Anmeldelse av Deuce Bigalow: Male Gigalo, amerikansk film fra 1999

Komedie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 11 år

Morsomt med enkel humor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.07.2010]

Deuce Bigalow klarer aldri å holde på jobben sin lenge nok og tjener bare såvidt penger til livets opphold. Alt begynner med at han får sparken som fisketankrengjører på et akvariested. Da må han ta strøoppdrag rundt i nabolaget. For eksempelvis folk som har mistet akvariefisken sin i do og slikt. En dag kommer Deuce tilfeldigvis over en mann som har et stort akvarium. Deuce får drømmejobben med å passe leiligheten og fisken hans eieren er borte. Denne karen jobber som mannehore og det synes Deuce Bigalow at det er utrolig at man kan tjene gode penger på. Da Deuce ødelegger noe i leiligheten til eieren, må Deuce forsøke å dra inn litt penger som mannehore han også for å rette opp skadene før eieren kommer hjem og dreper ham...

Jeg husker første gang jeg så denne filmen. Da visste jeg ingenting om den på forhånd og anledningen var et utdrikkingslag for en kamerat av meg for mange år siden. Jeg husker da at jeg synes den var litt morsom. Da jeg så denne på et tilbud i en DVD-butikk benyttet jeg sjansen til å ta den med hjem for nok et nytt gjennomsyn. Jeg viste på forhånd at dette var en meget enkel komedie og husket ikke alt fra filmen. Synes ikke denne filmen skuffet ut fra forutsetningene. Den var framdeles litt morsom.

Dette er skikkelig billig humor med fis, promp og bæsj og alt annet som er enkelt og innimellom morsomt. Filmen legger aldri skjul på hvordan den ønsker å framstå. Det er alt dette fjaset og måten det er presentert på som gjør at dette faktisk blir høyst severdig. Man skjønner raskt at dette ikke er noen kvalitetskomedie, men den er meget morsomt innimellom, særlig om man faller for slik enkel humor. Typegalleriet er meget vilt. Her er det alt fra enorme damer til små nette med narkolepsi. Og også andre med mindre normale problemer.

Rob Schneider er ikke et typisk rollevalg og har ikke spilt i så mye, men i denne filmen elsker jeg ham. Han gjør en meget god figur som den litt enkle fisketankvaskeren Deuce Bigalow. Schneider er morsom han og klarer å få denne karakteren til å virke passe troverdig oppi alt dette ville som skjer. Hadde det ikke vært for ham hadde nok denne filmen ikke vært like severdig. Resten er også litt morsomme, selv om de ikke er av de helt store navene.

Denne filmen underholder godt. Dette er dog veldig langt fra noe filmkunst, men den gjør jobben sin og får meg til å le. Filmskaperne har forsøkt å dra ting maks ut. Det gjør at det blir masse å le av. Det er dog lite som er troverdig og karakterene kunne uten problemer vært tatt rett ut av en hvilken som helst tegnefilm. Det fordi de er veldig karikert. Jeg vil anbefale filmen om du liker litt ville komedier. Dette er ikke hypermorsomt, men filmen får meg til å le bra innimellom. Med andre ord får man en severdig film sånn midt på treet. For min del synes jeg det var såpass moro med de mindre attraktive mannlige horene at det i mine øyne er grunn nok til å se filmen.

- Trolls - Et audiovisuelt fargespetakkel til å bli glad av!
- Alvin og gjengen 3 - Ekornene lærer en lekse på en øde øy
- Shrek 4 - Lykkelig alle sine dager - Et godkjent farvel med Shrek

29.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Denne husker jeg at jeg så for kjempelenge siden, og syntes det var dritgøy akkurat der og da. Nå husker jeg egentlig så godt som ingenting av den, men ut fra anmeldelsen din, frister det egentlig ikke med noen gjenoppfriskning med det første :p

• Thefilmfile.com
  • San Francisco Chronicle
  • Filmcritic.com
  • Movie Metropolis
  • Movie Mom at Yahoo! Movies
  • Northwest Herald (Crystal Lake)

Touchstone Pictures, Happy Madison Productions, Out of the Blue... Entertainment