Anmeldelse av Smokey and the Bandit 2, amerikansk film fra 1980

Action, Komedie, Biljakt, Kriminal Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 15 år

Hårreisende oppfølger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.09.2010]

Bandit, Snowman og Carrie er samlet nok en gang. Denne gangen får de et oppdrag fra de samme karene som sist. De skal frakte en elefant fra A til B. For det får de den nette sum av 400 000 dollar, om de greier bragden. Også denne gangen er sheriff Buford T. Justice, aka Smokey, etter dem. Det blir litt av en jakt der Smokey jakter Bandit med mye triks i ermet...

Dette er oppfølgeren til publikumssuksessen Smokey and the Bandit fra slutten av syttitallet. Det hele begynner veldig plump med bæsjkrig. Det er ikke morsomt og ting jeg trodde man kvittet seg med i barnehagen. Og det stopper ikke der, for hva er oddsen for at damen fra forrige film skulle gifte seg med samme mann en gang til? Og også denne gangen stikke fra bryllupet? Dette resulterer i at sheriffen, som er faren til brudgommen, er ute etter sin hevn. Vi får med andre ord reprise fra forrige film, bare at dette føles som en parodi på seg selv. All sjarmen er totalt borte, og dette blir nesten bare teit. Filmskaperne forsøker alt for krampaktig å være morsomt. Det gjør at dette blir like ille som de dårligste politiskolen-oppfølgerne, og da har man sunket dypt.

Så tenker man kanskje at å ha en stjerne med på laget kanskje kan redde filmen? Jeg kan fortelle deg at Burt Reynolds, som Bandit, ikke klarer å redde stumpene av filmen. Det er mulig det hadde vært enda dårligere uten ham, men selv om han har sine stunder underveis, er ikke disse øyeblikkene mange nok eller gode nok til å få meg til å skifte mening om filmen.

Jackie Gleason spiller sheriffen som jakter Bandit. Han virker som om han skulle vært en dårlig karakter tatt rett ut fra politiskolen, for makan til karikert figur skal man lete lenge etter. Dessverre er han ikke særlig morsom heller. Kanskje det er manuset sin feil, men jeg ler ikke av noen av hans poenger. Det blir heller ikke bedre når man hele veien får krampaktige morsomheter som fordeler seg ut på alle karakterene. Lite minneverdig å se en skuespiller som er nok instruert til å spille så unaturlig og tilgjort som det man får servert underveis i filmen.

Dette blir mye nødkomikk. Det er rart at filmskaperne ikke klarte å gjøre dette bedre. Kontrastene blir også store for store når filmskaperne forsøker seg på et seriøst øyeblikk innimellom også. Det seriøse tror man ikke på, fordi det ikke passer inn i filmen. En gjennomsnittlig ungdomsskoleelev kunne med letthet skrevet et bedre manus enn dette. Regien er også heller dårlig og det er rart at regissøren bak den første 'Smokey and the Bandit' filmen klarer å 'føkke' dette opp på denne måten. Spesielt når han siden klarte å lage den minneverdige Cannonball Run. Men dette er nok blant det dårligste han har laget.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over hvor smakløst dette er. Var på nippet til å skru av flere ganger. Det er nesten null vits i å se denne filmen. Det er mulig at om man digger alle politiskolefilmene, at man da ser en viss verdi i få med seg dette også. Men for alle oss andre er det ikke noe å gripe fatt i. Filmen svikter på flere plan og er hverken morsom eller spennende. Jeg bryr meg nesten ikke om noe som skjer i filmen. Selv actionscenene er ikke noe særlig å få med seg. Jeg river meg i håret av hvor irriterende dustete dette er.

Det er dog mye action på slutten, men den er så syk at det bare virker helt latterlig dumt. Det er mulig at man kan synes at dette er så parodisk dårlig at man ler av hele smørja, men for meg lurte dette ikke fram et enste smil. Jeg tror jeg har advart dere nok om denne filmen som jeg gir en godt terningkast en for noe som nesten ikke er verdt å se. Og jeg som trodde at jeg hadde gjort et kupp med å kjøpe tre filmer for hundre kroner...

- Smokey and the Bandit 3 - Bunnen av lavmål
- Smokey and the Bandit - Bilaction og mye moro