Anmeldelse av Kick-ass, amerikansk film fra 2010

Action, Komedie Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 15 år

En Kick-Ass film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.07.2010]

Dave Lizewski er en 'nobody' på skolen. Han leser mye superhelttegneserier og den kanskje eneste superheltegenskapen han innehar er han er usynlig for jentene på skolen. Men drømmen om å være en superhelt ligger i ham. En dag lager han seg et superheltkostyme. Han kler seg seg opp og begynner å redde folk fra kriminalitet. Men det overrasker ham at det å være en superhelt koster mer enn han hadde trodd. Det blir mye blod, svette og tårer. Når 'vanlige' mennesker leker superhelt glir ikke ting like lett som dem han leser om i tegneseriene. Han finner også ut at han ikke er alene om å leve ut sine superheltdrømmer og møter andre likesinnede som tar opp jakten på de store skurkene. Det går ikke stille for seg og det blir litt av noen oppgjør for å forsøke å gjøre en forskjell...

Filmen har et uniket og friskt preg. Den er litt sær men på samme tid ganske morsom. Det hele begynner veldig realistisk og jeg blir usikker på hvor filmen vil bevege seg underveis. Filmen viser at det ikke er enkelt å bli en superhelt sånn helt plutselig. Det er en nærmest perfekt begynnelse på filmen, om man ser bort fra noen småflaue tenåringsøyeblikk. Men alt kan likevel forsvares for å bygge opp latterligheten rundt hovedpersonen.

Filmen har en fin utvikling og bygger seg sakte men sikkert opp mot den store finalen. Mot midten går den litt bananas og filmen blir litt voldsom. Men dette er bare en fase for å lade opp mot slutten som er meget actionpakket og vel verdt ventetiden. Heldigvis vet jeg aldri helt hvordan dette kommer til å ende. Jeg kan røpe såpass at slutten ikke er like realistisk som begynnelsen og at den inneholder mye ‘Kick-Ass’ Action.

Filmen virker ganske frisk og representerer noe litt nytt og litt alternativt. Konseptet er utrolig kult. Det er jo ikke noe nytt at nerder står i fokus, men helt på denne måten har jeg aldri helt fått ting servert på film. Vanligvis er jo nerdene med et helt spesielt talent og ikke så midt på treet som det hovedpersonen i Kick-Ass er. Jeg tenker straks litt på Superbad når jeg ser dette, ikke det at Superbad ligner så mye i innhold, men det er mer det at jeg ikke hadde forventet det man får servert på forhånd. Vi får servert mange morsomheter og mye action i Kick-Ass. Det gjør at jeg ser på filmen som meget god underholdning. Men den er litt ujevnt til tider. I det store og hele er dette noe jeg synes du bør se om du elsker det alternative, eller bare vil oppleve noe litt sært og veldig kult på samme tid.

Oppbygningen av rollefigurene er stødig levert. Hovedpersonen, som blir superhelten Kick-Ass, er dog litt anonym i filmen. Det er jo noe han skal være, men finner sin plass etter hvert. Uten Hit-Girl og Big Daddy hadde dette ikke vært like stort. Disse karakterene piffer virkelig opp inntrykket, og da særlig Hit-Girl som er den 'badeste' kuleste superhelten jeg noen gang har sett på film.

Humoren er også til tider svært solid. Jeg ler ganske kraftig av masse underveis i filmen. Dette er en herlig blanding av sjangere med alt fra komedie, superheltfilm, splatteraction og mafiafilm. Det er mange kule måter å presentere ting på, med både humor og elementer som skaper ekstra interesse når vi finner ut av hva som ligger bak. Vi får også se ting fra førstepersonsvinkel som om det skulle være et skytespill på datamaskinen og den sekvensen er kul som få. Jeg liker godt variasjonen i hvordan filmen serveres.

Dette er svært kreativt laget og føles som en helt ny måte å utføre en superheltfilm på. Det er elementer her som minner mye over det man finner i de Batman Begins-filmene, bare ikke fult så dyrt og sofistikert utstyr. Kick-Ass er laget på en forfriskende måte som gjør at jeg engasjeres og underholdes på en super måte. Stikk i strid med det man skulle tro så blir dette veldig spennende til tider og jeg ser ikke alltid for seg hvordan superheltene skal komme seg ut av knipene de roter seg bort i.

Aaron Johnson spiller Dave Lizewski med sitt alterego Kick-Ass. Dette er ikke noe skuespillerfilm, men han gjør sakene sine troverdig nok. En annen man har sett i nerdefilmer før en rekke ganger er Christopher Mintz-Plasse (Superbad). Han spiller ikke akkurat Mc Lovin i denne filmen, men en som ikke er så langt unna. Christopher er en fyr som gjør seg godt på film og jeg kan ikke annet enn å elske hans tolkning av Red Mist. Det kom også som en stor overraskelse at også et kjent fjes som Nicolas Cage var å finne i filmen. Han har ikke akkurat spilt i så gode filmer de siste årene. Dette er nok en av hans sterkeste filmer på lenge. Ikke det at han spiller så bra, bare at han er med på noe som virker kult.

Filmen bygger på en tegneserie skrevet av Mark Millar med tegninger av John Romita. Jr. Matthew Vaughn er mannen som hadde jobben med å konvertere tegneserien om til film. Han stod selv for både manus og regi. Det er mye stødig og entusiastisk artisteri i gjennomføringen av filmen. Det gjør at jeg ikke annet enn å berømme Matthew Vaughn i hans kanskje mest markante film til nå i karrieren.

Kick-ass er en film som tok meg og publikum med storm. Filmen løftet seg også litt i neste gjennomsyn. Jeg synes kanskje ikke filmen var blant de aller beste filmene jeg har sett, men den er absolutt moro og føles som et solid stykke underholdning. Og om du ikke synes det du har lest til nå virker særlig forlokkende, kan jeg legge til at karakteren ‘Hit-Girl’ grunn nok til å se filmen alene for. Hun er en syv år gammel jente som er ekspert med kniver og våpen etter en litt tøff oppvekst. 'Hit-Girl' er alt Kick-Ass drømmer om å være og litt til.

- Kingsman: The Golden Circle - Britisk snobbeetikette møter røff american style!
- Kingsman: The Secret Service - Festlig rot og bråk av en agentfilm!
- X-Men: First Class - Stilfull X-Men full av energi
- Stardust - Stjerne-duster

06.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg har ennå ikke fått rota meg til å se denne, men blei jo veldig gira nå, da. Sjølveste McLovin er jo så klart også et gigantisk trekkplaster!
08.06.2010 sier Carl: Hadde ingen forventninger til denne, bortsett fra at jeg så et cheesy bilde av en grønn våtdrakt på Filmweb. Ble derfor positivt overrasket. Synes forøvrig at "Kick-Ass" er et ekstremt dårlig navn på en superhelt ;)
25.05.2010 sier Carl: Må nesten se denne når dere gir så bra skussmål.
03.05.2010 sier Nailer: Will watch again!

Scenen med banana-splits sangen holdt på å ta livet av meg jeg lo så hardt.
21.04.2010 sier Pål Frostad: Jeg gleder meg til å se hva folk virkelig ser i denne filmen som har fått ganske så gode kritikker av de fleste avisene. Jeg liker alternative greier så kanskje dette er opp i min gate.
18.04.2010 sier Laivaren: Min nye favorittfilm. Har allerede sett den 2 ganger på kino.
12.04.2010 sier Pål Frostad: Jeg gleder meg til å se denne :)
12.04.2010 sier stianwerme: Sykt bra film!

• Altaposten
  • God Morgen Norge (TV2)