Anmeldelse av Half Nelson, amerikansk film fra 2006

Drama Spilletid: 106 minutter

Rett og slett bra film

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 13.07.2010]
Dop og problembarn er en klassiker i Hollywood. Heldigvis fins det filmer som Half Nelson som kan motbevise fordommene.

Dan Dunne, en ung og karismatisk historielærer og basketballtrener for en åttende klasse i Brooklyn, har en veldig dårlig vane han skjuler for elevene og arbeidskollegene sine. En dag tar en av elevene ham på fersken mens han røyker crack i garderoben etter jobb. Men Drey, som eleven heter, kommer ikke fra et rosenrødt miljø sjøl heller, og til tross for aldersforskjellene, ender de to opp med å bli hverandres eneste venn.

Fordommene mine tiskahviska umiddelbart om en Dangerous Minds- og/eller Freedom Writers-ripoff, men bortsett fra deler av tematikken, har heldigvis Half Nelson lite til felles med dem begge. Hovedgrunnen til det er nok sjølve stilen. Ryan Gosling blei velfortjent nominert til Oscar for sin hovedrolleprestasjon her, men likevel slår aldri filmen deg som et typisk Oscar-frieri. Filmen har en diskré tilnærming til temaer som det er fristende å behandle med blaute klisjeer, og tar i bruk et og annet kunsterisk virkemiddel for å fortelle oss det den har på hjertet. Mye fin kameraføring og et vakkert soundtrack signert fantastiske Broken Social Scene, løfter dette enda mer.

Det relativt langsomme tempoet til filmen gjør at den tidvis føles bittelitt stillestående, og det er enkelte ting som har blitt tatt med som jeg ikke egentlig veit om jeg vil kalle relevante. Likevel er det bare småplukk i en film som jevnt over har en veldig høy standard. For det er ikke bare Ryan Gosling som leverer her. Også Shareeka Epps i rollen som Drey gjør en formidabel innsats. Det hele til et velskrevet manus.

Half Nelson har i det hele tatt blitt en god film som funker på flere plan. Få ting varmer et anmelderhjerte som å se en god historie formidla på en måte som duger skikkelig!

- Captain Marvel - Moderne, men på grensen til usjarmerende

14.07.2010 sier Pål Frostad: God omtale! Hadde ikke en gang hørt om denne filmen. Den virker veldig bra. Enda en film som jeg sitter på min enorme skal se liste ;)

• Sydney Morning Herald
  • Boston Phoenix
  • ColeSmithey.com

Original Media, Hunting Lane Films, Journeyman Pictures, Silverwood Films, Traction Media