Anmeldelse av Garden State, amerikansk film fra 2004

Drama, Komedie Spilletid: 109 minutter

Herlig og forfriskende

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.05.2010]

Andrew Largeman er en arbeidsløs skuespiller. Han har ikke vært hjemme på over 10 år, og nå må han hjem for å delta i hans mors begravelse. Da treffer han også igjen faren sin som er psykiater. Faren har fått ham til å knaske piller i årevis. Andrew ønsker nå å ta en pause fra pillene og heller ta livet som det kommer. På sitt hjemmebesøk treffer han igjen vennene sine og den merkverdige jenta Samantha. Hun er både sjarmerende og morsom og er akkurat hva Andrew trenger nå...

Zach Braff (Fra Scrubs) er mannen bak denne filmen og gjør sin spillefilmdeby som regissør. Han har også skrevet manus og det artige er at dette vist nok skal basere seg mest på faktiske hendelser som Zach Braff selv har opplevd. Filmen har et veldig lavt budsjett på 2,5 millioner dollar og er spilt inn på bare litt over 20 dager. Men til tross for dette virker dette ikke som noe hastearbeid, er dette faktisk veldig originalt og innehar god scenografi og stødig fotoarbeid og herlig klipping. Garden State er nesten et lite mesterverk som kanskje ikke så mange har opplevd ennå.

På skuespillersiden har Braff fått med seg noen store navn. Braff spiller selv hovedrollen som Andrew Largeman, og det gjør han meget overbevisende. Man føler med rollefiguren og man tror på denne mannens reaksjoner. I tillegg til Zach Braff møter vi stjernen Natalie Portman som spiller Sam. De to utgjør et flott filmpar og Portman øser ut av sin helt særegne sjarme. Vi drar også kjensel på Ringenes Herre-stjernen Ian Holm. Resten er ikke så kjente men gjør en fin jobb de også for å få dette til å bli bra minneverdig.

Jeg så denne filmen da den kom og da synes jeg den var fantastisk. Etter et nytt gjennomsyn er filmen framdeles veldig god. Dette er med andre ord en film man kan se mange ganger med litt opphold. Det er masse minneverdig scener og komikken er veldig spesiell. Filmen kan nok oppleves som litt sær, men om man bare sitter seg ned og gir den et godt forsøk, er dette noe man både ler og kanskje til og med feller en tåre av.

Det er bra med humor i filmen, men dette er ikke noe tullekomedie av den grunn. Det er heller et drama som utspiller seg i sære landskap med små porsjoner humor. Filmen føles veldig original og jeg kan ikke annet enn å bejuble de gode poengene som gjennomsyrer filmen. Det er noe i meg som ønsker å gi dette full uttelling, men jeg holder litt igjen fordi jeg ikke synes dette passer like godt for alle. Men om du er passe sær vil dette absolutt være uforglemmelig. Jeg anbefaler alle virkelig å forsøke seg på denne filmen.

- Going in Style - Going out of style.

24.05.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Ja, Garden State er kjempefin! Har sett den to ganger sjøl uten at den tapte seg, og i det hele tatt er jeg veldig enig med deg i alt du sier ^_^

• StudVest
  • Gamereactor.no