Anmeldelse av Mannen med den nakne pistol (The Naked Gun), amerikansk film fra 1988

Komedie, Parodi Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 10 år

Tull i særklasse

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.09.2010]

Frank Drebbin er en svært udugelig politietterforsker. Han er forfulgt av ulykker og er svært triggerhappy. Som han sier det: 'Det vil være synd å miste jobben, slik at han må i fengsel om han skyter folk'. Hans filmoppdrag er å beskytte Dronning Elizabeth II som er på utenlandsbesøk i USA. Det er nemlig noen som ønsker å ta henne av dage og det er det Frank Drebbin setter alle kluter til for å unngå. Selvsagt blir det ikke uten rent mye kluss fra den særegne politimannen. Det blir heller ikke enklere av at fienden benytter hypnotiserte mordere...

Jeg har igrunnen alltid hatt sansen for Naked Gun-filmene. Jeg digget jo også serien Police Squad som gikk sin gang på TV2 på begynnelsen av nitten-nittitallet. Men nå var det veldig lenge siden jeg hadde sett filmene og jeg var ikke sikker på om jeg framdeles synes de var like gode. Dette gjensynet konstatere at denne første filmen i serien ikke bare var et blaff som var morsomt på 1980-tallet. Dette er superartig framdeles. Humoren er veldig enkel og så tidløs at den alltid kommer til å være populær blant komediefansen.

Det er mye slapstick-humor i filmen. Det pleier vanligvis ikke å være så morsomt, men når det er så gjennomført tullete som det er i 'Mannen med den nakne pistol' kan jeg ikke annet enn å lire av meg latterbrøl etter latterbrøl. Poengene sitter meget tett og når filmen er ferdig er jeg også sugen på mer, som er et veldig godt tegn i slike filmer. Det er også litt kult at dette er noe man kan se uansett alder og synes er like morsomt.

Det fordi det er en tegneserieaktig humor. Spøkene er ofte veldig billige som at en rullestol kjører ned noen trapper og tryner heftig, men samtidig er de så gjennomført morsomt at de kommer unna med det. I tillegg er det så mange av spøkene og de kommer så tett at dette blir superartig hele veien. Det er jo selvsagt ikke slik at jeg flirer like mye av alt, som eksempelvis scenen der Frank Drebbin går på do med mikrofon som blir litt for mye for meg, men alle vil nok finne noe å le av i denne filmen.

Jeg vil også si at skuespillerne gjør en veldig god jobb her. Leslie Nielsen spiller hovedrollen og han har en komisk timing mange skuespillere ville misunt ham evig lenge for. Han er god på fysisk komikk og har noen fjes innimellom som er drita morsomme. Han har også et utseende som passer godt inn i politisettingen med det karakteristiske helt hvite håret. Priscilla Presley er hans kvinnelige motspiller og babe i filmen. Det passer hun greit til. I andre roller finner vi George Kennedy som Ed Hocken og O.J. Simpson som Nordberg.

På regi finner vi David Zucker som også er mannen bak den klassiske humorperlen 'Hjelp vi flyr', som var den filmen som begynte med slik halsbrekkende humor som dette. Manuset er skrevet av ham sammen i firkløveret med Jerry Zucker, Jim Abrahams og Pat Proft. De må ha hatt det utrolig artig menes de skrev dette. Manuset virker svært gjennomarbeidet og har en leken og samtidig fungerende historie i bunn. Det gjør at dette ikke bare blir sketsjer man har satt etter hverandre, men også føles mer helhetlig som film også.

Nå begynner det jo å bli en stund siden disse filmene ble laget. Det gjør at det ikke er sikkert at nyere generasjoner har sett filmene, men om du er der ute og elsker komedier og har gått glipp av 'Mannen med den nakne pistol', så har du virkelig noe å glede deg til, fordi dette er virkelig store humorskatter fra en gylden tid. Det er sjelden jeg ser komedier som fungerer så godt, og også mange tiår etter de ble laget. Jeg kan heldigvis meddele at dette er blant de gøyeste filmene jeg har sett. Du må jo selvsagt like litt overdrevne morsomheter for å like dette, men det favner såpass bredt at det burde være nok av poenger til at de aller fleste. Dette gledelige gjensynet som gjør at jeg fryder meg til å ta fatt på oppfølgerne.

- Mannen med den nakne pistol 33 1/3 - Langt svakere tullefilm enn sine forgjengere
- Mannen med den nakne pistol 2 1/2 - Mer tullekomikk på høyt plan
- Police Squad! - Police Squad! - Sesong 1 - Politiarbeid har aldri vært morsommere på TV!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- 2001 - A Space Travesty - Klonekaos i rommet fører til oppgjør på operaen
- Wrongfully Accused - Parodifilm på Jaget, med mer
- Mr. Magoo - Den klønete nærsynte millionæren
- Spy Hard - Latterlig enkel, men greit severdig film!
- Mannen med den nakne pistol 2 1/2 - Mer tullekomikk på høyt plan
- Hjelp, vi flyr igjen! - Hjelp vi spyr!
- Hjelp vi flyr - Bokstavelig talt morsom klassiker

- Scary Movie 4 - Scary Movie 4 er et lite skritt tilbake