Anmeldelse av Shrek 4 - Lykkelig alle sine dager (Shrek Forever After), amerikansk film fra 2010

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie, Fantasi Spilletid: 93 minutter

Et godkjent farvel med Shrek

[Skrevet av: Jacob, Dato: 04.07.2010]
Alt virker tilsynelatende bra i Shreks verden. Han har en bestevenn som elsker han, gift med en snill prinsesse og har tre små søte trollunger. Men Shrek er lei. Han savner å føle seg som et ekte troll, savner tiden da menneskene var redde for han, før han hadde tre barn å passe på til en hver tid og stundene da han kunne ta seg et gjørmebad i fred. Så en dag går Shrek lei og skriver under på en avtale med den sleipe Rumpelstiltskin. En avtale som sender Shrek tilbake til tiden før han hadde reddet prinsessen Fiona og før han hadde blitt kjent med hans gode venn Esel. Onde Rumpelstiltskin har nemmelig lurt Shrek og er nå konge i Langt Langt Borte og Shrek finner ut at han bare har 24 timer på seg til å endre alt tilbake til slik det var før han skrev under på kontrakten. Den eneste måten Shrek kan få ting tilbake slik som det var, er å få et ekte kjærlighetskyss av prinsesse Fiona. Noe som ikke blir særlig lett fordi verken hun eller deres gamle venner kjenner Shrek igjen.

Det er nå gått over ni år siden den første Shrek filmen kom ut. Dreamworks sanker nok inn millioner på millioner på Shrek-filmene og Hollywood er som fotballspillere ikke spesielt kjent for å gi seg på topp. Men heldigvis for alle Shrek-fans så er ikke den fjerde og siste filmen veldig mye dårligere enn de to siste. Selvfølgelig vil den første Shrek filmen alltids huskes som den beste og den eneste av disse filmene som vil stå igjen som en slags klassiker innenfor tegnefilmer, men jeg tror de fleste fortsatt vil la seg sjarmere av Shrek. I motsetning til noen filmfranchiser som man ender opp med å huske som ”de skulle gitt seg etter eneren” så er jeg sikker på at Shrek-filmene er noe som man vil huske som fire svært vellykkede tegnefilmer.

Til tross for at du har ”sett det før” så slutter du ikke og le av det karakterene mange er blitt så glad i, gjør og sier. Historien er ganske enkel og du tenker i et lite sekund at det kan bli gitt ut et dusin Shrek-filmer til, hvis de kan lage en film ut av det her, men i det neste sekund bryter det ut et latterutbrudd i salen og du tenker at Shrek-filmene fortsatt har beholdt sin sjarm og animasjonen er strålende som alltid. Filmen varer knapt en og en halv time og det hele er ganske fort over, men Shrek og vennene hans klarer fint å finne på mye moro på den tiden. Som i de tre andre filmene er soundtracket også i denne filmen skikkelig bra, og stilige, kjente sanger passer perfekt med når Shrek er ute på eventyr igjen. Blant det negative kan jeg nevne at jeg gjerne hadde sett at filmen varte enda en halvtime for det er flere gode karakterer som du så vidt får et gjensyn med.

Det å se Shrek 4 i forhold til å se Shrek 1, kan sammenlignes med å kjøre en berg- og dalbane. Det vil alltids være gøy, men det gir deg ikke det samme kicket som første gang du kjørte. Små-barna vil nok digge den, men er du 18 år og lurer på om du skal gå å ta et ”siste farvel” med Shrek-filmene så mener hvertfall jeg at det er verdt å bruke en og en halv time på. Det var først planlagt at denne filmen som, som sagt er film nummer fire i rekken, skulle bli den nest siste filmen i den berømte filmfranchisen, men Dreamworks har gått ut og sagt at denne filmen, altså ”Shrek - Lykkelig alle sine dager” vil bli den siste.

- Trolls - Et audiovisuelt fargespetakkel til å bli glad av!
- Alvin og gjengen 3 - Ekornene lærer en lekse på en øde øy
- Deuce Bigalow: Male Gigalo - Morsomt med enkel humor

06.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Nå blei jeg letta her. Var redd dette skulle bli dritdårlig, i og med at franchiser i mange tilfeller mister mer og mer av det opprinnelige kruttet etter hvert som filmene kommer. Nå likte jeg jo for så vidt både nummer to og tre i Shrek-sagaen tålelig godt, så sånn sett var det kanskje ikke såååå rart at film nummer fire også går an. Veit ikke om jeg gidder å bruke penger på å se den på kino, men kommer sikkert til å skaffe den på DVD når den kommer ut.
05.07.2010 sier Jacob: Nevnte det ikke i omtalen, men det er to scener i filmen som minner meg veldig om to scener i den siste Star Wars filmen (film nr 6, altså Retun of the Jedi). Kanskje dere også legger merke til det når dere ser filmen. Kan vente til etter dere har sett den også kan jeg skrive hva det var jeg tenkte på. =)
05.07.2010 sier Pål Frostad: God omtale, og dette hørtes slett ikke så ille ut. Jeg likte godt den første filmen og synes den andre filmen også var underholdene. Det gikk litt ned i film nr tre for min del, og jeg kommer nok til å se denne fjerde filmen også. Det er kult med Shrek og alle disse populærkulturelle referansene, man føler da at man har litt igjen for å ha sett mye film.
05.07.2010 sier Tore Andre Øyås: Høres ut som et verdig farvel med Shrek dette! Har alltid likt humoren og referransene til det populærkulturelle i disse filmene. Gleder meg til denne!

• iTromso
  • Oppland Arbeiderblad
  • Folkebladet.no
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg

DreamWorks SKG, Pacific Data Images (PDI), DreamWorks Animation

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»