Anmeldelse av 3:10 to Yuma, amerikansk film fra 2007

Action, Drama, Western Spilletid: 117 minutter

3:10 to Yuma - Trailer 06.02.2008

Storartet psykologisk westernspenning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.08.2010]

Vi befinner oss i USA på slutten av 1800-tallet. Nærmere bestemt i Arizona. Der har den grusomme Ben Wade og hans gjeng plyndret og drept alt på sin vei. Men en dag blir den fryktløse gjenglederen tatt til fange. Dan Evans tar på seg oppdraget å frakte Ben Wade og plassere ham i fengselsvognen på 3:10 toget til Yuma. Dette oppdraget blir alt annet enn enkelt når Wades gjeng kommer med alt de har for å frigi sin leder...

Filmen begynner ganske likt som originalen med at Ben Wade raner en hestetransport for penger. Dan Evans er ute å ser etter kveget sitt da han møter på Ben Wade og hans gjeng rett etter ranet. Wade tar hestene til Evans så han ikke drar rett til sheriffen å sladre. Med disse i varetekt drar Wade og hans gjeng rett til byen og planter sin egen løgnhistorie om hva som skjedde og hva de var vitne til. Lovens lange arm drar ut for å lete etter de som har gjort udåden, men finner raskt ut at de er blitt lurt. Men Wades frekkhet blir også hans ulykke da han blir igjen i byen. Der blir han betatt av bardamen.

Imens treffer lovens menn på Dan Evans, som avslører at han så Ben Wade og gjengen hans rane pengetransporten. Etter at Wade blir et lett bytte for lovens menn, gjenstår bare en ting og det er å få ham bak lås og slå. Dan Evans trenger raske penger og melder seg frivillig til å frakte Ben Wade trygt til fengsel for et pengebeløp som han så sårt vil trenge for å beholde ranchen sin.

Dette bygger på den spennende westernfilmen, med samme navn, fra 1957. Filmen er ganske lik som originalen på flere punkter. Filmskaperne tror gjerne ikke at folk har sett origianlen og at det derfor vil fungere å kopiere mye av den. Det kan også være at filmskaperen, som en tribute, ønsket å beholde de scener som fungerte knirkefritt i originalen. Heldigvis tar filmen seg noen friheter etter hvert. Det gjør at dette framstår som litt annerledes enn sin forgjenger.

Jeg liker godt at det psykologiske aspektet med filmen er beholdt nesten like godt som i originalen. Ben Wade er en karakter man aldri vet hvor man har. Det er alltid kult å følge slike villstyringer på film. Rollefiguren, Ben Wade, er et uromoment som er verdt å se filmen alene for. Han er både sjarmerende, karismatisk og skifter lynne hele tiden. Det ene øyeblikket er han en kjekk kar, for så å drepe en mann i neste. Han er med andre ord veldig uberegnelig.

Det var nok ingen dårlig ide å putte to storheter sammen i samme film for å gjøre de to hovedkarakterene i filmen. Russell Crowe spiller den karismatiske lovløse Ben Wade og det gjør han på en troverdig og strålende måte. Han er filmens mest komplekse rolleskikkelse og Crowe kler rollen og han utfolder seg på lerretet.

Christian Bale er også god i sin rolle som den unge rancheieren Dan Evans. Vi treffer også skuespillerne Ben Foster (X-Men - The Last Stand og Alpha Dog) og Peter Fonda (Easy Rider og Wild Hogs) i andre roller. På regi finner vi James Mangold som vi alle kjenner fra hans suksess med storfilmen Walk the Line. Her gjør han også en veldig stødig innsats for å få dette til å bli en god Western-film. Jeg håper vi får se mer til Mangold i framtiden og ikke bare i filmer som Knight & Day.

Filmen føles veldig autentisk. Alt ser ut som det burde gjort for over 100 år siden. Kostymene er stilige. Det må ha vært mye arbeid å få dette til å se så bra ut som det faktisk gjør. Dette virker på ingen måte som noen billig film å lage. Jeg ser for meg at man må ha bygget store sett og byen dette til tider foregår i. Jeg kjøper totalt denne verdenen filmen tar plass i. I så måte føltes dette enda mer autentisk enn det originalen klarte å stille opp med.

Dette er et meget intenst og interessant drama. Kult at man tørr å satse på å lage gode westernfilmer også på slutten av 2000-tallet. Det er noe med eget med westernfilmer som gjør at jeg kommer tilbake til dem gang på gang. Tempoet er ofte litt lavere og jeg liker godt landskapet. Vi møter både cowboyer og indianere i '3:10 to Yuma'. Det er flott at Hollywood plukket opp denne gamle klassikeren for å skape en ny versjon. Dette er både barskt med en en spennende historie. Det hele passer godt også etter dagens standard. Jeg digget originalfilmen og synes også filmskaperne har gjort en god jobb med nyinnspillingen. Det er flott å se Crowe og Bale i sine respektive roller. De gjør ikke skam på tolkningene som overbeviste meg i 1957-versjonen.

Dette er en stemningsfilm som har en ganske intens slutt. Selv om jeg har sett originalen kan jeg ikke være helt sikker på hvordan dette vil ende. Heller ikke alle detaljene underveis, selv om jeg kjenner igjen ganske mye fra første film. Jeg vil også anbefale filmen til deg som også ikke liker western. Det på grunn av skuespillet og den psykologiske spenningen som dominerer filmen. Denne nyinnspillingen av 3:10 to Yuma er blitt raffinert som film. Nå hadde originalen en hel del masse sjarme og spenning, men denne filmen føles litt bedre enn sin forgjenger.

- 3:10 to Yuma - Psykologisk og intens westernspenning

- Logan: The Wolverine - Den beste Wolverine-filmen ever!
- The Wolverine - Wolverine er kul nok til å få sin helt egen film!
- Knight & Day - Tradisjonelt actioneventyr
- Walk the Line - Står distansen!
- Identity - Overraskende, men ikke spennende nok
- Kate & Leopold - Kjærlighet på tross av århundrer
- Girl, Interrupted - Glimrende film!

05.01.2008 sier DeadLock: Litt langdryg, men blir bedre etter natten "i huset"..

• Filmfeber.no

Tree Line Films, Relativity Media