Anmeldelse av Who Am I? (Wo shi shei), kinesisk (hong kong) film fra 1998

Action, Komedie Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 15 år

Tidvis spektakulær action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.07.2010]

En hemmelig agent uten navn deltar i en hemmelig operasjon. Der blir han lurt av sin overordnede etter fullført oppdrag. På vei vekk fra oppdraget i helikopter, gjennomfører to medagenter mytteri og hopper ut i fallskjerm. De overlater helikopteret til de andre stakkars agentene. Vår mann klarer å hoppe ut av helikopteret før det styrter og får hjelp av tett skog som demper fallet hans. Han blir funnet av noen lokale indianere som behandler ham etter at han er kraftig forslått og har fått en hjernerystelse. Det gjør at han også har mistet hukommelsen. Etter å ha blitt ettersøkt, forsøker han med alle midler å finne ut av hva som skjer med ham imens oppdragssjefene jakter på ham med alle midler. Det fører han ut i en desperat jakt på sin egen identitet for å finne ut hvem han er og hvorfor han ønskes drept...

Det tar litt tid før filmen kommer skikkelig i gang, men når den først gjør dette tidvis meget underholdende. Actionen er tøft koreografert og den inneholder som alltids halsbrekkende stunts. Under rulleteksten får en som i mange andre Jackie Chan-filmer se alt som gikk galt. Det er da man skjønner hvor mye jobb det er med de forskjellige stuntene og actionsekvensene i filmen. Dette er stunts og action i verdensklasse, men filmen sliter litt med at den ikke har foto og klipping av samme. Det gjør at det hele ser litt billigere ut. Plottet er kult nok, selv om det ikke føles særlig revolusjonerende. Det å miste sin egen identitet for så å skulle finne seg selv fungerer fint. Særlig når helten har en del folk i hælene. Han vet heller ikke vet hvem man kan stole på og ikke.

Selv om ikke Jackie Chan er så god skuespiller, eller i hvert fall ikke spiller i typiske skuespillerfilmer, tar han alt igjen på akrobatiske stunts. Det er han en av verdens beste på. Dette blir til tider så vågalt at jeg sitter å gisper i stolen og priser meg lykkelig over at det ikke er meg som skal uføre denne farlige jobben. Her er det mye balansering på høye bygninger og det ser helt sykt ut når Jackie rutsjer ned en hel bygning.

Filmen er ikke så solid i starten og det tar som sagt litt tid før det hele kommer skikkelig i gang. I mine øyne kunne filmskaperne tjent mye på å legge handlingen opp litt annerledes. Det fordi dette virket som litt rotete entre for filmen. Vi vet ikke helt hva filmen vil fortelle oss da. Man skjønner jo litt senere i filmen hva filmskaperne har tenkt, men der og da sitter man å synes disse scenene er litt malplassert. Det er også lagt inn en del eksplosjoner. Kanskje til og med en og eller to for mye. Der har nok filmskaperne svidd av mye av budsjettet. For min del hadde det vært ønskelig å bytte litt eksplosiver og annet mindre fungerende billig action mot et litt bedre filmteam. Det er med andre ord mye å hente på gjennomføringen i filmen.

Dette er ikke blant det aller beste Jackie Chan har gjort, men filmen inneholder en del kule actionscener. Også stuntene gjør dette svært severdig i seg selv. ‘Amnesia’ som den heter i Norge, eller ‘Who Am I?’ på engelsk, er en artig film å se. Det er relativt mye action som virker underholdende. Ofte i form av kampsport, men også en del bilkjøring og annet som er litt spektakulært. Det er også lagt inn en del humor, og selv om ikke alt er like vellykket ler jeg litt innimellom. Å skulle sette karakter på dette føles litt vanskelig. Jeg ender egentlig midt mellom tre og fire på terningen. Som en film er dette ikke stort å skryte av, men den føles mye høyere i den subjektive underholdningsverdien. Men jeg skal forsøke å være objektiv og ikke la følelsene rive meg med. Dermed gir jeg en bunnsolid treer og med en anbefaling om man liker kampsport eller bare digger Jackie Chan slik undertegnede gjør.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Spy Next Door - Naboen er ikke så kjedelig som han ser ut som
- Rush Hour 3 - Mindre moro enn forventet
- Smokingen - Jackie Chan gjør denne filmen
- Rush Hour 2 - Grei skuring i oppfølgeren
- The Accidental Spy - Spiondrømmer blir virkelighet
- Rush Hour - Kul action og kjappe replikker
- First Strike - Ikke bare bra, men du verden så gøy
- Rumble In The Bronx - Frisk actionkomedie med Jackie Chan
- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!
- Drunken Master - Kampsportkomedie av de sjeldne

- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!

• Moviemadness.blogg.no
  • About.com