Anmeldelse av Lawrence of Arabia, engelsk (britisk) film fra 1962

Drama, Krig, Biografi, Eventyr Spilletid: 216 minutter Aldersgrense: 16 år

Storslått, episk krigsdrama fra Arabia

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.08.2010]

Den første verdenskrigen raser i det Lawrence sendes til Arabia. Der lykkes det ham å bruke sine diplomatiske ferdigheter og sitt vinnende vesen for å forene ørkenstammene. Til sammen skaper de en stor geriljastyrke som samlet står sammen mot sin felles fiende i tyrkerne...

Dette bygger på faktiske hendelser og skildrer den sanne historien om den engelske offiseren T. E. Lawrence og hans meritter. Han er en usedvanlig mann som klarer å få til det utrolige, men likevel er han ikke alltid så enkel å ha med å gjøre for britene. Han skal nemlig alltid gjøre alle ting på sin egen måte. Det vil si at han blåser i lover og regler når han skal oppnå noe. Lawrence var en meget kompleks person, men som oppnår veldig mye i sitt arbeid på grunn av sitt pågangsmot.

Skuespillet er av høy kvalitet over hele fjøla. Peter O'Toole har hovedrollen som den usedvanlige mannen T.E. Lawrence. Den rollen fikser O'Toole strålende med sitt vinnende vesen. Han klarer å gi denne mannen en veldig karakterstyrke og får til veldig mye i den kompliserte rollen. Alec Guinness (Obi-Wan Kenobi fra Star Wars) og Anthony Quinn (Kanonene På Navarone) er også med. En annen som også imponerer er Omar Sharif (Doktor Zhivago) som spiller veldig solid i sin birolle som Sherif Ali ibn el Kharish. Det er en rolle han mestrer til fingerspissene.

Fotoet i filmen er nydelig skutt. Lokasjonene filmskaperne har valgt er utrolig pene for øyet. Jeg biter meg merke i det flotte ørkenlandskapet ved første øyekast og kan ikke annet enn å drømme seg litt bort når jeg ser filmen. Det er rett og slett estetisk vakker gjennomført og det gir veldig mye ekstra til filmen. Scenografi er så og si også perfekt og klippingen er også mesterlig gjort med sine flotte overganger. Musikken er et kapittel for seg selv og gir stemning til tusen i filmen. Om man skulle drømme om en perfekt arabisk ørkenmusikk så ville det vært akkurat slik det er i filmen. Det hjelper deg til å sette deg i den klassiske stemningen og Oscarakademiet lot seg også blende av tonene som ruver i ørkenterrenget.

Filmen er svært underholdende og det til tross for sin lengde på tre og en halv time. Dette er meget storslått og jeg fascineres av historien som fortelles. Manuset er meget godt skrudd sammen og alt virker veldig gjennomtenkt. Dette er nok ikke en film man ville laget i dag da den bruker seg relativt god tid på å fortelle historien, men det kler filmen. Og selv om den strengt tatt kunne vært kortere, er det veldig befriende å få ting fortalt på denne måten. Alt virker så klassisk. Dette er en gigantisk filmproduksjon og det synes med at det blant annet er hundrevis av statister i de største scenene. Det er imponerende når man ser hvor mange som må ha vært instruert under opptakene til denne filmen. Man ser på filmen at den er påkostet og det er imponerende at man kunne forsvare å lage slike enorme produksjoner den gangen.

På regi har vi suksessregissøren David Lean som har produsert klassikere på løpende bånd som Oliver Twist, Broen over Kwai og Doktor Zhivago. I denne filmen klarer han også å briljere og gjør sin kanskje aller beste og mest gjennomførte film noensinne, og det sier ikke lite av en mann med et slikt kaliber. Det å skulle levere gjennom en slik lang film hele veien er litt av et mesterstykke i seg selv. Og det klarer Lean.

Dette har så absolutt sin sjarm og er en klassiker man bare må bøye seg i ørkenstøvet av. Underholdningsverdien i filmen er stødig hele veien og dette har en nesten magisk evne til å underholde med sine mange aspekter av flotte omgivelser, godt skuespill, artig persongalleri og storslått musikk. Filmen ble nominert til hele 10 Oscars og hentet hjem 7 av dem. Blant annet for beste film og regi. Om du ikke har sett denne godbiten enda, vil jeg anbefale deg å sette av tre og en halv time for å få deg en opplevelse for livet. Det hjelper jo også på at dette bygger på sanne historiske hendelser som ikke er så godt dekket fra før i filmhistorien. Man får en god leksjon i hvordan første verdenskrig artet seg i Nord-Afrika.

- Doktor Zhivago - En klassiker for flere generasjoner
- Broen over Kwai - Annerledes krigsfilm som underholder godt den dag i dag
- Great Expectations - Tidenes beste Dickens-filmatisering!
- Brief Encounter - Umulig kjærlighet på jernbanestasjonen!

02.11.2007 sier Krydderhylle: Så den i cinemascope på cinemateketr i Bergen. Storslagent!

• Filmforumet
  • Filmbasen.no