Anmeldelse av Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten (Indiana Jones - Raiders Of The Lost Ark), amerikansk film fra 1981

Eventyr, Action Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 15 år

Topp underholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.05.2010]

Vi befinner oss på midten av 1930-tallet. Hitler ønsker å finne den bibelske Arken som han tror skal gjøre sine tropper uovervinnelig. Men arkeologen Indiana Jones ønsker å sette en stopper for at Arken skal falle i nazistenes hender. Det blir et spennende kappløp dem imellom...

Eventyret er flott porsjonert ut og inneholder mange interessante momenter. Selveste George Lucas (Star Wars) er en av dem som har skrevet manuset. Han har nok hat visjonene klare. Her får vi alt man kan ønske seg innpakket i en moderne eventyrfilm. Det å benytte nazister som leiter etter arken er et sjakktrekk. Det er også litt kult at filmen benytter seg av overnaturlige saker for å spe på eventyrmomentet i filmen.

Filmen satt en mal for hvordan man skal lage et Indiana Jones-eventyr. Alt begynner veldig stødig med skattejakt i jungelen. Vi får blant annet den klassiske tempelscenen der Indiana Jones bytter en gullstatuett med en pose med sand. Dette fører til at tempelet utløser farer som blant annet rullesteinen som Jones får etter seg.

Jones gjør det ikke alltid like enkelt for seg selv. Med andre ord har filmskaperen klart å gjøre filmen overbevisende og underholdende på samme tid. Det er kort mellom actionhøydepunktene og de har også sneket inn mye artig humorpoenger underveis.

Filmen har sine små forklaringsfeil, som hvordan Indiana Jones klarer å komme seg ombord på en ubåt umerket og følge med undervannsbåten uten mat og alt over havet. Men jeg ser litt gjennom fingrene med disse 'feilene' når filmen er såpass underholdende som det den faktisk er. Det er nesten helt utrolig at denne filmen er laget på begynnelsen av 1980-tallet og føles like kul den dag i dag. Effektene er svært gode og heldigvis prøver effektmakerne ikke på ting de ikke mestrer godt nok.

Steven Spielberg er en veldig dyktig regissør og viser med denne filmen at han kan gjøre et storslått actioneventyr. Harrison Ford gjør en god figur i hovedrollen som den karakteristiske arkeologen Indiana Jones og får med seg Karen Allen som fungerer fint som et søtt filmpar. Man treffer også andre kjente fjes som John Rhys-Davies (Ringenes Herre) og Alfred Molina (Spider-Man 2).

Dette er til tider veldig spennende. Filmen er riktignok ikke så dyp, men den funker som den skal. Man blir nesten litt glad innvendig underveis over dette stemningsfulle actioneventyret. Dette passer godt for både liten og stor, selv om det kan kan bli litt skummelt for de yngste i enkelte scener. Dette er et flott arkeologieventyr med masse klassiske scener som man kan se om og om igjen.

Om man ikke har fått med seg dette har en noe stort i vente underholdningsmessig. Det er litt vanskelig å sette karakter på dette, det er jo en del ting som ikke er helt realistisk gjennomført, men det er sikkert ikke meningen heller, og siden jeg ser på dette som topp underholdning og langt forut for sin tid, ruller jeg sekseren på det første Indiana Jones-eventyret.

- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Krig og fred og sånn
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Jurassic Park - Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft
- The Sugarland Express - Spielbergs første spillefilm: Roadmovie med politijakt

• 80sreborn.com

Engelsk, Spansk, Tysk, Arabisk, Fransk, Nepalsk

Paramount Pictures, Lucasfilm Ltd.