faktum at regissøren, som er ingen ringere enn Werner Herzog, har skapt nettopp den forstyrrende avstanden med vilje. Alt skal jo på død og liv bety noe i denne typen filmer, med alt dét innebærer på godt og vondt.

Hjerte av glass har blitt en film for de meget spesielt interesserte, og anbefales på ingen måte til n00bz. Man skal ha vært med i gamet ei stund for å greie å mekke mening ut av dette, og undertegnede ser seg langt fra egna til å gi ei fullgod vurdering av noe som egentlig var langt utenfor det jeg innehar av fatteevne. Helt personlig syns jeg vel nesten dette er overpompøst og pretensiøst tull og tøys fra anslag til rulletekst, men i og med at jeg skjønte såpass lite, er det urettferdig å trekke så altfor mye for det, pluss at den som nevnt har potensiale til å bli ordentlig psykologisk terror. Og jeg nekter å tru at alle som har gitt den himmelhøy score på IMDb med handa på hjertet skjønner seg på dette. Oppriktig talt trur jeg vel det er mer snakk om at de er redde for å framstå som dumme ved å gjøre noe annet enn å lovprise noe som muligens er mye mer intelligent enn hva de sjøl er, men nå tenker jeg at jeg bare skal holde kjeft her, jeg.

- Lo and Behold, Reveries of the Connected World - Historien om Internettrevolusjonen fortalt på lettfattelig vis
- Grizzly Man - Dokumentarfilm om en usedvanlig dristig kar
- Fitzcarraldo - Mannen som gjør alt for operadrømmen...

25.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Vel, jeg sier ikke at ingen av dem veit hva dem gjør. Jeg er sikker på at mange oppriktig liker denne filmen, jeg jeg er òg ganske sikker på at det fins folk som ikke tør å innrømme at de ikke skjønte den, og derfor lovpriser den. Og grunnen til at jeg har gitt den karaktereren jeg har gitt, er jo nettopp fordi jeg føler at jeg ikke skjønte nok :) Jeg kan liksom ikke bestemme meg for om jeg syns den er bra eller dårlig når jeg forstod såpass lite.
25.09.2010 sier dreamrocker: Hehe, ganske så tøft å si at 1800 mennesker som har gitt den ganske høy score på IMDb, ikke vet hva de gjør!!!! Makes me want to se it. Det kan vel være at det kan være du som ikke fatter hva det går på???? Her vekker du interessen min noe vanvittig. Ergo, må skaffes og sees. Blir artig å se hvem jeg mener har rett, 1800 IMDb seere eller lille Natfall som er ganske ung.
20.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Nei, denne så jeg med klassen min. Men snart skal vi se Inland Empire med filmklubben, så jeg lurer på åssen det blir :p Jeg som ikke er så veldig Lynch-fan i utgangspunktet engang, haha. Men det kan godt tenkes at du liker filmen bedre enn meg. Hovedgrunnen til at jeg ga den bare tre stjerner, er fordi at jeg følte at jeg ikke skjønte nok til om jeg egentlig kunne avgjøre om den egentlig var god eller ikke. Kan jo hende du får mer ut av den enn hva jeg gjorde :)
20.09.2010 sier Pål Frostad: Hmm, denne har jeg ikke sett. Du gjør ikke at jeg fikk veldig lyst til å se filmen ut i fra det du skriver, men jeg kjenner det pirrer meg litt å bare se hva jeg hadde kommet til å synes om filmen. Er dette en film du har sett i filmklubben eller?

• MovieMartyr.com
  • Ozus' World Movie Reviews