Anmeldelse av Hvordan bli dumpet på 10 dager (How to Lose a Guy in 10 Days), amerikansk film fra 2003

Komedie, Romantikk Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 11 år

Hvordan miste et publikum på 10 minutter

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
Andie Anderson (Hudson) er en spalteskriver i kvinnemagasinet Composure, der hun skriver "How to's". Men Andie er interessert i annet enn sminke og klær, hun vil gjerne skrive om andre ting; som religions- og samfunnsproblemer. Sjefen vil ikke. Men hvis hun skriver en artikkel om "How to lose a guy in 10 days", lover sjefen at hun skal få frie tøyler heretter. Benjamin Barry (McConaughey) jobber i reklamebransjen, avdeling sport. Han vil gjerne skaffe seg en kontrakt på salg av diamanter. Mens han skryter av seg selv med sjefen, lager de et veddemål: Klarer han å få en dame hodestups forelsket i seg på 10 dager, skal han få kontrakten. Gjett hvem som møtes?

Kate Hudson har ikke imponert meg i tidligere filmer, og kan ikke si at hun gjorde en minneverdig prestasjon her heller. Det er til tider vanskelig å skille mellom skuespiller-Andie og den virkelige Andie. Matthew McConaughey har gjort flere slike filmer før, og det er rart at han ikke har lært ennå. Vi så ham som en skjeggete amerikaner i "Ildens Herskere", og da tenkte jeg at det var positivt at han endelig hadde fått seg noen andre roller. Men den gang ei. Han klarer å bære rollen sin overraskende bra i de komiske scenene i den ellers dårlige filmen, McConaughey er definitivt bygget for komedier.

Denne historien har vi sett tusen ganger før med andre skuespillere og annen tittel. Styr unna. Det finnes mange gode filmer i samme gate, men dette er ikke en av dem.

- Miss Undercover - FBI-agenten går undercover på missekåring
- Gretne, gamle gubbar - Gubbene som konkurrerer om alt, også kjærligheten...

• Stavangerpuls
  • Bergenpuls