Anmeldelse av Dum og Dummere (Dumb & Dumber), amerikansk film fra 1994

Komedie Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 11 år

Fremdeles sykt morsomt!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.09.2010]

Lloyd føler seg ikke akkurat som en storkar, men han forsøker å gjøre det beste ut av hverdagen. En dag i hans liv som limousinsjåfør, kjører han en dame ved navn Mary Swanson til flyplassen. Han faller totalt for denne damen og får nyss i at hun skal til Aspen. På flyplassen setter Mary igjen en koffert med en masse penger i, som noen skal hente som løsepenger for et kidnappingsoffer. Lloyd får med seg at Mary setter fra seg kofferten og kommer stormende til rett før kidnapperne når fram til kofferten. Han rekker dessverre ikke å levere den til Mary som har gått inn på flyet. Han finner derfor ut at han skal dra til Aspen for å levere tilbake kofferten. Med på turen blir også hans beste venn Harry. De tar bilen fatt for å kjøre 300 mil til kalde Aspen. Hakk i hæl har de kidnapperne som vil forsøke å få fatt i pengene sine...

Da jeg var mindre forgudet jeg denne filmen som jeg synes var hypermorsom. Jeg husker den dagen denne filmen kom i videobutikken. Noen kamerater av meg leide den og jeg var på rett sted til rett tid og fikk med meg den episke komedien. Den gangen den kom var dette en skikkelig storfilm i komediesjangeren. Det var derfor med friskt mot jeg satt meg ned for å se den om igjen. Ofte er det slik at slike filmer taper seg en del med årene, slik det var til de grader med oppfølgerne til politiskolen, som er noe av det dårligste jeg har sett nyere tid. Dog var ikke dette like gøy som da jeg så dette i tenårene, men det skal sies at dette fremdeles er en legendarisk komedie.

Jim Carrey er et komisk geni. Det er ingen som hadde klart å spille Lloyd Christmas morsommere og enn det han gjør. Han har noen fjes og fakter som gjør at dette blir superartig. Han spiller en skikkelig taper som følger drømmen sin og er utrolig god på all den fysiske komikken, der han er en av de beste i bransjen. Med seg har han Jeff Daniels som fungerer ganske stødig som Harry Dunne, Lloyds sidekick og beste venn. Han er ikke fult så morsom som Carrey, men han passer perfekt inn i filmen og han har det rette utseende til denne rollen. Det er litt vanskelig å plassere ham, han er liksom litt 'nestenpen' i filmen. De har begge gjort sitt for å få ta seg minst mulig ut og passer perfekt som to dumme kamerater. Lauren Holly spiller baben i filmen og hun har et veldig søtt og spesielt utseende. Hun fungerer ganske godt som et naturlig bindeledd i historien og noe som kan splitte gutta.

På regi og manus finner vi Farrelly-brødrene. De står bak andre komedier som 'Kingpin', 'Alle Elsker Mary', 'Shallow Hal' og 'Jeg, Meg & Irene'. Men av alle filmene de har laget er det nok denne som slo mest an, selv om det også ble veldig mye snakk om 'Alle Elsker Mary'. De gjør i alle fall en meget solid komedie med 'Dum, og dummere'. Dette er til tider meget herlig og ustyrtelig morsomt. Jeg kan nevne i fleng av morsomme scener, men det beste vinket jeg kan gi er å oppleve filmen selv, fordi disse gutta er så gjennomført dumme at det bare er til å le og gråte av.

En del av rumpehumoren treffer ikke så godt lenger. Noen av scenene og situasjonene er utrolig bra gjennomført, som at to menn kjører ufattelig langt på en av de minste motorsyklene jeg har sett, eller snøballkrigen der Harry oppfører seg som på barneskolen. De fikk meg fremdeles til å le ganske høyt. Filmskaperne har klart å gjøre maksimalt ut av de komediescenene som er med i filmen. Jeg kan ikke peke på noenting som kunne vært gjort bedre, og det i seg selv er et veldig bra tegn.

Jeg tror det er noe i filmen alle kan le av, selv om de som ler mest er litt eldre barn, eller tenåringer. For dere som ikke har sett dette kan skal jeg ikke røpe mer, annet enn at dette vil falle i stor smak for dem som liker litt crazykomedier. Særlig om man digger Jim Carrey. Han gjør veldig mye av filmen svært minneverdig å se. Hadde du spurt meg for 15 år siden, hadde jeg nok gitt dette en sekser, men i nøyer jeg meg med en moderat femmer.

Det at dette fremdeles er såpass morsomt som det er, gjør at jeg må premiere filmen. Dette er en velfungerende film som får meg til å le. Det er nok ikke for ingenting at folket ser på 'Dum & dummere' som en komedieklassiker. Noen synes nok kanskje dette blir for dumt og slakter filmen, men slik er det med komedier, man kan ikke treffe alle! Heldigvis gir denne filmen meg det jeg forventer og litt til! Det er jo heller ikke å kimse over en Jim Carrey i storform.

- Dum og dummere To - Suveren oppfølger

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Poppers pingviner - På grensen til trist for Carey
- Yes Man - Unødvendig
- Fun with Dick and Jane - Bankran blir 'eneste' utvei for familiefaren
- Evig solskinn i et plettfritt sinn - Mesterlig filmkunst i fascinerende innpakning
- Lemony Snicket - En serie uheldige hendelser - Den skruppelløse Grev Olaf i fri dressur
- Bruce Almighty - Mangel på fantasi folkens...
- Jeg, Meg & Irene - Hjernedød komedie som man ler litt av
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- Man On The Moon - En herlig film med Jim Carrey på sitt beste!
- The Truman Show - Fascinerende underholdende
- Lystløgneren - Jim Carrey gjør Lystløgneren
- The Cable Guy - Den innpåslitne kabelinstallatøren...
- Ace Ventura 2 - Naturen Kaller - En helstøpt tullekomedie
- Ace Ventura - Pet Detective - Ace Ventura er en utrolig artig skrue
- Masken - Spinnvillt når Jim Carrey er Masken

- The Three Stooges - Tre spesielle karer med lav IQ, men hjerte av gull
- The Heartbreak Kid - Komedie som ikke helt slår helt an i noen leirer
- Stuck On You - Grei nok komedie - sikker suksess for Farrellys
- Shallow Hal - Til tider morsom, men ikke noe særlig
- Jeg, Meg & Irene - Hjernedød komedie som man ler litt av
- Alle Elsker Mary - Skaper ennå bra mange latterutbrudd og fornøyelige situasjoner
- Kingpin: Enda dummere - Bowlingkomedie som leverer!

15.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Hehe, jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du sier med datidas store komedier, og det var liksom litt om å gjøre å leie den først, for hvis det var du som var vertskap for filmkvelden til en dritmorsom film, fikk du liksom litt creds. Husker vi hadde det sånn med Ace Ventura-filmene og :p Men denne så jeg faktisk ikke før i vår engang, trur jeg, og da så jeg ikke hele. Jeg husker faktisk at jeg satt og tenkte at jeg skulle ønske jeg så denne da jeg var mindre, for da hadde jeg garantert forguda den, jeg og. Nå blir liksom både Farrelly-brødrene og Jim Carrey for slitsomme og krampaktige for meg. Men du har mange gode poenger og betraktninger jeg er enig i i anmeldelsen din :)

New Line Cinema