Anmeldelse av Prince of Persia (Prince of Persia: Sands of Time), amerikansk film fra 2010

Action, Eventyr, Romantikk, Fantasi Spilletid: 116 minutter

Prince of Persia - Trailer 04.11.2009

Eksotisk spilleventyr

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 19.05.2010]
I filmeventyret ’Prince of Persia’ blir vi tatt med tilbake til dette herrens store riket som strakte seg fra Europa og over i Asia. En eventyrlysten prins og en mystisk prinsesse må slåss mot mørke krefter som vil ha fatt i en eldgammel dolk, en av sorten som kan slippe løs Tidens sand. Dette er en gave fra gudene, og den som holder dolken kan snu tiden tilbake og gjøre det mulig å forandre historien og dermed også styre hele verden!

’Prince of Persia: The Sands of Time’ er regissert av Mike Newell som også har gjort noe liknende tidligere med ’Harry Potter og Ildbegeret’. Det er skaperne av ’Pirates og the Caribbean’-trilogien som står bak, Walt Disney Pictures og Jerry Bruckheimer Films. Filmen er for øvrig basert på den populære og kjente spillserien ’Prince of Persia’.

Med passende eksotisk musikk og varme ørkenbilder blir vi presentert for landskapet, miljøet og menneskene i denne tidsepoken. Det er lekkert og fargesprakende rent visuelt. Som en slags befriende friskhet fra enkelte tamme og kjedelige superheltfilmer, er dette eksotiske miljøet og historien riktig så fresh og herlig. Her er mange klassiske elementer med i bildet, som den skjebnebestemte prinsen, prinsessen han må redde og kjempe med, mot de store stygge mennene som vil ta dem.

Det er som Indiana Jones møter Askeladden, ispedd historien fra den spillserien filmen er basert på. Og kanskje er det nettopp et stort preg av spill-story man føler når disse klassiske elementene folder seg ut på lerretet. Med karaktertyper og kjønnsbaserte trekk som virker like gammeldags som historien faktisk skal være, blir det hele til tider litt provoserende enkelt.

Samspillet mellom hovedrolleinnehaverne Jake Gyllenhaal og Gemma Arterton funker bare sånn helt greit, dette til tross for at de begge tar seg meget godt ut i rollene. Et lite paradoks der altså, men det skyldes vel det som kalles for dårlig kjemi. Heldigvis er enkelte bikarakterer med på å fargelegge karaktergalleriet en del, dette både med alvorstung ondskap, men også med enkelte humorinnslag. Mer av denne humoristiske tonen hadde for øvrig gjort filmen meget godt! For, her er det ellers mye alvor, snakk og slåssing, noe som gir filmen et litt sjarmløst trekk.

Tross en meget flott fargebruk og et visuelt uttrykk som er underholdende å se på, blir ’Prince of Persia’ noe tilbaketrukket når det gjelder sjarm og energi. Det filmatiske uttrykket virker dessuten alt for lite gjennomført; man kunne kjørt på med en mer karakteristisk kamerafilming og billedlig fortellermåte, slik det jo nettopp er gjort, men dessverre kun i enkelte tilfeller. Dette er underholdende eventyrfortelling, så absolutt, men hvor det liksom mangler litt på for mange punkter til at det blir knallbra. En typisk popcornfilm er det da likevel i høyeste grad!

- Harry Potter og ildbegeret - Potter leverer igjen
- Donnie Brasco - Solid undercover mafiaunderholdning
- Fire bryllup og en gravferd - Hadde aldri trodd at Bryllup kunne være så moro

07.07.2010 sier Pål Frostad: God omtale! Denne filmen fikk jeg litt lyst til å se. Har ikke spilt dette spillet, men det gjør vel ikke så mye når du påpeker at så lite er hentet fra det historiemessig. Dette hørtes faktisk litt gøy ut og man skal ikke kimse av en real popcorn film i ny og ne ;)
14.06.2010 sier Jacob: Så filmen i går, enig i det du skriver. God anmeldelse!
08.06.2010 sier Carl: Bra omtale! Gleder meg til å se denne - vekker mange barndomsminner til live.

• God Morgen Norge (TV2)
  • Biojensen.dk