Anmeldelse av Havet (Hafið), fransk film fra 2002

Drama Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 15 år

Familiedrama fra det moderne Island

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Thordur er eier av fiskeforedlingsfabrikken og "høvding" i Norðafjorður. Når han merker at enden er nær sender han bud etter barna sine, slik at han kan få ordnet saker og ting før det er for sent. Planen er å få sønnen August til å overta fiskeriet. Ingen av barna er overbegeistret for farens idéer, og har kommet hjem for å ta et oppgjør med ham...

Baltasar Kormakur gir oss igjen et innblikk i en del av det islandske. Denne gangen er det den øde bygden med skrantende hjørnesteinsbedrift som skildres. Vi får se hvordan all slags jævelskap påvirker øyboerne i vest. Her er incest, alkoholisme, brannstifting og tyranniske fedre med mer. Alt dette kan kanskje få det til å virke som en veldig deprimerende film, men man har fått inn noen komiske elementer for å jevne det litt ut.

Skuespillerne fungerer helt greit, men det er ingen som utmerker seg noe spesielt. Sven Nordin er også med.

Filmen gir oss et godt innblikk i hvordan kapitalismen påvirker det islandske samfunnet, men personlig synes ikke jeg akkurat det er mer enn middels interessant.

- Adrift - Woodley er knallgod i utrolig og sann historie
- Everest - Varierende om pusteberøvende fjelltur