Anmeldelse av Chicago, amerikansk film fra 2002

Musikal, Drama Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 11 år

Overvurdert musikal med lite innhold

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Roxie Hart (Zellweger) drømmer om å bli jazzsangerinne på Vaudville i Chicago. Hun møter en mann som påstår han kan hjelpe henne via sine kontakter. Når det viser seg at det likevel ikke kommer til å gå som Roxie hadde drømt om, tar hun livet av ham. I fengsel møter hun jazzartist og mediayndlingen Velma Kelly (Zeta-Jones), som sitter inne for dobbeltmord. Fengselsbestyrer Morton (Latifah) får advokat Billy Flynn (Gere) til å representere Roxie, og hun overtar raskt Velmas plass i medias søkelys...

Chicago er en musikal, og det er det endel mennesker som ikke takler. Personlig er jeg ikke noen spesielt stor tilhenger av sjangeren, men jeg tok sjansen på Chicago siden den har fått gode kritikker og utallige prisnominasjoner (og noen priser). Forventningene mine var ikke spesielt store, men det var mange andre som ble skuffet. Det var derfor forholdsvis mange som forlot kinoen i løpet av forestillingen.

For min del ble det rett og slett for mye synging og dansing. For all del, skuespillerne viser at de har lært seg hvordan det gjøres (det var vel bare Latifah som kunne synge fra før), men i Chicago gjør de det til det kjedsommelige. Historien har kortfilmlengde, så det er musikalaspektet som haler ut tiden.

Det var noen få gode scener i filmen. Spesielt scenen der Flynn kontrollerer pressens marionetter er en genistrek. Gere viser at han er en god sanger og danser i denne filmen. Zellwegers sangnumre er også ganske gode. Men jeg likte ikke Zeta-Jones' syngning noe særlig, og hver gang satt jeg og håpet at det snart var over. Latifah har erfaring fra scenen, men sangnummeret hennes var helt ordinært.

Jeg kan ikke anbefale Chicago, men den er heller ikke helt forferdelig. Det blir alt for mye, om alt for lite. Uten sang og dans hadde filmen sikkert vart i knappe kvarteret. Liker du musikaler er sikkert ikke Chicago så altfor verst. Er du lite begeistret for sjangeren, bør den unngås. Jeg gir den en svak treer.

- Mary Poppins vender tilbake - Magisk filmnostalgi det svinger av!
- Into the Woods - Utvilsomt underholdende, men også merkelig krevende musikal
- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Nå holder det...

27.02.2011 sier Karoline: Jeg falt ikke helt for denne musikalfilmen selv til tross for at jeg elsker musikalsjangeren, men det er jo smak og behag og jeg syns absolutt dette er en god anmeldelse, i tillegg til at de tingene du trekker frem som positive ting med denne filmen jo er de tingene jeg selv liker best med den. Og jeg elsker mange av sangene, det skal sies ;)
27.02.2011 sier Pål Frostad: Jeg bør nok få fingen ut å se denne filmen. Har hatt filmen i hyllen siden 2003 uten å se den. Din anmeldelse gjorde at jeg fikk mer giv til å skulle se filmen. Jeg har jo ikke noe imot musikaler egentlig, men har ikke klart å prioritere dem godt nok når jeg skal velge en film å se. Og så har det nok noe med at jeg helst ser filmer sammen med mine kamerater som ikke synes noe særlig om musikaler akkurat.

• Filmlisten.no

Miramax Films, Producer's Circle

«Bird Box»

«The Lonely Shepherd»

«What Keeps You Alive»

«Wishmaster 3: Beyond the Gates of Hell»

«Pitch Black»

«The Favourite»

«Wishmaster 4: The Prophecy Fulfilled»