Anmeldelse av Inception, amerikansk film fra 2010

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 148 minutter Aldersgrense: 15 år

Inception - Trailer 04.01.2010

Intet mindre enn et mesterverk

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 19.07.2010]
Det er ikke lett å forklare hva Inception handler om uten å bruke for mange setninger eller røpe for mye av filmens utrolige plott. Derfor skal jeg prøve å gjøre det så enkelt og greit som mulig. En liten advarsel før vi starter. Hvis du har tenkt til å se denne filmen uansett, hadde jeg droppet å lese mer av dette avsnittet, som forteller om filmens plott. Vi møter Dom Cobb og hans kompanjong Arthur. To tyver som stjeler hemmeligheter fra andre folks dypeste underbevissthet, mens de sover. Cobb sine utrolige evner til å stjele andres ideer og hemmeligheter har gjort ham ettertraktet av folk med mye penger verden over, men det har hatt sine negative konsekvenser også. Cobb har nemmelig mistet noe og den eneste måten han kan få dette tilbake på er å utføre et ekstremt farlig siste oppdrag. Vanligvis pleier han å stjele en idé, men nå skal han gjøre det motsatte. Han skal plante en idé i en ung manns sinn. Og alt skal foregå mens de begge sover. Tro det eller ei.

Christopher Nolan står bak denne filmen, som tar deg med inn i en drømmeverden som du ikke kommer ut av før du er godt ute av kinosalen. Nolan står bak filmer som Memento, Batman Begins, The Dark Knight og The Prestige. Vi snakker altså en mann som vet hva han driver med. Nolans syvende film er det ikke alltid like lett å henge med i hvis du ikke følger godt med. Til tider kan det hende at du bare må stole på at regissør Nolan vet hva han gjør. Og heldigvis for oss publikummere så gjør han det.

Leonardo DiCaprio har hovedrollen som Cobb og han bekrefter nok en gang hvorfor han regnes som en av vår tids beste skuespillere. Men DiCaprio slipper å bære filmen alene. Joseph Gordon-Levitt spiller partneren Arthur. Gordon-Levitt er full av sjarm og et godt valg av skuespiller av den brilliante regissøren. Marion Cotillard spiller strålende som Cobbs kone, Mal og Ellen Page som de fleste kjenner fra filmen Juno, portretterer flott en ung jente med navnet Ariadne. Michael Caine, Cillian Murphy, Ken Watanabe og Tom Hardy har alle også sentrale roller som de alle mestrer fint.

Nå om dagen settes remakes, sequels og prequels opp på plakatene så å si hver måned. Så det er ekstra deilig å se noe helt originalt komme på bordet. Ferdig servert og klart til å nytes. For Inception er et festmåltid av de sjeldne. Ikke bare er plottet og historien nytenkende og skuespillerpresentasjonene bestående av høy klasse, men også lydmessig er filmen på topp. Filmens score er laget av ingen ringere enn Hans Zimmer. En mann som mange ser på som Hollywoods beste komponist. Den episke og til tider kraftige musikken gjør at du blir sittende å måpe, samtidig som øyet ditt blir servert de heftigste slåssescener uten tyngdekraft, fantastiske slow-motion klipp og scener hvor byer forandres som om det var Lego regissør Nolan lekte med og ikke 160 millioner dollar gitt av selskapet Warner Brothers. Nolan er gitt frie tøyler av studioet og takk for det. For dette er virkelig noe for seg selv.

Det blir nesten for dumt å prøve å fortelle om Inception. Den må rett og slett ses, eller nytes om du vil. Klippingen er gjort så nøye som få andre enn Nolan kan få til. Manuset som også er skrevet av Nolan er like skreddersydd som i alle hans filmer. Hvis du leter lenge nok finner du sikkert noen hull i filmens plott, men da skal du lete godt for Nolan slurver sjelden om ikke aldri med sitt arbeid.
Alt er gjort så elegant at det er en fryd for øye å se på.

Enda en ting som gjør at denne filmen med god margin blir sett på av undertegnede som den beste filmen som er kommet ut i år 2010 så langt, er filmens hemmeligheter og tvister som virkelig gjør at hjernen din aldri får slappe av. Det er ikke alltid like lett å vite hva som er drøm og hva som er virkelighet. Verken for publikum eller for rollekarakterene Cobb & co, men Nolan klarer kunststykket å holde brikkene på plass og er aldri ute å kjøre. Som du som leser sikkert har skjønt så kan jeg ikke få skrytt nok av Christopher Nolan. Jeg tviler på at akademiet gir regissøren de Oscarene han fortjener, men publikum verden over viser i alle fall sin begeistring for den flinke regissøren. Noe de 375 millioner kronene filmen dro inn på premierehelgen beviser.

Alt i alt er dette en thriller som beveger seg på tvers av sjangrene. DiCaprio uttalte at dette var den vanskeligste filmen han har spilt i. Noe som sier en del om filmen i seg selv for det er ikke få gode filmer DiCaprio har spilt i. Hans Zimmer leverer som vanlig pompøs og kraftfull musikk. De mange birollene spilles med glans. Manuset sitter også godt, men det beste av alt nemmelig filmens historie må rett og slett oppleves i stede for å lese om. Kun seks måneder inn i det nye tiåret er vi blitt servert en film som jeg tror vil fremstå som en av de beste filmene når vi ser tilbake på dette tiåret ni og et halvt år frem i tid, altså i 2020. En film som vil dukke opp på mange topp ti-lister, med god grunn. For Inception er intet mindre enn et mesterverk. Christopher Nolan har gjort det igjen.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Revenant - Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk
- Den Store Gatsby - The Great Baz Luhrmann er tilbake
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- Body of Lies - Ikke like solid som man forventer
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- Gangs of New York - Stødig, men ikke så lett å like for folk flest
- The Beach - Mye bra, men litt skurr innimellom
- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D

- Dunkirk - Et nokså iskaldt filmteknisk mesterverk
- Interstellar - Mektig filmopplevelse som utfordrer sansene og de små grå
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning
- The Prestige - Intrikat spenning
- Batman Begins - Fantastisk reboot av Batman
- Insomnia - Brukbar igjeninnspilling som forsøker å raffinere
- Memento - Utrolig kul baklengs filmunderholdning

08.10.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Maria Charpova sin omtale 'Et drømmespekter uten like': Solid anmeldelse! Kult at du også ser filmen med et kritisk blikk og ikke bare applauderer den hele veien, som blant annet jeg ville gjort. Jeg blir raskt begeistret og da kan det ofte være litt vanskelig å være nok nøytral i anmeldelsen.
02.05.2011 sier Fuglefenta: Likte slutten på denne altså!
31.12.2010 sier JoeyOdd: En superbra film! Fikk Bluen til jul og den var bra andre gang også!
30.12.2010 sier Tore Andre Øyås: Denne må jeg se om igjen altså, fikk ikke helt tak på den første gang, mulig jeg var litt trøtt.... :-/
30.12.2010 sier Snippxx: Ikke 2010 beste film, men veldig god.
30.12.2010 sier Andreas Strømmen: Eneste dumme med filmen var faktisk at de hadde det samme gamle innholdet av "tapt kjærlighet som ødelegger". :] Ellers var filmen knasende god. NYDELIG framført filmmusikk fra Hans Zimmer, forresten.
02.08.2010 sier Andreas Strømmen: Synes ikke særlig om denne filmen, da den var rett og slett kjedelig (er litt kritisk til en del "store" filmer. : P)
Rett og slett for mange filmfeil(kanskje "faktafeil" også.. )
Men men. filmen var allikevel greit nok underholdende, så den vil jeg nok legge til i dvdsamlingen :)
29.07.2010 sier Tore Andre Øyås: Dette var litt av en hjerneprøvelse ja, og det i god forstand! En virkelig krevende film på mange måter, men kanskje viktigst av alt, nemlig det du skriver om at den er nyskapende og slik oppleves som en helt ny opplevelse! Både Nolan og DiCaprio gjør jobbene sine så det synger får man si!
Den er diger, tung og truende spennende, blant annet takket være Zimmers musikk, og handlingen om drømmer og slik har vel aldri blitt skildret mer grundig og spennende!
22.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Heh, jeg skjønner jo den. Er langt på vei større fan av å se film hjemme sjøl, men jeg opplevde denne veldig som en kinofilm, akkurat som med for eksempel Avatar, fordi det er så spektakulært. Men så lenge du får sett den en gang i løpet av livet, bør du være sikra ;)
22.07.2010 sier Pål Frostad: Oj, jeg gleder meg sykt til denne filmen og at du også likte denne filmen gjør det bare mer klart at dette er noe jeg må få med meg og som jeg sikkert kommer til å digge. Bare så synd jeg har litt kinoskrekk ellers hadde jeg løpt til kinoen straks og fått med meg dette.
20.07.2010 sier Pål Frostad: God omtale. Dette hørtes veldig kult ut. Denne skal jeg se, digger Nolan og for den slags skyld også DiCaprio.

• iTromso
  • Oppland Arbeiderblad