Anmeldelse av First Strike (Jing cha gu shi 4 - Jian dan ren wu), amerikansk film fra 1996

Action, Thriller Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: 15 år

Ikke bare bra, men du verden så gøy

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.05.2010]

Jackie er en politimann fra Hong Kong. Han deltar i en hemmelig operasjon og befinner seg midt inne i et spionsammensurim. Der kan han aldri kan vite helt hvem han jobber for. Han drar til Ukraina for få tak i mannen som forsøker å smugle atomvåpen ut av landet. Jackie følger alle spor uten å vekke for mye oppsikt. Jo mer han snuser, jo farligere blir det...

Det kule med denne filmen er at man vet at alt Jackie Chan gjør i denne filmen er virkelig, og at han gjennomfører alle stunt selv. Det er ikke mange, om kanskje ingen, som er sin egen stuntmann som Jackie Chan. Tøffere mann skal man lete lenge etter. Det er mange halspekende stunts i denne filmen. Hvor sykt er det ikke å hoppe inn i en gardintrapp. Det er såvidt det er plass til Jackie mellom trinnene. Vi ser også på slutten noen av gangene der det ikke gikk som planlagt og det virker helt vilt å få til noe slikt. Her får vi se syk skikjøring, snøscooterstunts, slåssing under venn med haier og mye mer.

Det er også en kul form for enkel humor som slår veldig an når man ser filmen. Humoren består ofte i at Jackie fornedrer seg selv på forskjellig vis. Mange av actionen er også så syk og spektakulær at det blir morsomt å se på. Det er også mye kampsport og kreativ forsvarsteknikk og sammensetning som man føler er helt unik for filmen. Det er gøy å se på Jackie Chan når han forsøker å komme seg unna i selv de sykeste situasjoner. Man sier at angrep er det beste forsvar, men man kommer veldig langt med unnamanøvere også som denne filmen viser.

Når man ser First Strike, sitter man igjen med følelsen av at 'mannen' i deg har blitt underholdt til det fulle. Man sitter å tripper på stolen noen ganger og blinker litt med øynene om at det er mulig at Jackie Chan får til det han gjør. Han er som en liten 'sirkusape' som danser og underholder alle med spreke stunts. Ofte sitter man igjen med noe etter å ha sett filmer. Her er det ikke så mye mentalt å bygge på, men det er en veldig god følelse man sitter igjen med likevel. Dette føles nesten som første gang man så en supermann-film som liten.

Nå har jeg sikkert skrytt veldig mye av filmen og har kun trukket fram alt som bra. Vel, alt er ikke superbra i denne filmen. Skuespillet er ganske dårlig til tider og dramasekvensene fungerer ikke helt som de skal. Filmteknisk er dette heller ikke mye å skryte av og det blir ikke bedre av at det hele er dubbet i den engelske versjonen som jeg så. Men til tross for dette, er det er også en viss sjarm i hvordan filmen fremstår. Man ser ikke dette fordi det skal virke troverdig. Stuntene er faktisk slik man ser dem, men riktignok er de klippet en del ganger og øvd på til man får dem til. Dette er en film man ser for å bli lett underholdt.

Det er litt vanskelig å skulle sette karakter på noe slikt. Hadde filmen bare bestått av de sykeste actionscenene hadde dette nok stått til en sekser, men man får også med alt den andre ballasten og der er ikke alt like godt gjennomført. Første gang jeg så denne filmen ble jeg veldig giret av den og gav den sikkert en femmer, i ettertid har jeg moderert meg noe, og jeg bør sikkert moderere meg mer. De fleste avisene gav dette en toer, men det er virkelig ikke så dårlig og hvis man bare ser på underholdningsverdien er det latterlig å gi så lavt.

Jeg vil tippe på at de fleste som liker filmen vil gi den terningkast fire fordi den har noen veldig spektakulære scener og er tidvis veldig artig. Men når jeg skal vurdere dette så bør jeg vurdere det på mer enn bare følelser og forsøke å være litt objektiv. Det som trekker opp er kampscenene som er utrolige å se på, men skuespill og andre sekvenser er heller dårlig. Det er heller ikke mye å skryte av manusmessig på historien i filmen. Det kan også bli litt banalt til tider. Ting er ofte gjort litt enkelt og også billig. Jeg ender nok på en veldig sterk treer, men en sterk anbefaling fordi den byr på noen så kule scener innimellom at de er verdt å se filmen bare for dem alene.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Spy Next Door - Naboen er ikke så kjedelig som han ser ut som
- Rush Hour 3 - Mindre moro enn forventet
- Shanghai Knights - Vestens rappkjeft og Østens kjappeste i kampsport drar til Europa
- Smokingen - Jackie Chan gjør denne filmen
- Rush Hour 2 - Grei skuring i oppfølgeren
- The Accidental Spy - Spiondrømmer blir virkelighet
- Shanghai Noon - Actionkomedie med Chan og Wilson i ville vesten
- Rush Hour - Kul action og kjappe replikker
- Who Am I? - Tidvis spektakulær action
- Rumble In The Bronx - Frisk actionkomedie med Jackie Chan
- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!
- Drunken Master - Kampsportkomedie av de sjeldne

- Mr. Magoo - Den klønete nærsynte millionæren
- Rumble In The Bronx - Frisk actionkomedie med Jackie Chan

03.05.2010 sier Pål Frostad: Jeg er enig i at han er den helt klart tøffeste skuespilleren. Al cred til Jackie Chan.
03.05.2010 sier Andreas Strømmen: Jackie Chan er den RÅESTE skuespilleren som TØR å gjøre sine egne stunts! :D

• New Times
  • TheMovieReport.com
  • USA Today
  • Globe and Mail
  • Reelviews.net
  • Austin Chronicle

USA, Hong Kong

Engelsk, Kantonesisk (Kinesisk), Mandarin (Kinesisk)

New Line Cinema, Golden Harvest