Anmeldelse av Toy Story 3, amerikansk film fra 2010

Komedie, Animasjon, Eventyr Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 7 år

Toy Story 3 - Trailer 12.10.2009

Fargesprakende sterk underholdning!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 24.08.2010]
De sjarmerende leketøyene er tilbake, mer fargesprakende enn noen gang. Lekenes eier, Andy, forbereder seg på å flytte og dra på college, noe som innebærer at lekene både kan bli stuet og gitt bort, eller enda verre, kastet! Ferden går etter hvert til en barnehage, et sted som til å begynne med kan virke som reneste himmelen for leketøyene. Her er det nemlig barn i hopetall som med hjertens lyst villig leker med dem, noe de jo elsker høyt. Enkelte av barna viser seg imidlertid å være litt VEL glad i å leke, og raskt blir lekene både dengt, slått og nærmest ødelagt, alle som én. I tillegg skal det vise seg at også leker kan være onde, noe som resulterer i sammenstøt mellom de gode og de onde leketøyene. Vil Woody, Buzz og de andre klare å rømme fra dette fengselet og marerittet av en barnehage og tilbake til gutten de så aller mest vil være hos?!

For tredje gang er de aller største på markedet, Pixar og Disney, tilbake med sitt animasjonseventyr i ’Toy Story’-serien. Det hele starter med et brak, med en utrolig lekker og visuell nytelse av en åpningssekvens. Det visuelle er noe som naturlig nok slår deg med en eneste gang. Siden Disney/Pixar er de største på markedet er det følgende egentlig veldig få andre og sammenlike deres animasjon med. Likevel, hele filmen igjennom er en sann fryd for øyet å nyte, både med tanke på fargene, figurene og den utrolige detaljrikdommen denne filmen har!

Lik de to første filmene har også kapittel tre en forholdsvis enkel og naturlig handling. Dilemmaet med hvor leker ender etter endt barndom kommer slik som en helt forståelig handling. Vi kan ellers alle kjenne oss igjen i mange av situasjonene rundt lekene, uten å røpe for mye. Dette, sammen med gjensynsglede med kjente og kjære leketøy, skaper en herlig nostalgisk atmosfære oppi det hele.

Filmenes utrolige sjarm, varme og humor er heldigvis også i aller høyeste grad til stede. I og med lekenes tilsynelatende triste skjebne og fraseparering med sin eier, er det følgende enda mer emosjonelle og sentimentale toner med i denne tredje filmen. Den verdige slutten er som prikken over i-en å regne og er slik med på å lukke filmen(e) på en fin måte. Det spørs likevel ikke om en fjerde film kan komme, for ting ligger også til rette for dette.

’Toy Story 3’ er neimen meg ikke enkel å si noe negativt om gitt. En skal være temmelig grinete, sær eller anti-amerikansk for å kritisere dette. Rent filmteknisk er det ingen verken over eller ved siden av Pixar/Disney, det måtte i så fall kun være konkurrenten Dreamworks. Filmen er så gjennomsyret av topp arbeid og grundighet at det er lite å sette fingeren på. Alt er denne gangen i tillegg større, mer detaljert, fargesprakende, skumlere og spennende enn noen gang, dette uten at sjarmen, humoren og varmen har gått tapt på veien! Og, ja forresten, 3D-formatet passer dessuten filmen ypperlig! Det kan ikke gjøres bedre.

- Toy Story 2 - Solid oppfølger
- Toy Story - Perfekt underholdning som ennå holder mål

- Coco - Fargesprakende og fyldig animasjon!
- Oppdrag Nemo - Oppdrag Nemo 3D - Fabelaktig animasjonsklassiker
- Monsterbedriften - Livlig monsteranimasjon

03.06.2009 sier RoyaZ: Gleder meg til denne , de har jo brukt ca 4 år på denne filmen :P Har sett alle Toy Story filmene. Er fan av Toy Story , hehe.
23.04.2009 sier Paladila: kan jeg får værer så snill og la meg for blir en norske stemmen?

• iTromso
  • Øslandsposten